The role of e-learning tools in developing the competences of employees and project teams – case studies
Technological and social changes require the use of innovative solutions in the field of training systems using modern technologies in the area of developing employee competences. An example of such solutions are e-learning platforms such as MOOCs (Massive Open Online Courses), which are becoming more and more popular both among service providers as well as among users. The thematic diversity of training offered on MOOC e-learning platforms allows them to be widely used to develop the competences of employee teams and project teams, while minimizing the costs of acquiring them. The aim of this article is to present, based on case studies, the use of e-learning training on MOOC platforms to develop the competences of employee teams, including project teams. The success of e-learning platforms such as MOOC provided by the CBA or the platform PARP Academy, provided by the Polish Agency for Enterprise Development, which enable the development of employee competences understood as knowledge, skills and attitudes of the employee/personality traits of the employee, in various areas of socio-economic life, indicates the increasing role of this type of tools in the analysed area.
References
Literatura/Literature
Anti-Fraud Knowledge Centre. (2023). Platforma e-learningowa Centralnego Biura Antykorupcyjnego. https://antifraud-knowledgecentre.ec.europa.eu/library-good-practices-and-case-studies/good-practices/e-learning-platform-central-anti-corruption_pl (dostęp 17.06.2023).
Basak, S. K., Wotto, M., & Bélanger, P. (2018). E-learning, m-learning and d-learning: Conceptual definition and comparative analysis. E-Learning and Digital Media, 15(4). https://doi.org/10.1177/2042753018785180
Bombiak, E. (2014). Kompetencje pracownicze – istota, pomiar i sprawozdawczość. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, (103). http://www.tstefaniuk.uph.edu.pl/zeszyty/archiwalne/103-2014_12.pdf
Cichoń, S. (2018). Rola kompetencji pracowniczych w administracji publicznej. Studia i Prace Wydziału Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, (51/2). https://doi.org/10.18276/sip.2018.51/2-02
Czerwiński, A. (2018). Znaczenie wiedzy dla gospodarki w ujęciu makro-i mikroekonomicznym. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie, 45(3). https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2018.037
Dębkowska, K., Kłosiewicz-Górecka, U., Szymańska, A., Ważniewski, P., & Zybertowicz, K. (2022). Kompetencje pracowników dziś i jutro. Polski Instytut Ekonomiczny.
Grabania, M. Ł. (2012). Platformy ruchowe w urządzeniach treningowych. Szybkobieżne Pojazdy Gąsienicowe, 31(3).
Juchnowicz, M. (2002). Jakość zasobów pracy. Poltext.
Król, H. (2006). Podstawy koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi W: H. Król, & A. Ludwiczyński, (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Matysik, S. (2016). Kompetencje pracownicze jako element strategii przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie (24/2), 17–26. http://zim.pcz.pl/znwz/files/Kompetencje-pracownicze-jako-element-strategii-przedsi-biorstwa.pdf
NCBR. (2023). Jak zostać ekspertem NCBR. https://www.gov.pl/web/ncbr/jak-zostac-ekspertem-ncbr (dostęp: 16.06.2023).
Niedzielski, P. (2013). Kreatywność i procesy innowacyjne na rynku usług transportowych. Ujęcie modelowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Niedzielski, P., Dyl, K., Podlewski, M. (2022). Symulatory jako współczesne narzędzie kształtowania kompetencji w sektorze logistyki. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, (11). https://doi.org/10.33226/1231-2037.2022.11.3
Oleksyn, T. (2006). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Oficyna Ekonomiczna.
Pietrzak, J. (b.r.). Symulacje i gry symulacyjne, czyli jak naśladujemy procesy społeczne. https://koss.ceo.org.pl/dla-nauczycieli/uczyc-inaczej/artykuly/symulacje-i-gry-symulacyjne-czyli-jak-nasladujemy-procesy
Polak, M. (2014). Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu. https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/2736-model-samr-czyli-o-technologiiw-nauczaniu.html
Portal egzaminacyjny IPMA Polska. (b.d.). Wytyczne kompetencji IPMA ICB 4.0. https://egzamin.ipma.pl/mod/book/view.php?id=575&chapterid=166 (dostęp 25.11.2023).
Rostowski, T. (2004). Zarządzanie kompetencjami. W: M. Juchnowicz (red.), Standardy europejskie w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Poltext.
Smyrnova-Trybulska, E. (2018). Technologie informacyjno-komunikacyjne i e-learning we współczesnej edukacji. Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, (3615).
Stowarzyszenie Project Management Polska. (2009). Polskie wytyczne kompetencji IPMA wersja 3.0.
Uchwała nr 37 Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 2014 r. w sprawie Rządowego Programu przeciwdziałania Korupcji na lata 2014–2019 (M.P. 2014, poz. 299).
Whiddett, S., & Hollyforde, S. (2003). Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Oficyna Ekonomiczna.
Źródła internetowe/Internet sources
https://encyklopedia.pwn.pl/encyklopedia/trena%C5%BCer.html
https://e-pasje.pl
https://informatykawfirmie.pl/systemy-informatyczne/projekty-i-zasoby-ludzkie/97-grywalizacja-gamification-czym-jest-i-jak-wykorzystac-ja-w-biznesie
https://navoica.pl/
https://ozor.pl/darmowe-kursy-online-z-certyfikatem/
https://pl.khanacademy.org/
https://skillshop.exceedlms.com/student/catalog/list?category_ids=7891&locale=pl
https://startup.pfr.pl
https://strefakursow.pl/
https://www.cba.gov.pl
https://www.classcentral.com/
https://www.classcentral.com/
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/pierwsza-polska-platforma-typu-mooc-czyli-wirtualna-edukacja-dla-kazdego
https://www.gov.pl/web/ncbr/jak-zostac-ekspertem-ncbr
https://www.parp.gov.pl