Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2020.1.3
JEL: D12, Q56

Motywy kupowania produktów używanych — wyniki badań jakościowych

Kupowanie z drugiej ręki pomaga obniżyć poziom produkcji i z tego powodu może zostać uznane za przejaw zrównoważonej konsumpcji. Głównym celem artykułu jest rozpoznanie motywacji, opinii i przekonań dotyczących zakupu produktów używanych sprzedawanych w różnych formatach handlu detalicznego oraz zbadanie, czy motywacją klientów jest dbałość o środowisko naturalne lub próba przestrzegania zasad zrównoważonej konsumpcji. Badanie zostało przeprowadzone przy użyciu metody zogniskowanego wywiadu grupowego z siedmioma osobami w wieku 20–30 lat, w tym pięcioma kobietami i dwoma mężczyznami. Kryterium wyboru respondentów było to, czy kupili oni używany produkt w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Badanie zostało przeprowadzone 15 kwietnia 2019 r. Z odpowiedzi wynika, że zrównoważona konsumpcja nie była główną motywacją respondentów do kupowania używanych produktów. Najczęściej wskazywanym motywem była niska cena produktów. Niektóre odpowiedzi były jednak pośrednio związane ze zrównoważoną konsumpcją.

Słowa kluczowe: produkty używane; motywy zakupu; zrównoważona konsumpcja

Bibliografia

References

Abimola, O. (2012). The international trade in second hand clothing: Managing information asymmetry between West African and British traders. Textile, 102, 184–199. https://doi.org/10.2752/175183512x13315695424310

Baden, S. & Barber, C. (2005). The impact of the second-hand clothing trade on developing countries. GB: Oxfam. https://doi.org/10.21201/2005.112464

Barahona, V. L. & Sanchez, J. N. (2012). Dressing the poor: The provision of clothing among the lower classes in eighteen century Madrid. Textile History, 431, 23–42. https://doi.org/10.1179/174329512x13284471321127

Benson, S. P. (2007). What goes round comes round: Second hand clothing, furniture, and tools in working class lives in the interwar United States. Journal of Women's History, 91, 17–31. https://doi.org/10.1353/jowh.2007.0005

Besnier, N. (2004). Consumption and cosmopolitanism: Practicing, modernity at the second hand marketplace in Nuku'alofa, Tonga. Anthropological Quarterly, 771, 7–45. https://doi.org/10.1353/anq.2004.0002

Brookshire, J. E. H. & Hodges, N. N. (2009). Socially responsible consumer behavior? Exploring used clothing donation behavior. Clothing & Textiles Research Journal, 273, 179–196. https://doi.org/10.1177/0887302x08327199

Cervellon, M. C., Carey, L. & Harms, T. (2012). Something old, something used: Determinants of women's purchase of vintage fashion vs second-hand fashion. International Journal of Retail and Distribution Management, 40(12), 956–974. https://doi.org/10.1108/09590551211274946

Gregson, N. & Crewe L. (2003). Second-Hand Cultures. New York: Berg.

Guiot, D. & Roux, D. (2008). Measuring second hand shopping motives, antecedents and consequences. Recherche et Applications en Marketing, 234, 63–94. https://doi.org/10.1177/205157070802300404

Guiot, D. & Roux, D. (2010). A Second hand shoppers' motivation scale: Antecedents, consequences, and implications for retailers. Journal of Retailing, 864, 355–371. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2010.08.002

Herjanto, H., Scheller-Sampson, J. & Erickson, E. (2016). The increasing phenomenon of second-hand clothes purchase: Insights from the literature. Journal Manajemen dan Kewirausahaan, 18(1), 1–15. https://doi.org/10.9744/jmk.18.1.1-15

Hiller-Connell, K. Y. (2011). Exploring consumers' perceptions of eco-conscious apparel acquisition behaviors. Social Responsibility Journal, 7(1), 61–73. https://doi.org/10.1108/17471111111114549

Mintel. (2009). Ethical Clothing — UK. Mintel International Group.

Nakano, Y. (2007). Perceptions towards clothes with recycled content and environmental awareness: The development of end markets. Cambridge: Woodhead Publishing Series in Textiles. https://doi.org/10.1533/9781845693039.1.3

Norum, P. & Marjorie, N. (2017). Factors affecting consumer acquisition of secondhand clothing in the USA. Journal of Fashion Marketing and Management, 21(2), 206–218. https://doi.org/10.1108/JFMM-10-2016-0090.

Oronowicz-Kida, E. (2012). Nazwy sklepów z odzieżą używaną w aspekcie pragmatycznym na przykładzie południowo-wschodniej Polski. Downloaded from https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/olostiak3/subor/38-oronowicz-kida.pdf

Oxford Dictionaries (2019). Downloaded from https://en.oxforddictionaries.com/definition/second-hand

Palmer, A. (2005). Vintage Whores and Vintage Virgins: Second-Hand Fashion in the Twenty-First Century. In A. Palmer & H. Clark (eds), Old Clothes, New Looks: Second Hand Fashion (197–213). New York: Berg. https://doi.org/10.2752/9781847888815/ocnl0022

Peattie, K. & Peattie S. (2009). Social Marketing: A Pathway to Consumption Reduction? Journal of Business Research, 62(February). https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2008.01.033

Petrescu, M. & Bhatli, D. (2013). Consumer behaviour in flea markets and marketing to the bottom of the pyramid. Journal of Management Research, 13(1), 55–63.

Razzouk, N. Y. & Gourley, D. (1982). Swap meets: a profile of shoppers. Arizona Business, 29, 8–12.

Roux, D. & Korchia, M. (2006). Am I what I wear? An exploratory study of symbolic meanings associated with secondhand clothing. NA — Advances in Consumer Research, 33, 29–35. Association for Consumer Research.

Ruoh-Nan, Y., Su, Y. & Huimin, X. (2015). Second-hand clothing shopping among college students: The role of psychographic characteristics. Young Consumers, 16(1), 85–98. https://doi.org/10.1108/yc-02-2014-00429

Rybowska, A. (2017). Zachowania konsumentów na rynku second hand. Marketing i Zarządzanie. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, (2/48), 95–104. https://doi.org/10.18276/miz.2017.48-09

Sherman, E., McCrohan, K. & Smith, J. D. (1985). Informal retailing: An analysis of products, attitudes, and expectations. Advances in Consumer Research, 12(1), 204–208.

Sherry, J. F. (1990). A sociocultural analysis of a mid-western American flea market. Journal of Consumer Research, 17(1), 13–30.

Stone, J., Horne, S. & Hibbert, S.A. (1996). Car boot sales: A study of hopping motives in an alternative retail format. International Journal of Retail & Distribution Management, 24(11), 4–15. https://doi.org/10.1108/09590559610131682

Turunen, L. L. M. & Leipämaa-Leskinen, H. (2015). Pre-loved luxury: identifying the meanings of second-hand luxury possessions. Journal of Product & Brand Management, 241, 57–65. https://doi.org/10.1108/jpbm-05-2014-0603

Williams, C. C. & Paddock, C. (2003). The meanings of informal and second hand retail channels: some evidence from Leicester. International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 13(3), 317–336. https://doi.org/10.1080/0959396032000101372

Williams, C. C. & Windebank, J. (2000). Beyond formal retailing and consumer services: an examination of how households acquire goods and services. Journal of Retailing and Consumer Services, 7(3), 129–136. https://doi.org/10.1016/s0969-6989(99)00016-8

Xu, Y., Chen, Y., Burman, R. & Zhao, H. (2014). Second hand clothing consumption: A cross cultural comparison between American and Chinese young consumers. International Journal of Consumer Studies, 38, 670–677. https://doi.org/10.1111/ijcs.12139

Yan, R.-N., Bae, S. Y. & Xu, H. (2015). Second-hand clothing shopping among college students: the role of psychographic character. Young Consumers, 16(1), 85–98. https://doi.org/10.1108/yc-02-2014-00429

Yavas, U. & Riecken, G. (1981). Heavy, medium, light shoppers and nonshoppers of a used merchandise outlet. Journal of Business Research, 9(1), 243–253. https://doi.org/10.1016/0148-2963(81)90019-9

Zavestoski, S. (2002). The Social-Psychological Bases of Anticonsumption Attitudes. Psychology & Marketing, 192, 149–165. https://doi.org/10.1002/mar.10007

Cena artykułu
16.00
Marketing i Rynek nr 1/2020
59.90
Wersja elektroniczna
59.90
Prenumerata
744.00 zł
558.00
zamów prenumeratę