Promotion of craft and through craft based on the example of Opole Silesia
The article aims to present craftsmanship not just as a production that needs promotion tools but also as a marketing tool promoting the region, and in its framework – cultural and scientific institutions. The results of the activities of the Opolskie Voivodeship Office (Administrative Office), Self-government of the Opolskie Voivodeship, Museum of the Opole Village, Museum of Opole Silesia, Opole University of Technology and Opole University on the basis of the analysis of website content, as well as the results of In-Depth-Interviews conducted in 2023 among craftsmen producing Opole handicraft, were presented. The text emphasizes the influence of regional crafts on the perception of regional attractiveness, thereby contributing to regional development.
References
Bibliografia/References
Basuki, S., Pudji, A. & Lucky, L. (2022). Creative economic potential of the fashion, crafts and culinary sub sector in the new normal era. W: Proceedings of the 2nd International Conference on Law, Social Science, Economics, and Education, ICLSSEE 2022, 16 April 2022, Semarang, Indonesia. https://doi.org/10.4108/eai.16-4-2022.2319729
Bielawska, A. & Łukasik, G. (2014). Rzemiosło w społeczeństwie i gospodarce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Ekonomiczne Problemy Usług, (111), 25–34.
Borrus, K. S. (1988). Marketing crafts through museum shops. Museum International, XL(1), 22–27.
Croatiaweek. (2022). Croatian craft brewery wins marketing award in USA for retro branding. https://www.croatiaweek.com/croatian-craft-brewerywins-marketing-award-in-usa-for-retro-branding/ (pobrano 28.07.2023).
Czerska, I. & Michalczyk, R. (2017). Marketing nostalgiczny jako szansa dla renesansu rzemiosła na Dolnym Śląsku. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (490, Gospodarka miejska przyszłości. Perspektywa województwa dolnośląskiego), 113–120. https://doi.org/10.15611/pn.2017.490.10
D'Elia, L. (2021). A designed generation: Maker's maturity and social responsibility, Design Culture (of) MAKING. Cumulus Conference Proceedings, Roma.
Dzień Dobry TVN. (2019). Zawody rzemieślnicze dawniej i dziś. Czym charakteryzuje się profesja rzemieślnika? https://dziendobry.tvn.pl/stylzycia/finanse-i-praca/jakie-sa-wspolczesne-zawody-rzemieslnicze-da303490-ls5343030 (pobrano 28.07.2023).
EPRS. (2022). Technology, creativity and the arts in the New European Bauhaus: The way forward. BRIEFING STOA Options Brief, European Parliamentary Research Service.
Gazeta.pl. (2017). Renesans rzemiosła – Skąd ten fenomen. Mistrzowie rzemiosła. https://mistrzowierzemiosla.gazeta.pl/mistrzowierzemiosla/7,161010,22492133,renesans-rzemiosla-skad-ten-fenomen.html (pobrano 28.07.2023).
Göbel, J. (2021). Dziesięć faktów na temat rzemiosła. https://www.deutschland.de/pl/topic/gospodarka/rzemioslo-w-niemczech-popularne-miejsca-pracyi-istotne-fakty (pobrano 28.07.2023).
Grinberga-Zalite, G.,& Hernik, J. (2017). Territorial marketing in the Baltic Sea region port cities. Latgale National Economy Research. Journal of Social Sciences, 1(9), 35–44.https://doi.org/10.17770/lner2017vol1.9.2672
Herman, M. (2019). Chcemy przedmiotów wyjątkowych, zjawiskowych, niezwykłych. Stąd renesans rzemiosła. https://www.newsweek.pl/trendyi-inspiracje/renesans-rzemiosla/2npkpl1 (pobrano 28.07.2023).
ITC/WIPO. (2003). Marketing Crafts and Visual Arts: The Role of Intellectual Property. A Practical Guide. International Trade Centre UNCTAD/ WTO and World Intellectual Property Organization.
Izba Rzemieślnicza w Opolu. (2020). Raport. Rzemiosło 2020. http://izbarzem.opole.pl/pliki2/2021/09/raprzem2020200720).pdf (pobrano 2.07.2023).
Klamer, A. (2012). Crafting Culture: The importance of craftsmanship for the world of the arts and the economy at large. http://www.klamer.nl/wpcontent/uploads/2017/08/crafting.pdf (pobrano 28.07.2023).
Kudyba, T. (2014). Szkolimy dualnie. https://firmyrodzinne.pl/wp-content/uploads/2014/11/szkolimy-dualnie.pdf (pobrano 2.08.2023).
Lech-Kirsten, D. (2019). Przemianki, czyli miana towarzyskie jako znak inicjacji w polskich cechach rzemieślniczych. Socjolingiwstyka, 33, 231–242. https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.33.14
Lindgren, T. (2013). Fashion in Shanghai: The designers of a new economy style [thesis s for the degree of Doctor of Philosophy, A.R.C. Centre of Excellence for Creative Industries and Innovation Queensland University of Technology].
Mazur-Włodarczyk, K. (2022). Rzemiosło – pomiędzy kulturą, techniką i ekonomią. W: K. Mazur-Włodarczyk, & I. Drosik, Rzemiosło w kulturze ekonomicznej Chin (7–17). Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej.
Mazur-Włodarczyk, K., Łukaniszyn-Domaszewska, K., & Karaś, E. (2023). Craftsmanship as a development potential of the region – case study of craftsmen from Opole Silesia (Poland). Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, (178), 449–469. https://doi.org/10.29119/1641-3466.2023.178.25
MICET. (2021). Tips for craft beer marketing. https://www.micetcraft.com/tips-for-craft-beer-marketing/ (pobrano27.07.2023).
Młynarczyk, E. (2013). Językowy obraz rzemiosła jako zawodu i źródła utrzymania (w świetle polskich przysłów i frazeologizmów). Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica, VIII, 220–226.
Młynarczyk, E. (2015). Polska frazeologia rzemieślnicza – problematyka i założenia opisu. Problemy Frazeologii Europejskiej, X,167–180.
Musialik, W. M., & Śmietański, R. J. (red.). (2017). Rzemiosło. Problemy doby współczesnej i czasów minionych. Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości. Związek Pracodawców w Opolu.
Musialik, W., & Śmietański, R. (red.) (2020). Rzemiosło w wymiarze lokalnym, regionalnym i międzynarodowym. Studia i Monografie/Politechnika Opolska, (549).
Musialik, W., & Śmietański, R. (red.). (2018). Rzemiosło w wymiarze lokalnym, regionalnym i międzynarodowym. Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości. Związek Pracodawców w Opolu.
Musialik, W., & Śmietański, R. (red.). (2019). Rzemiosło w wymiarze regionalnym, krajowym i międzynarodowym. Studia i Monografie/Politechnika Opolska, (530).
Musialik, W., Mazur-Włodarczyk, K., & Said, E. (red.) (2021). Rzemiosło – stan i zmiany w wymiarze lokalnym, regionalnym i międzynarodowym. Studia i Monografie/Politechnika Opolska, (566).
Muzeum Śląska Opolskiego. (2022). Historie po fachu – śladami opolskiego rzemiosła tradycyjnego – projekt edukacyjny. https://muzeum.opole.pl/historie-po-fachu-sladami-opolskiego-rzemiosla-tradycyjnego-projekt-edukacyjny/ (pobrano 2.08.2023).
Muzeum Śląska Opolskiego. (2023a). O muzeum. https://muzeum.opole.pl/o-muzeum/(pobrano 1.08.2023).
Muzeum Śląska Opolskiego. (2023b). Misja muzeum. https://muzeum.opole.pl/misja-muzeum/ (pobrano 1.08.2023).
Muzeum Wsi Opolskiej. (2023). Historia. https://muzeumwsiopolskiej.pl/historia/(pobrano 1.08.2023).
Niedźwiecka-Filipiak, I. (2015). Walory miejscowości – tworzywem Sieci Najciekawszych Wsi. Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego.
Noworol, C., Bondyra, K., & Dziekanowska, M. (2021). Crafts: Between archetype and marketing. Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration, 27(2),47–68. https://doi.org/10.18290/pepsi-2021-0007
Obeyesekere, S. V. (1988). The role of a craft museum in marketing/promoting crafts and the Lakpahana experience. Museum, XL(1), 10–17.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Łomży. (b.d.). Przykłady starych, ginących zawodów rzemieślniczych w Polsce. http://www.lcrelomza.webd.pl/sodmidn.webd.pl/pdf/Alfabet_ginacych_zawodow_i_rzemieslnikow.pdf (pobrano 28.07.2023).
Porębska, K. (2021). Nie ekonom, a dekarz? Zawody rzemieślnicze wracają do łask. https://jedynka.polskieradio.pl/artykul/2740425,nie-ekonom-adekarz-zawody-rzemieslnicze-wracaja-do-lask (pobrano 28.07.2023).
Purnomo, V. D. (2023). Analysis of the marketing strategy for iron crafts in an effort to increase welding workshop income in Sanggrahan Hamlet, Bendungan Village. Formosa Journal of Science and Technology (FJST), 2(1), 319–332. https://doi.org/10.55927/fjst.v2i1.2635
Raszkowski, A. (2012). Marketing terytorialny a konkurencyjność regionalna. W: E. Łaźniewska, & M. Gorynia (red.), Konkurencyjność regionalna. Koncepcje – strategie – przykłady (152–170). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sadowy, K., & Brodowicz, D. P. (2021). New craft production in Europe – between creative class and industrial manufacturing. European Research Studies Journal, XXIV(3B), 896–920.
Samorząd Województwa Opolskiego. (2013). Strategia rozwoju województwa opolskiego do 2020 r. https://bip.opolskie.pl/wp-content/uploads/2016/09/Strategia-Rozwoju-Wojew%C3%B3dztwa-Opolskiego-do-2020-roku-skr%C3%B3t-w-j%C4%99zyku-polskim.pdf(pobrano 1.08.2023).
Smagina, A., & Ludviga, I. (2020). Craft entrepreneurship and created value. Rural Environment. Education. Personality, 13. https://doi.org/10.22616/REEP.2020.044
Thanh C. D., Thi T. B., Thi H. T., Thi V. H., & Thi N. H. D. (2023). Territorial marketing impacts on foreign direct investment attraction (Empirical Evidence in Nghe An Province, Vietnam). Cogent Economics & Finance, 11(1), 2197367. https://doi.org/10.1080/23322039.2023.2197367
Wielkopolska Izba Rzemieślnicza w Poznaniu. (n.d.-a). Katalog zawodów rzemieślniczych. https://www.irpoznan.com.pl/strona,rzemieslnicze-miastozawodow. html (pobrano 12.12.2022).
Wielkopolska Izba Rzemieślnicza w Poznaniu. (n.d.-b). Marketing internetowy nową siłą rzemiosła. https://www.irpoznan.com.pl/strona,marketinginternetowy-nowa-sila-rzemiosla.html (pobrano 12.12.2022).
Zarząd Województwa Opolskiego. (2021). Regionalna Strategia Innowacji Województwa Opolskiego 2030. https://www.opolskie.pl/wpcontent/uploads/2021/10/RSIWO-2030.pdf (pobrano 1.08.2023).
Zbuchea, A. (2014). Marketing terytorialny oparty na dziedzictwie kulturowym. Management & Marketing, XII(2), 135–151.