Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.8.5
JEL: D12, D19, D91, L81, M31, I12
Piotr Cyrek ORCID: 0000-0002-8306-1612 , e-mail: pcyrek|ur.edu.pl| |pcyrek|ur.edu.pl

Changes in purchasing styles of retail trade's clients in the context of COVID-19 pandemic

A dynamic transformation in the structures, forms and organization of retail trade has been observed for many years, as well as changes in the preferences and behaviour of customers of retail outlets. These phenomena have been further accelerated during the COVID-19 pandemic. However, research about changes induced by the pandemic are still in an initial phase of empirical recognition, which needs to be deepen and persistence of changes should be evaluated. The main aim of the study was to identify changes induced by the pandemic in the manner, form and frequency of purchases of different product groups by retail customers. To fulfil these tasks, the results of own research from two subsequent editions, i.e. from 2021 and 2022, were used. The obtained results indicate a growing percentage of customers who declared changes in retail purchases in the analysed period, while this increase was relatively lowest in the case of purchases of food products. The research results also reveal multi-directional changes in purchasing behaviour regarding the subgroups of products adopted for the analysis. In the case of groceries, customers were more likely to make larger one-off purchases by limiting their frequency than to purchase household supplies through online shopping. The opposite phenomenon was characteristic of clothing, footwear and consumer electronics/household appliances. Buying them the respondents transferred their shopping activity to the Internet, with a lower than in the case of food tendency to increase one-time purchases and to limit their frequency.

Download article
Keywords: retail trade; clients' behaviour; pandemic

References

Bibliografia/References

 

Abdelnour, A., Babbitz, T., & Moss, S. (2020, 1 maja). Pricing in a pandemic: Navigating the COVID-19 crisis. https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/pricing-in-a-pandemic-navigating-the-covid-19-crisis

Bartoszewicz, A., & Obłąkowska, K. (2022). Transformacja i stan aktualny społeczno-ekonomicznego wymiaru ekosystemu detalicznego handlu spożywczego w Polsce: obraz dla polityki społeczno-gospodarczej. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, 16, 48–65. https://doi.org/10.26366/PTE.ZG.2022.213

Chęć, M., Nowak, K., & Nowakowska, P. (2021). Zmiany w handlu tradycyjnym i elektronicznym w Polsce w latach 2017–2020. W: M. Babicz, & B. Nowakowicz-Dębek (Red.), Wybrane zagadnienia z zakresu rolnictwa (20–32). Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.

Chwałek, J. (2014). Kierunki innowacji w handlu. Handel Wewnętrzny, (2), 87–102.

Ciechomski, W., & Romanowski, R. (2016). Innowacje technologiczne w sektorze handlu detalicznego. W: M. Sławińska (Red.), Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania (9–20). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Cyrek, M. (2021). Sectoral structure of employment and economic cohesion in the EU regions. Ekonomia i Prawo. Economics and Law, 20(1), 63–77. https://doi/org/10.12775/EiP.2021.004

Cyrek, M. (2017). Modernization of employment structures enhancing socioeconomic cohesion in the European Union countries. Journal of International Studies, 10(3), 189–205. https://doi.org/10.14254/2071-8330.2017/10-3/14

Cyrek, M. (2006). Procesy upodabniania się struktur gospodarczych Polski i wybranych krajów Unii Europejskiej. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, (8), 281–292.

Cyrek, P. (2020). Poczucie bezpieczeństwa jako determinanta zakupów wybranych grup produktów drogą internetową – ujęcie dynamiczne. W: B. Mróz (Red.), Bezpieczeństwo konsumentów na rynku tradycyjnym i wirtualnym (189–200). Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Deloitte. (2020). Jak będzie nowa rzeczywistość i jak się do niej dostosować? https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Brochures/pl_jak_bedzie_wygladala_nowa_rzeczywistosc_COVID-19_2020.pdf

Eurocash. (2020). Raport. COVID-19 oczami przedsiębiorców. https://grupaeurocash.pl/assets/media/raport-covid-oczami-przedsiebiorcow-22102022.pdf

Gorzelany-Dziadkowiec, M. (2020). Zmiany zachowań konsumentów w dobie COVID-19. Problems of Economics and Law, 5(2), 1–15. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.7005

Grzega, U., & Kieżel, E. (2017). Trendy w zachowaniach konsumentów. W: M. Bartosik-Purgat (Red.), Zachowania konsumentów. Globalizacja, nowe technologie, aktualne trendy, otoczenie społeczno-kulturowe (29–53). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jedynak, P., & Bąk, S. (2022). Kluczowe czynniki porażek przedsiębiorstw podczas pandemii Covid-19. Management and Quality – Zarządzanie i Jakość, 4(2), 80–91.

Kabadayi, S., O'Connor, G., & Tuzovic, S. (2020). The impact of coronavirus on service ecosystems as service mega-disruptions. Journal of Services Marketing, 34(6), 809–817.

Karasek, J., Musiał, A., & Gaponiuk, K. (2020). Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa?. KPMG. https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/pl/pdf/2020/09/pl-Raport-KPMG-Nowa-rzeczywistosc-konsument-w-dobie-COVID-19.pdf

Kata, R., Cyrek, M., & Cyrek, P. (2019). Changes in the level and structure of food expenses in the European Union in the context of increasing household incomes. Economia agro-alimentare/Food Economy, 21(3), 709–731. https://doi.org/10.3280/ECAG2019-003008

Kłosiewicz-Górecka, U. (2021). Plany przedsiębiorstw handlowych w Polsce na 2021 r. Marketing i Rynek/Journal of Marketing and Market Studies, (1), 30–31. https://doi.org/10.33226/1231-7853.2021.1.4

Kowalak, K., & Borusiak, B. (2020). Strategie zakupowe konsumentów w czasie pandemii Covid-19. W: R. Romanowski (Red.), Marketing w czasach pandemii (12–25). Katedra Handlu i Marketingu, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Księska-Koszałka, J. (2021). Psychologiczne konsekwencje pandemii COVID-19. W: W. Nowak, & K. Szalonka (Red.), Zdrowie i style życia. Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii (47–57). E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. https://doi.org/10.34616/142078

Kucharska, B., & Malinowska, M. (2021). Konsument w przestrzeni handlu detalicznego w warunkach pandemii COVID-19. W: W. Nowak, & K. Szalonka (Red.), Zdrowie i style życia. Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii (139–154). E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. https://doi.org/10.34616/142088

Olszowy, J., Sepioło, J., & Diakowska, E. (2022). E-biznes w czasie trwania pandemii. Jak zmienił się rynek zakupów w sieci. W: J. Olszowy, & J. Sepioło (Red.), Współczesne wyzwania w naukach ekonomicznych, finansach i zarządzaniu (131–142). Wydawnictwo Naukowe ArchaeGraph.

Pluta-Olearnik, M. (2021). Usługi w nowej rzeczywistości z perspektywy dostawców usług i konsumentów. W: W. Nowak, & K. Szalonka (Red.), Zdrowie i style życia. Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii (s. 125–138). E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. https://doi.org/10.34616/142087

Sobczyk, G. (2018). Współczesne uwarunkowania konsumpcji w Polsce i ich implikacje na rynku. Handel Wewnętrzny, 3(374), 347–357.

Szczukocka, A. (2022). Wpływ pandemii na rozwój handlu elektronicznego. Folia Oeconomica. Acta Universitatis Lodziensis, 2(359), 1–20. https://doi.org/10.18778/0208-6018.359.01

Szuper, K. (2021). Handel elektroniczny w Polsce w świetle współczesnych trendów konsumpcji. W: J. Korpysa, & P. Niedźwiedzka-Rystwa (Red.), Młodzi naukowcy 2.0. Tom 1 (621–630). Fundacja Centrum Badań Socjologicznych. https://doi.org/10.14254/978-83-959336-8-4/2021

Szymborski, J. (2021). Demograficzne implikacje pandemii COVID-19. Perspektywa zdrowia publicznego. W: W. Nowak, & K. Szalonka (Red.), Zdrowie i style życia. Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii (81–98). E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. https://doi.org/10.34616/142084

Tarasiuk, W., & Dłużniewska, J. (2021). Wpływ pandemii COVID-19 na rozwój sektora e-commerce w Polsce. Akademia Zarządzania, 5(2), 198–211.

Waniowski, P. (2021). Wpływ COVID-19 na kształtowanie cen artykułów konsumpcyjnych. W: W. Nowak, & K. Szalonka (Red.), Zdrowie i style życia. Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii (113–124). E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. https://doi.org/10.34616/142086

Wojtyniak, B., & Goryński, P. (Red.). (2020). Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego Państwowy Zakład Higieny.

Article price
5.00
Price of the magazine number
17.00
Subscription
197.00 €
158.00
Lowest price in last 30 days: 157.00
get subscription