Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/1231-7853.2021.2.3
JEL: M3
Piotr Krowicki ORCID: 0000-0001-6891-2354 , e-mail: p.krowicki|wp.pl| |p.krowicki|wp.pl

Events in shopping centers' marketing

The article identifies and categorizes marketing events in Polish shopping centers. The theoretical part deals with the event marketing of shopping centers, while the empirical part analyzes the events of shopping centers in Poland. The article was prepared based on data from secondary and primary sources of information. Secondary sources are the literature on the subject and industry studies on shopping centers in Poland. Primary sources were obtained through own research carried out on the basis of the analysis of official profiles on the Facebook social network of 25 largest shopping centers in Poland. The research results presented in the article indicate a high frequency and variety of events as well as significant differences in the number of events organized between the studied centers.

Download article
Keywords: shopping center; event; event marketing

References

Bibliografia/References

Antosz, M. (2016). Shopping center as an entertainment and recreational center based on selected objects in Poland. Środowisko Mieszkaniowe, 16, 46–56.

Ara, H., Sarwar, N. i Zabeed, M. (2014). A hypothetical comparison between event marketing and conventional advertising. Journal of Business and Management, 15(6), 10–13. https: //doi. org/10.9790/487X-1561013

Bylok, F. (2012). Orientacja na przyjemność w zachowaniach konsumentów. Konsumpcja i Rozwój, 1, 48–60.

Cieślikowski, K. (2016). Event marketing. Podstawy teoretyczne i rozwiązania praktyczne. Katowice: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach.

Drzazga, M. (2016). Komunikacja marketingowa przedsiębiorstw handlu detalicznego na początku XXI wieku. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 261, 86–99.

Gałkowski, M. i Antosz, P. (2018). Miejskie przestrzenie we władaniu prywatnym (hybrydowe przestrzenie publiczne) i ich funkcje w mieście. Przegląd Socjologiczny, 67(1), 119–138.

Gębarowski, M. (2007). Nowoczesne formy promocji, Rzeszów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.

Junqueira, L. D. M. i in. (2020). Marketing strategic planning: event as marketing strategy in a commercial center. Case study. Applied Tourism, 5(1), 16–26.

Kaczmarek, T. (2014). Rozwój, struktura przestrzenna i funkcje centrów handlowych w Polsce. W: E. Klima (red.), Ludność, mieszkalnictwo, usługi — w 70. rocznicę urodzin Profesora Jerzego Dzieciuchowicza (247–267). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/1733-3180.13.13

Kalinowska-Żeleźnik, A. (2009). Event marketing jako forma komunikacji marketingowej. W: G. Rosa i A. Smalec (red.), Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Współczesne wyzwania komunikacji marketingowej. Szczecin: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Kasperska, E. (2010). Marketing eventowy w promocji kulturowych wartości regionu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne problemy usług, 569, 347–358.

Knecht-Tarczewska, M. (2011). Centrum handlowe jako nowoczesny produkt handlowo-usługowy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 175, 293–303.

Kowalik, K. (2018). „Dystrybucja emocji” jako forma komunikacji samorządów lokalnych w serwisie Facebook.com. Próba kategoryzacji przekazu w kontekście public relations. Studia Medioznawcze, 3, 51–63. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2018.3.54

Kucharska, B., Kucia, M., Maciejewski, G., Malinowska, M. i Stolecka-Makowska, A. (2015). The retail trade in Europe — diagnosis and future perspectives. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Maciejewski, G. (2016). Preferencje konsumentów dotyczące wyboru miejsc zakupu towarów i usług konsumpcyjnych. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (302), 7–17.

Maciejewski, G. (2017). Formaty handlu detalicznego w Polsce w ocenie konsumentów. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (316), 136–146.

Maciejewski, G. (2018). Consumers' attitudes towards modern solutions in the retail trade. Economics and Business Review, 4(18), 69–85. https://doi.org/10.18559/ebr.2018.3.6

Makowski, G. (2003). Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego. Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Marczak, M. (2015). Eventy — jako produkty turystyki kulturowej na przykładzie miasta Kołobrzeg. Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych, 19, 103–120.

Mikołajczyk, J. (2012). Kreowanie wartości centrum handlowego. Perspektywa interesariuszy. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Mikołajczyk, J. (2016). Czynniki sukcesu centrów handlowych — wyniki badan empirycznych. W: M. Sławińska (red.), Handel we współczesnej gospodarce. Nowe wyzwania. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.

Moskal-Słaniewska, B. (2013). Organizacja eventów w galeriach handlowych jako innowacyjny element inżynierii wartości i zarządzania relacjami z klientem. Prace Naukowe WWSZiP, 25(5), 259–273.

Piotrowski, P. (2013). Metody oceny skuteczności wydarzeń w kształtowaniu wizerunku miejsca. Studia Ekonomiczne. Turystyka miejska. Prawidłowości i determinanty rozwoju, 147, 107–116.

Polska Rada Centrów Handlowych. (2020). Centra handlowe na zakręcie: wpływ Covid-19. https://prch.org.pl/pl/ (20.12.2020).

Prakash, L. i Sharma, R. (2010). Megamarketing an using integrated marketing communications: the success story of TMH. Business Strategy Series, 11(6), 371–382. https://www.emerald.com (9.01.2021). https://doi.org/10.1108/17515631011093070

Rettinger, R. i Bajgier-Kowalska, M. (2018). Eventy jako element różnicujący produkt turystyczny miast — studium przypadku Pistoi (Włochy). Przedsiębiorczość — Edukacja, 14, 270–281. https://doi.org/10.24917/20833296.14.20

Rochmińska, A. (2011). Centra handlowe — miejsca spędzania wolnego czasu przez Łodzian. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socia-Oeconomica, 11, 207–217.

Rochmińska, A. (2013). Atrakcyjność łódzkich centrów handlowych oraz zachowania nabywcze i przestrzenne klientów. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https: //doi. org/10.18778/7525-865-3

Rochmińska, A. (2017). Shopping Centers as Elements of the Functional and Spatial Structures of Cities. Location, Impact, Change Tendencies, Development Perspectives. Barometr Regionalny, 15(2), 55–65.

Rudawska, E. (2008). Znaczenie relacji z klientami w procesie kształtowania wartości przedsiębiorstwa. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Ryan, W. G. i in. (2020). Recognizing events 4.0: the digital maturity of events. International Journal and Festival Management, 11(1), 74–68. https://doi.org/10.1108/IJEFM-12-2019-0060

Rydel, M. (2004). Zintegrowana komunikacja marketingowa — nowe podejście — propozycja uporządkowania pojęć. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 179, 351–359.

Scheinbaum, A. C. i in. (2012). Engaging the Consumer Through Event Marketing: Linking Attendees with the Sponsor. Community, and Brand. Journal of Advertising Research, 46(4), 420–434. https://doi.org/10.2501/S0021849906060430

Schindler, J. (2019). Kultura i gospodarka z perspektywy gospodarki doświadczeń. Prace Kulturoznawcze, 23(1), 75–93. https://doi.org/10.19195/0860-6668.23.1.5

Siemieniako, D. (2017). Wykorzystanie wybranych cech regionu podlaskiego w strategii marketingowej centrów handlowych. W: Produkty marketingowe w rozwoju lokalnym i regionalnym. Prace Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, 41, 115–121.

Sun, L., Zhai, X. i Yang, H. (2020). Event marketing, movie costumers' willingness and box office revenue. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. https://www.emerald.com (9.01.2021).

Szymańska, A. I. i Płaziak, M. (2017). Consumer preferences and behaviour in shopping malls in Poland with the particular reference to Krakow. Urban Development Issues, 55, 33–43. https://doi.org/10.24917/20833296.14.14

Szymańska, A. I. i Płaziak, M. (2018). Rozwój centrów handlowych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem galerii społecznościowych. Przedsiębiorczość — Edukacja, (14), 188–204. https: //doi. org/10.2478/udi-2018-0003

Szymczyk, J. (2019). Event marketing jako narzędzie promocji wydarzeń kulturalnych i biznesowych na przykładzie Katowic. W: B. Reformat, A. Kwiecień i A. Nocoń (red.), Biznes w kulturze — kultura w biznesie. Nowe trendy w otoczeniu jednostek kultury. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Šidler, P. (2003). Event marketing. Jakv yuzit emoce v marketingove kumunikace? Praga: Grada.

Wanagos, M. (2010). Event marketing w aktywizacji obszarów turystycznych. Oeconomia, 9(4), 577–584.

Watson, S. (2016). What is Happening to Commercial Malls: Evaluating Contradicting Opinions, 1–13. https://scholarsarchive.library.albany.edu (11.01.2021).

Wood, E. (2008). Event marketing: measuring an experience? https://www.researchgate.net (20.12.2020).

Zduniak, A. (2015). Przyczyny popularności religijnych eventów w perspektywie teorii potrzeb ludzkich Abrahama Maslowa. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 3, 251–267.

Zduniak, A. (2019). Event jako ponowoczesna forma uczestnictwa w życiu społecznym. Roczniki Nauk Społecznych, 2(38), 207–234.

Article price
4.00
Price of the magazine number
15.00
Subscription
195.00 €
156.00
Lowest price in last 30 days: 156.00
get subscription