Książki ekonomiczne
0 produktów   0 PLN
Liczba produktów: 1
Znajdź    
      O nas       Klub książki       Regulamin       Zestawy       Promocje       Aktualności       Autorzy       Partnerzy       Kontakt

Rozmowa kwalifikacyjna. Jak wybrać najlepszego kandydata do pracy Dee Walker

Rozmowa kwalifikacyjna. Jak wybrać najlepszego kandydata do pracy
Produkt dostępny

ISBN: 978-83-208-1971-7
Cena katalogowa: 49.90 PLN
Cena po rabacie:  39.00 PLN
Oszczędzasz: 10.90 PLN


Zatrudnienie nieodpowiedniej osoby może oznaczać dla organizacji stratę czasu i niepotrzebne koszty. Wytypowanie najlepszego kandydata w pierwszym podejściu nie zawsze jest proste, ale bardzo się opłaca. Jak tego dokonać, można się dowiedzieć z niniejszej książki, napisanej przez czołową brytyjską specjalistkę ds. rekrutacji.
W książce najwięcej uwagi poświęcono sztuce prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, ale omówiono w niej również wszystkie pozostałe elementy procesu rekrutacji. Zawiera ona wiele rad dotyczących przygotowań do rozmowy kwalifikacyjnej, a także najważniejsze pytania, które należy zadać kandydatowi.
 
Książka jest przeznaczona dla pracodawców i osób zawodowo zajmujących się rekrutacją pracowników, ale może być też interesująca dla tych wszystkich, którzy poszukują pracy.

 

 

 

FRAGMENT WSTĘPU


KTO I DLACZEGO POWINIEN PRZECZYTAĆ TĘ KSIĄŻKĘ ORAZ JAK Z NIEJ KORZYSTAĆ
 

Niniejsza książka stanowi poradnik dla każdego, kto uczestniczy w procesach rekrutacji, ale ma niewielką wiedzę i doświadczenie w zakresie przesłuchiwania lub selekcji kandydatów do pracy. Będzie przydatna niezależnie od rangi i profilu obsadzanego stanowiska.
Zazwyczaj selekcji dokonuje się na podstawie bezpośredniej rozmowy kwalifikacyjnej, ale można w tym celu wykorzystać także inne metody. Rozmowa telefoniczna pozwala zaoszczędzić czas, a praktyczne zadania pomagają lepiej ocenić umiejętności zawodowe człowieka.
Czytelnicy, którzy przygotowują się jedynie do przeprowadzenia pierwszej lub drugiej serii rozmów kwalifikacyjnych, mogą się zapoznać z wybranymi rozdziałami odpowiednio do swoich potrzeb.
Chcąc ułatwić włączenie zadań związanych z rekrutacją do codziennych obowiązków, w książce zamieszczono zarówno wskazówki dotyczące umiejętnego gospodarowania czasem, jak i plany oraz podsumowania każdego rozdziału, ułatwiające szybkie przypomnienie najważniejszych kwestii.
Jeśli miałeś już okazję prowadzić rekrutację, poniższe pytania pomogą ci lepiej uświadomić sobie związane z nią problemy.
— Czy kiedykolwiek wybrałeś niewłaściwą osobę i dlaczego tak się stało?
— Czy przyszło ci wówczas do głowy, że można było i należało inaczej przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną?
— Czy kiedykolwiek czułeś się słabo przygotowany do rozmowy kwalifikacyjnej, w związku z czym bardziej przypominała ona bezowocną towarzyską pogawędkę?
— Czy kiedykolwiek utknąłeś w miejscu, bo nie wiedziałeś, o co dalej pytać?
— Czy kiedykolwiek miałeś poczucie, że brakuje ci pewnych informacji, ale nie wiesz, jak je zdobyć?
— Czy zdarzyło ci się, że po zakończeniu rozmowy kwalifikacyjnej nie byłeś w stanie ocenić przydatności kandydata?
— Czy kiedykolwiek dręczyła cię myśl, że mogłeś daną rozmowę kwalifikacyjną poprowadzić lepiej?
— Czy kiedykolwiek zapomniałeś przekazać kandydatowi jakieś istotne informacje?
— Jak oceniasz efekty rekrutacji? Czy mogły być lepsze?
Jeśli natomiast masz się zająć rekrutacją po raz pierwszy w życiu, czy to jako selekcjoner, czy też koordynator całego procesu, powinieneś rozważyć następujące kwestie:
— Od czego zacząć?
— Skąd wiadomo, czego szukać?
— Jakie usługi mogą zaoferować doradcy personalni?
— Czy agencje reklamowe mogą pomóc w rekrutacji?
— Gdzie szukać kandydatów?
— O co pytać na rozmowach kwalifikacyjnych?
— Jakie wynagrodzenie należy zaproponować wybranej osobie?
Książkę napisano językiem wolnym od specjalistycznego żargonu, więc nie trzeba być ekspertem od spraw kadrowych, żeby ją zrozumieć.
Jeśli będziesz się zajmować rekrutacją, często będziesz się stykać z pewnymi pojęciami, np. charakterystyką stanowiska (dokumentami definiującymi zakres obowiązków i odpowiedzialności dla danej posady) albo charakterystyką czy profilem idealnego kandydata (opisem wymaganych umiejętności i doświadczenia). Gdy w tekście pojawia się tego rodzaju specjalistyczny termin, obok widnieje jego definicja, tak by czytelnik wiedział, jak należy go rozumieć.
Błędy w rekrutacji często wynikają z braku gruntownego przygotowania. Jeśli nie przemyślimy dokładnie opisu stanowiska albo wymagań wobec kandydatów, istnieje spore ryzyko, że zatrudniona osoba nie będzie spełniać naszych oczekiwań. Sprecyzowanie potrzeb pracodawcy na samym początku ma podstawowe znaczenie i wcale nie musi zabierać dużo czasu.
Rozmowy kwalifikacyjne powinny prowadzić do oceny umiejętności kandydatów, niezbędnych do wykonywania danej pracy. Nie mogą przyjmować formy towarzyskich pogawędek, bo zakończą się wyborem najsympatyczniejszej, a nie najodpowiedniejszej osoby.
Niedoświadczony selekcjoner łatwo może się znaleźć w sytuacji, w której nie wie, co powiedzieć, bo wcześniej zadawał niewłaściwe pytania, albo nie jest w stanie ocenić przydatności kandydata po zakończeniu rozmowy. Dlatego w niniejszej książce omówiono różne rodzaje pytań i wyjaśniono, jak się nimi posługiwać, a także przedstawiono konkretne pytania, które zadaje się w konkretnych okolicznościach.
Czytelnikom, którzy czują się niepewnie lub niezręcznie w roli selekcjonera, postaramy się ułatwić życie, pokazując, jak należy zaplanować rozmowę kwalifikacyjną i jakie pytania zadawać w jej trakcie. Po zakończeniu lektury będziesz umiał zadbać o uzyskanie wszystkich informacji niezbędnych do dokonania trafnego wyboru.
Dzięki tej książce nauczysz się zadawać pytania do chwili uzyskania wszystkich potrzebnych informacji i nigdy więcej nie będziesz miał problemu z postawieniem następnego pytania.
Przedstawione pytania można stosować niezależnie od rangi stanowiska, ale towarzyszą im pewne konkretne wskazówki dotyczące przesłuchiwania świeżo upieczonych absolwentów i bardziej doświadczonych kandydatów.
Po uporaniu się z tymi trudnymi wyzwaniami pozostaje jeszcze złożenie wybranemu kandydatowi takiej oferty, która go zainteresuje. Dlatego zamieszczono wytyczne dotyczące formułowania i przedstawiania propozycji zatrudnienia.
Wobec ciągle rosnącej liczby przepisów regulujących kwestie zatrudnienia coraz większej wagi nabiera dbałość o to, by nie tylko przyjąć do pracy odpowiednią osobę, lecz także równorzędnie potraktować przy tym wszystkich zainteresowanych. Czytelnikom, którzy nie mają możliwości skonsultowania się ze specjalistami ds. kadrowych, książka pomoże w zrozumieniu i przestrzeganiu przepisów dotyczących dyskryminacji.
Po zapoznaniu się z treścią książki czytelnik powinien umieć:
— określić, na czym polega praca na danym stanowisku;
— sprecyzować, jakie umiejętności i doświadczenie są wymagane od kandydatów, a jakie są mile widziane;
— pozyskać kandydatów;
— ustalić czynności składające się na proces rekrutacji;
— wybrać osoby, które zostaną zaproszone na rozmowę kwalifikacyjną;
— przeprowadzić rozmowy kwalifikacyjne, uzyskując informacje niezbędne do podjęcia mądrej decyzji;
— uwzględnić wszelkie przepisy gwarantujące podjęcie decyzji w sposób wolny od jakichkolwiek uprzedzeń;
— oszczędzać czas i pieniądze przeznaczone na rekrutację, m.in. przez wybór najlepszego kandydata;
— przygotować zestaw błyskotliwych pytań;
— sformułować ofertę zatrudnienia;
— wdrożyć wybraną osobę w jej obowiązki.
 

Pracownicy to poważna inwestycja — zadbaj o to, by przyniosła odpowiednie owoce.

 

Dee Walker

 

 


 

 

 

 

Liczba stron 268
Rok wydania 2011
Miejsce wydania Warszawa
Wydanie I
Oprawa miękka
Format 145x205
tłum. Jarosław Sawicki

SPIS TREŚCI

 

O Autorce
Wstęp
 
CZĘŚĆ I. PRZED ROZMOWAMI KWALIFIKACYJNYMI
Rozdział 1. Określanie potrzeb kadrowych
Rozdział 2. Idealny kandydat
Rozdział 3. Poszukiwanie kandydatów
Rozdział 4. Planowanie rekrutacji i selekcji
 
CZĘŚĆ II. ROZMOWY KWALIFIKACYJNE
Rozdział 5. Przygotowanie
Rozdział 6. Doświadczenie
Rozdział 7. Sprawy problemowe
Rozdział 8. Wykształcenie
Rozdział 9. Ocena umiejętności
Rozdział 10. Ocena cech osobowości
Rozdział 11. Stosunki w miejscu pracy
Rozdział 12. Ambicja i motywacja
Rozdział 13. Kandydaci na stanowiska wyższego szczebla
Rozdział 14. Zakończenie rozmowy kwalifikacyjnej
 
CZĘŚĆ III. PO ROZMOWACH KWALIFIKACYJNYCH
Rozdział 15. Oferta zatrudnienia
Rozdział 16. Dyskryminacja
Indeks pytań

Nasi klienci wybrali także
Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania Rozmowa kwalifikacyjna. Jak wybrać najlepszego kandydata do pracy -15%
Marta Juchnowicz
Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania
Cena po rabacie: 46.67 PLN
Satysfakcja zawodowa pracowników - kreator kapitału ludzkiego -15%
Marta Juchnowicz
Satysfakcja zawodowa pracowników - kreator kapitału ludzkiego
Cena po rabacie: 46.67 PLN
Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy - narzędzia - aplikacje -15%
Redakcja naukowa Marta Juchnowicz
Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy - narzędzia - aplikacje
Cena po rabacie: 59.42 PLN
Zachowania człowieka w organizacji -15%
Barbara Kożusznik
Zachowania człowieka w organizacji
Cena po rabacie: 55.17 PLN
© 2010 Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt & cms: www.zstudio.pl