Status statku powietrznego i lotu i ich znaczenie w świetle międzynarodowej żeglugi powietrznej
Celem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na konsekwencje prawne związane z brakiem jednolitej praktyki państw z zakresie definiowania statusu statku powietrznego i lotu, które decydują o zastosowaniu odpowiednich przepisów lotniczych w ramach zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi powietrznej. W artykule zostały przeanalizowane najważniejsze konwencje międzynarodowego prawa lotniczego oraz omówione przypadki z udziałem tego samego statku powietrznego, do którego w zależności od okoliczności i kwalifikacji statku powietrznego zastosowanie znajdą odpowiednie przepisy prawa. Ten sam statek powietrzny może w określonej sytuacji zostać potraktowany jako cywilny albo państwowy, a w konsekwencji inne przepisy lotnicze mogą znaleźć zastosowanie do operacji przez niego wykonywanej. Autorka podjęła próbę przeanalizowania przepisów prawa międzynarodowego pod kątem luk prawnych związanych z zastosowaniem właściwego reżimu prawnego w kontekście statku powietrznego i lotu z nim związanego.
Bibliografia
Bibliografia/References
Literatura/Literature
Abeyratne, R. (2007). Air Law and Policy. America Star Books.
Blake, D., & Henderson, I. (2001). Military use of civil-registered aircraft. Annals of Air and Space Law, XXXVI.
Bourbonniere, M., & Haeck, L. (2001). Military aircraft and international law: Chicago Opus 3. Journal of Air Law and Commerce, 66(3).
Cheng, B. (1992). Nationality for Spacecraft. W: T. L. Masson-Zwaan, & P. M. J. Mendes de Leon (Eds), Air and Space Law: De Lege Ferenda: Essays in Honour of Henri A. Wassenbergh. Brill.
Cooper, J. C. (1952). Roman Law and the Maxim "Cujus Est Solum" in International Air Law. Tom 1 (wyd. 5). Institute of International Air Law.
Dempsey, P. S. (2008.) Public International Air Law. William S. Hein & Company.
Diederiks-Verschoor, I. H. Ph., & Butler, M. A. (2006). An introduction to Air Law. Kluwer Law International.
Kunert-Diallo, A., & Żylicz, M. (2012). Potrzeba zmian w prawie lotniczym (wnioski po katastrofie smoleńskiej. Państwo i Prawo, (4/794).
Milde, M. (2008). Essential Air and Space Law. Wyd. Eleven.
Myszona-Kostrzewa, K. (2011). Pojęcie i status prawny państwowego statku powietrznego na podstawie konwencji chicagowskiej. W: Z. Galicki, T. Kamiński, & K. Myszona-Kostrzewa (red.). Manfred Lachs – wybitny prawnik świata. Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji UW.
Polkowska, M., & Szymajda, I. (2004). Konwencja montrealska, Komentarz. Wyd. Liber.
Shawcross, Ch., & Beaumont K. M. (1977). Shawcross and Beaumont on Air Law. Tom. 2.
Żylicz, M. (2010). Katastrofa lotnicza pod Smoleńskiem w świetle prawa międzynarodowego. Palestra, (5–6).
Żylicz, M. (2011a). Katastrofa smoleńska w świetle międzynarodowego prawa lotniczego. Państwo i Prawo, (4).
Żylicz, M. (2011b). Prawo lotnicze międzynarodowe, europejskie i krajowe. LexisNexis.
Akty prawne/Legal acts
Convention on the Suppression of Unlawful Acts Relating to International Civil Aviation Done at Beijing on 10 September 2010, UNTS Vol. No. 3307.
Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisana w Chicago dnia 7.12.1944 r., Dz.U. 1959 nr 35, poz. 212 z późn. zm.).
Konwencja o zwalczaniu bezprawnego zawładnięcia statkami powietrznymi, sporządzona w Hadze dnia 16.12.1970 r., Dz.U. 1972 nr 25, poz. 181.
Konwencja o zwalczaniu bezprawnych czynów skierowanych przeciwko bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego, sporządzona w Montrealu dnia 23.09.1971 r., Dz.U. 1976 nr 48 poz. 348.
Konwencja w sprawie przestępstw i niektórych innych czynów popełnionych na pokładzie statków powietrznych, sporządzona w Tokio dnia 14.09.1963 r., Dz.U. 1971 nr 15, poz. 147.