Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2019.12.9
JEL: M14, M54

Przegląd dobrych praktyk CSR w zarządzaniu kapitałem ludzkim

Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw dołącza do grona społecznie odpowiedzialnych, a swoje działania przedstawia w publikowanych raportach CSR. Postępowanie według zasad tej koncepcji ma na celu m.in. uwzględnianie potrzeb zatrudnionych osób oraz zwiększanie zadowolenia pracowników. Celem artykułu jest przegląd działań CSR organizacji funkcjonujących w Polsce, w ramach programów personalnych. Analizy dokonano w oparciu o działania przedsiębiorstw raportowane w 2017 r., prowadzone w pięciu obszarach: rekrutacja i adaptacja, szkolenia i rozwój, partycypacja, wsparcie pracowników oraz work-life balance.

Słowa kluczowe: CSR; społeczna odpowiedzialność biznesu; ZKL; zarządzanie kapitałem

Bibliografia

Bibliografia

Arnaud, S. i Wasieleski, D.M. (2014). Corporate humanistic responsibility: Social performance through managerial discretion of the HRM. Journal of Business Ethics, 120(3), 313–334. https://doi.org/10.1007/s10551-013-1652-z

Baron, A. i Armstrong, M. (2008). Zarządzanie kapitałem ludzkim. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business.

Borkowska, S. (2005). CSR – wyzwaniem dla zarządzania zasobami ludzkimi; podejście unijne. Zarządzanie zasobami ludzkimi, (6), 9–29. https://doi.org/10.12775/aunc_zarz.2016.005

Bučiūnienė, I. i Kazlauskaitė, R. (2012). The linkage between HRM, CSR and performance outcomes. Baltic Journal of Management, 7(1), 5–24. https://doi.org/10.1108/17465261211195856

Forum Odpowiedzialnego Biznesu. (2017). Odpowiedzialny biznes w Polsce 2017. Dobre praktyki. Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Furmańska-Maruszak, A. i Sudolska, A. (2017). Relacje z pracownikami jako obszar wdrażania CSR. Organizacja i Kierowanie, (2), 253–267.

Harrison, J.S., Freeman, R.E. i Abreu, M.C.S.D. (2015). Stakeholder theory as an ethical approach to effective management: Applying the theory to multiple contexts. Revista brasileira de gestão de negócios, 17(55), 858–869. https://doi.org/10.7819/rbgn.v17i55.2647

Inyang, B.J., Awa, H.O. i Enuoh, R.O. (2011). CSR – HRM nexus: Defining the role engagement of the human resources professionals. International Journal of Business and Social Science, 2(5), 118–126.

Jamali, D.R., El Dirani, A.M. i Harwood, I.A. (2015). Exploring human resource management roles in corporate social responsibility: The CSR – HRM co‐creation model. Business Ethics: A European Review, 24(2), 125–143. https://doi.org/10.1111/beer.12085

Lam, H. i Khare, A. (2010). HR’s crucial role for successful CSR. Journal of International Business Ethics, 3(2), 3–15.

Ledwidge, J. (2007). Corporate social responsibility: The risks and opportunities for HR: Integrating human and social values into the strategic and operational fabric. Human Resource Management International Digest, 15(6), 27–30. https://doi.org/10.1108/09670730710820190

Lewicka, D. (2011). Kształtowanie etycznych zachowań pracowników poprzez sprawiedliwe i przejrzyste procedury personalne. Problemy Zarządzania, 34, 106–126.

Mariappanadar, S. (2012). Harm of efficiency oriented HRM practices on stakeholders: An ethical issue for sustainability. Society and Business Review, 7(2), 168–184. https://doi.org/10.1108/17465681211237628

McWilliams, A., Siegal, D.S. i Wright, P.M. (2006). Guest editors’ introduction, Corporate social responsibility, strategic implications. Journal of Management Studies, 43(1), 10–18.

Ministerstwo Rozwoju. (2015), Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju – implementacja w Polsce. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju. https://doi.org/10.1787/9789264265981-pl

Sarvaiya, H., Eweje, G. i Arrowsmith, J. (2018). The roles of HRM in CSR: Strategic partnership or operational support? Journal of Business Ethics, 153(3), 825–837. https://doi.org/10.1007/s10551-016-3402-5

Szczepańska-Woszczyna, K. (2015). Responsible leadership contribution to human resource management – a study of CSR – HR interface. Procedia Economics and Finance, 34, 403–409. https://doi.org/10.1016/s2212-5671(15)01647-0

Van Marrewijk, M. i Were, M. (2003). Multiple Levels of Corporate Sustainability. Journal of Business Ethics, 44(2), 107–119.

Zieliński, M. (2014). Korzyści z wdrożenia koncepcji CSR w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Organizacja i Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 74, 653–663. https://doi.org/10.21008/j.0239-9415.2018.076.13

Zieliński M. (2016). Znaczenie CSR w warunkach rynku pracownika. Organizacja i Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, 95, 567–576.

Cena artykułu
16.00
Cena numeru czasopisma
59.90
Wersja elektroniczna
59.90
Prenumerata
744.00 zł
558.00
zamów prenumeratę