Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Marketing i Rynek 02/2025

ISSN: 1231-7853
Liczba stron: 69
Rok wydania: 2025
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: A4
Cena artykułu
Wersja elektroniczna
20.00
Kup artykuł
Cena numeru czasopisma
80.00
Prenumerata roczna 2025 (12 kolejnych numerów)
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
Od numeru:
Prenumerata półroczna 2025 (6 kolejnych numerów)
480.00 zł
432.00
Najniższa cena z 30 dni: 432.00
480.00 zł
432.00
Najniższa cena z 30 dni: 432.00
Od numeru:
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.2.1
JEL: L26, L67, M31

Modne, lecz odpowiedzialne? Postawy i wzorce nabywania i korzystania z odzieży przez konsumentki mody niezależnej

Despite the growing interest in independent fashion, significantly more studies focus on its producers than on consumers. Our paper aims to address this research gap by examining female independent fashion consumers who participate in an independent and slow fashion fair and compare their buying and post-purchase preferences and behaviours with those of the general population of Polish female fashion consumers. To this end, we conducted two parallel surveys: one during an independent fashion fair held in Krakow, and another on a representative sample of Polish fashion consumers. The primary focus of our analysis is to test the hypothesis about more sustainable and responsible consumption behaviours of independent fashion consumers, as derived from previous studies of this fashion segment. Our findings reveal that while independent fashion consumers do not significantly differ from other consumers in terms of general fashion behaviours (shopping frequency, second-hand purchases or clothing repairs), they more frequently engage in other fashion-related activities (such as sharing used clothing). They exhibit greater sustainability-related motivations during fashion consumption and generally demonstrate stronger awareness of environmental and ethical issues linked with the fashion industry.

Pomimo rosnącego zainteresowania modą niezależną więcej publikacji skupia się na jej producentach niż na odbiorcach ich oferty. Naszym celem jest wypełnienie tej luki badawczej przez porównanie preferencji nabywczych i zachowań pozakupowych konsumentek niezależnej mody biorących udział w targach mody niezależnej z ogółem konsumentek odzieży. W tym celu przeprowadzono dwa równoległe badania ankietowe: pierwsze podczas targów mody niezależnej w Krakowie, drugie na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie konsumentek. Najważniejszym elementem badania było przetestowanie hipotez na temat bardziej zrównoważonych i odpowiedzialnych zachowań konsumentek mody niezależnej, postawionych na podstawie wcześniejszych studiów tego segmentu rynku odzieżowego. Wyniki analiz pokazują, że o ile ta grupa konsumentek nie odróżnia się znacząco od ogółu nabywców płci żeńskiej pod względem takich zachowań konsumenckich jak częstość zakupów, zakupy odzieży używanej czy naprawianie ubrań, to częściej angażuje się w inne zachowania pozakupowe, takie jak dzielenie się ubraniami. Dodatkowo podczas konsumpcji mody konsumentki te częściej kierują się motywacjami typowymi dla nabywców mody zrównoważonej oraz charakteryzują się większą świadomością kwestii środowiskowych i etycznych dotyczących mody.

Słowa kluczowe: : independent fashion; independent fashion consumers; sustainable fashion; ethical fashion; sustainable consumption (moda niezależna; konsumentki mody niezależnej; moda zrównoważona; moda etyczna; zrównoważona konsumpcja)
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.2.2
JEL: G, G1, G17

Analiza fraktalna danych eksperymentalnych

The publication discusses selected methods of analysis of experimental data used to identify deterministic chaos in the time series of quotations of selected companies listed on the Polish stock exchange. The following issues are presented: attractor reconstruction, Fourier analysis, analysis of the scaled R/S range, fractal and correlation dimension, Lyapunov exponents. The aim of the publication is to indicate selected methods for the analysis of fractal time series experimental data.

W publikacji zostały omówione wybrane metody analizy danych eksperymentalnych służących do identyfikacji chaosu deterministycznego w szeregach czasowych notowań wybranych spółek notowanych na polskiej giełdzie. Zaprezentowano następujące zagadnienia: rekonstrukcja atraktora, analiza Fouriera, analiza przeskalowanego zakresu R/S, wymiar fraktalny i korelacyjny, wykładniki Lapunowa. Celem publikacji jest wskazanie wybranych metod służących do analizy fraktalnych szeregów czasowych danych eksperymentalnych.

Słowa kluczowe: deterministic chaos; fractal analysis; experimental data (chaos deterministyczny; analiza fraktalna; dane eksperymentalne)
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.2.3
JEL: Z11, M31

Temat artykułu obejmuje ocenę wykorzystania wybranych narzędzi marketingowych przez instytucje kultury do budowania trwałej relacji z klientem. Badania mają na celu pokazanie wpływu wybranych narzędzi marketingowych na decyzje dotyczące wyboru i zakupu dóbr kultury przez ich konsumentów, adekwatnie do cech badanej populacji. Zakres opracowania obejmie studia literaturowe, badania za pomocą kwestionariusza ankiety online i analizę statystyczną wyników. W efekcie przeprowadzonych badań na próbie 248 respondentów potwierdzono hipotezę, że nie wszystkie narzędzia marketingowe w jednakowym stopniu wpływają na budowanie trwałej relacji odbiorcy kultury z instytucją. Siła oddziaływania narzędzi marketingowych zależy od cech badanych osób, m.in. wieku, wykształcenia, statusu czy miejsca zamieszkania.

Słowa kluczowe: marketing; kultura; instytucje kultury; SEO; SEM; social media
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.2.4
JEL: D83, M15, O32

Celem artykułu jest identyfikacja głównych przyczyn zjawiska wykluczenia cyfrowego przedsiębiorstw innowacyjnych działających w Polsce, a także wskazanie, w jaki sposób wykluczenie to jest rozumiane przez przedsiębiorców. W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Technika badawcza to ankieta CAWI przeprowadzona na losowej próbie 200 respondentów (losowanie systematyczne w warstwach, warstwy to działy PKD) – właścicieli przedsiębiorstw lub menedżerów odpowiedzialnych za procesy informatyzacji/ cyfryzacji, procesy innowacyjne lub zarządzanie projektami, zatrudnionych w przedsiębiorstwach prowadzących działalność w Polsce w najbardziej innowacyjnych sektorach. Badanie przeprowadzono w czerwcu 2024 r. na obszarze całej Polski (16 województw). W kwestionariuszu ankiety CAWI bazowano na opiniach respondentów z wykorzystaniem 5-stopniowej skali. Przeprowadzone badanie wskazało, iż wykluczenie cyfrowe rozumiane jest głównie jako pozbawienie pewnych jednostek dostępu do nowoczesnych technik informatycznych (IT), oprogramowania, a także wyposażenia, za pomocą którego można się posługiwać różnymi nowoczesnymi technologiami, jak również pozbawienie pewnych jednostek dostępu do nowoczesnych form komunikowania się. Głównymi grupami pracowników odpowiedzialnymi za wykluczenie cyfrowe są: menedżerowie najwyższego szczebla (zarząd), menedżerowie średniego szczebla oraz pracownicy działu IT. Do głównych przyczyn wykluczenia cyfrowego zalicza się: zbyt duże koszty pozyskania i utrzymania technologii i technik teleinformatycznych oraz oprogramowania, jak również zbyt duże koszty szkoleń dla pracowników w zakresie poprawnego wykorzystania różnych technologii i technik teleinformatycznych oraz oprogramowania.

Słowa kluczowe: wykluczenie cyfrowe; przedsiębiorstwo innowacyjne; przyczyny wykluczenia cyfrowego
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.2.5
JEL: M31

We współczesnej rzeczywistości biznesowej nie sposób już przejść obojętnie wobec zjawiska kreatywności. To właśnie kreatywność jednostki i kreatywność zespołów stają się jedną z kluczowych kompetencji w firmach. Spektrum metod i narzędzi służących pobudzaniu kreatywności drzemiącej w zespołach jest bardzo szerokie. Jedną z nich jest zespołowa praca warsztatowa. Niniejszy artykuł przybliża istotę warsztatów kreatywnych, ale również pokazuje jej kulisy: rekomendowane etapy, przykładowe narzędzia oraz propozycję przebiegu. Dodatkowo, dla lepszego zrozumienia i uwiarygodnienia czytelnikowi tej metody, całość została zobrazowana na przykładzie skutecznego, kreatywnego projektu wdrożonego przez autorkę dla marki Grześki.

Słowa kluczowe: kreatywność; warsztat kreatywny; praca zespołowa
Inpost Paczkomaty 10 zł
Kurier Inpost 12 zł
Kurier FedEX 12 zł
Odbiór osobisty 0 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł