Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.9.5
JEL: M31, M21, K22, K32, I18

Limitations of marketing activity on the pharmaceutical market — implications for public pharmacies in Poland

This article focuses on the issue of marketing activities conducted by public pharmacies, which are the last intermediate link on the way of a pharmaceutical product to the customer (patient). The aim of the article is to present the scope of marketing activity of public pharmacies in Poland, which is the result of the introduced legal restrictions in the field of advertising and the extended interpretation of the ban in question in the process of applying the law to other instruments of marketing communication. Various research methods were used to achieve the goal: the method of analysis and criticism of literature, the method of analysing legal acts, the method of examining documents and the method of diagnostic survey based on the use of a questionnaire and a modified comprehension and marketing application index. The results of the research were subjected to statistical analysis. The article attempts to answer the following questions: What is the scope of marketing activity of public pharmacies in Poland? How does the overinterpretation of the ban on pharmacy advertising and its activities by pharmaceutical supervision authorities affect the pharmacy's marketing communication? Is it possible to implement marketing orientation in the operational activity of public pharmacies? Are there differences in the "chain" pharmacies and "independent" ("non-chain") pharmacies? Prohibited and permitted forms of operating activity in the area of marketing were identified in detail, indicating the directions of changes in the marketing communication process.

Keywords: pharmaceutical market; pharmaceutical law; pharmacist; public pharmacy; marketing activity

References

Bibliografia/References

Adamczyk, J. (2016). Marketing i reklama apteki. W: M. Krekora, & J. Adamczyk (Red.), Meritum. Prawo farmaceutyczne (187–342). Wolters Kluwer.

Balgard, M. (2012). The new pharmacy market in Sweden. European Journal of Hospital Pharmacy, 19, 23–25. http://dx.doi.org/10.1136/ejhpharm-2011-000022

Chanakit, T., Low, B. Y., Wongpoowarak, P., Moolasarn, S., & Anderson, C. (2014). A survey of pharmacy education in Thailand. American Journal of Pharmaceutical Education, 78(9), 161. https://doi.org/10.5688%2Fajpe789161

Chisholm-Burns, M. A., Vaillancourt, A. M., & Shepherd, M. (2014). Pharmacy Management, Leadership, Marketing, and Finance. Jones & Bartlett Learning.

Drozd, M., & Bulaś, L. (2020). Czy nieprawidłowości w aptekach ogólnodostępnych stwierdzone podczas kontroli Inspekcji Farmaceutycznej mogą być miarą jakości usług farmaceutycznych? Część 1. Analiza ogólna. Farmacja Polska, 76(6), 307–311. https://doi.org/10.32383/farmpol/125763

Drozd, M., & Ciećko, S. (2016). Ocena jakości usług farmaceutycznych podczas realizacji recepty lekarskiej. Farmacja Polska, 72(6), 351–358.

Fittler, A., Vida, R. G., Káplár, M., & Botz, L. (2018). Consumers turning to the internet pharmacy market: Cross-sectional study on the frequency and attitudes of Hungarian patients purchasing medications online. Journal of Medical Internet Research, 20(8), e11115. https://doi.org/10.2196/11115

Główny Urząd Statystyczny & Urząd Statystyczny w Krakowie (2022). Zdrowie i ochrona zdrowia w 2021 r. Aneks tabelaryczny. Główny Urząd Statystyczny.

Hedenrud, T., Andersson Sundell, K., Martinsson, J., & Hakonsen, H. (2019). Attitudes towards sales and use of over-the-counter drugs in Sweden in a reregulated pharmacy market: A population-based study. International Journal of Pharmacy Practice, 27, 7–24. https://doi.org/10.1111/ijpp.12457

Heinsohn, J. G., & Flessa, S. (2013). Competition in the German pharmacy market: An empirical analysis. BMC Health Services Research, 13, 407. https://doi.org/10.1186/1472-6963-13-407

Idczak, M. (2017). Biznes-apteka. Jak nie dać się wyprzedzić konkurencji. Skuteczne strategie budowania przewagi konkurencyjnej. Business Pharm.

Kamat, V. R., & Nichter, M. (1998). Pharmacies, self-medication and pharmaceutical marketing in Bombay, India. Social Science & Medicine, 47(6), 779–794. https://doi.org/10.1016/s0277-9536(98)00134-8

Kwiatkowska, M. (2017). Prawo farmaceutyczne dla aptek. Część I. Wolters Kluwer.

Larsen, J. B., Vrangbak, K., & Traulsen, J. M. (2006). Advocacy coalitions and pharmacy policy in Denmark – Solid cores with fuzzy edges. Social Science & Medicine, 63, 212–224. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2005.11.045

Majchrowska, A. (2019). Zakres roli zawodowej współczesnego farmaceuty aptekarza. W: A. Majchrowska, J. Pawlikowski, & W. Piątkowski (Red.), Zawody medyczne – ciągłość i zmiana (129–139). Wydawnictwo Universitas.

Mirzaei, A., Carter, S. R., & Schneider, C. R. (2018). Marketing activity in the community pharmacy sector – A scoping review. Research in Social and Administrative Pharmacy, 14(2), 127–137. https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2017.03.056

Moullin, J. C., Sabater-Hernández, D., Fernandez-Llimos, F., & Benrimoj, S. I. (2013). Defining professional pharmacy services in community pharmacy. Research in Social and Administrative Pharmacy, 9(6), 989–995. https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2013.02.005

Mruk, H., Michalik, M., & Barałkiewicz, T. (2013). Marketingowe zarządzanie apteką. ABC. A Wolters Kluwer business.

Namysłowska, M. (2012). Reklama. Aspekty prawne. LEX. A Wolters Kluwer business.

Pilarczyk, B., & Rogala, A. (2022). Komunikacja marketingowa na rynku farmaceutycznym. CeDeWu.

Smith, M. C. (1991). Pharmaceutical Marketing: Strategy and Cases. Pharmaceutical Products Press.

Szalonka, K. (2005a). Marketing w aptece. Continuo.

Szalonka, K. (2005b). Nowe trendy w rozwoju marketingu na polskim rynku aptecznym w świetle badań. W: G. Rosa, & A. Smalec (Red.), Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Media w kreowaniu wizerunku (138–148). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Szczęsny, R. (2010). Reklama farmaceutyczna i pokrewna. C.H.Beck.

Świerczyński, M. (2020). Reklama działalności aptek i reklama prowadzona w aptece. Reklama w placówkach zdrowotnych. W: M. Krekora, M. Świerczyński, & E. Traple, Prawo farmaceutyczne (436–439). Wolters Kluwer.

Taranko, T. (2009). Ocena aktywności marketingowej przedsiębiorstw za pomocą indeksu rozumienia i stosowania marketingu. W: R. Niestrój (Red.), Tożsamość i wizerunek marketingu (164–174). PWE.

Taranko, T. (2012). Perspektywy rozwoju usług medycznych w Polsce. Handel Wewnętrzny, 3, 324–330.

Ulz, Z. (2012). Pismo do Prezesa Naczelnej Rady Aptekarskiej z dnia 21 marca 2012 r. GIF-P-L-076/163/KP/12.

Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne. Dz.U. 2001 nr 126 poz. 1381 ze zm.

Ustawa z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty. Dz.U. 2021 poz. 97 ze zm.

Warsaw Enterprise Institute. (2020). Polski rynek apteczny. Kluczowe fakty i liczby. Raport Warsaw Enterprise Institute opracowany na podstawie danych PEX PharmaSequence. https://wei.org.pl/ (dostęp: 15.05.2023).

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 grudnia 2012 r. VI SA/Wa 1756/12.

Żak, K. (2019a). Marketingowe podejście do zarządzania a budowanie przewagi konkurencyjnej na aptecznym rynku farmaceutycznym.

W: M. Ratajczyk (Red.), Marketing XXI wieku. Konsument–Komunikacja–Przewaga konkurencyjna (105–114). Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Żak, K. (2019b). Profesjonalny doradca czy wykwalifikowany sprzedawca? Rola apteki ogólnodostępnej i farmaceuty w systemie ochrony zdrowia publicznego. W: A. Majchrowska, J. Pawlikowski, & W. Piątkowski (Red.), Zawody medyczne – ciągłość i zmiana (101–128). Wydawnictwo Universitas.

Żak, K. (2022). Zmodyfikowany indeks rozumienia i stosowania marketingu jako instrument oceny aktywności marketingowej aptek ogólnodostępnych w Polsce. Ekonomia – Wroclaw Economic Review, 28(4), 151–167. https://doi.org/10.19195/2658-1310.28.4.9

Article price
5.00
Price of the magazine number
17.00
Subscription
197.00 €
158.00
Lowest price in last 30 days: 157.00
get subscription