Visual communication in SME – selected elements of effectiveness research
This article addresses the issue of visual communication in an SME enterprise. According to the author, small, micro and medium-sized enterprises use visual communication in a haphazard manner, without a systematic and integrated approach, and communication tools are selected haphazardly. In the theoretical part, selected aspects of visual communication are indicated, mainly through the prism of marketing and graphic art. The research part presents the results of studies on the purposefulness of visual communication and the effectiveness of the tools used. The thesis for this article is that visual communication is of low importance in the SME sector and this situation has not changed in comparison with the previous period. This article aims to analyze selected aspects of visual communication in SME companies. The author's thesis is that visual communication in the SME sector is underestimated, its effectiveness is poorly evaluated and this situation has not changed compared to the previous period. Verification of this thesis has been undertaken through extensive primary research carried out by the author. This article presents extracts from the results of comparative research from 2016 and 2022 using questionnaires. The issue will be continued in subsequent articles.
References
Altkorn, J. (2002). Kształtowanie rynkowego wizerunku firmy. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Antos, G., & Opiłowski, R. (2015). W drodze do lingwistyki obrazu. Tekst i Dyskurs, (8).
Baer, K. (2008). Information design workbook. Rockport Publishers.
Beliczyński, J. (1999). Planowanie mediów w zarządzaniu reklamą. Antykwa
Bergstorm, B., & Hseuh-Ming, H., & Woods, J. (2012). Visual communications. Laurence King Publishing.
Bergstrom, B. (2008). Essentials of visual communication. Laurence King Publishing.
Carter, E. M. A. (1993). The return of the mentor: Strategies for workplace learning. Psychology Press.
Castells, M. (2003). Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem. Dom Wydawniczy Rebis.
Churchil, G. (2002). Badania marketingowe – podstawy metodologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Francuz, P. (2007). Obrazy w umyśle. Scholar.
Francuz, P. (red.) (2012). Komunikacja wizualna. Scholar.
Goban-Klas, T. (1999). Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasa, radia, telewizji i Internetu. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Griffin, R. (2017). Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo naukowe PWN.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zarz%C4%85dzanie_wizualne
Jodido, P. (2008). Green architecture now. W: Tematski zbornik radova: drugi deo. Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije.
Kawka, M. (2015). Komunikowanie wizualne a nauka o mediach – współczesność i perspektywy. Media i Społeczeństwo, (5).
Kotler, Ph. (2012). Marketing. Rebis.
Kotler, Ph., Armstrong, G., Saunders, J., & Wong, V. (2002). Marketing. Podręcznik europejski. PWE.
Kress, G. (2007). Literacy in the New Media Age. Routledge.
Lankow, J., & Ritchie, J. (2012). Infographics. The power of visual storytelling. Wiley.
Lubina, E. (2005). Ewolucja języka edukacji zdalnej. E-mentor, 4(11).
Mamzer, H. (2011). Czy kod wizualny jest językiem. Ikonosfera, (3).
Porter, M. E. (2005). Porter o konkurencji. PWE.
Ries, Al, & Trout, J. (2000). 22 niezmienne prawa marketingu. PWE.
Russel, T., & Lane, R. (2000). Reklama według Ottona Kleppnera. Feldberg SJA.
Rydel, M. (Red.). (2001). Komunikacja marketingowa. ODiDK.
Staszewska, J. (2008). Skuteczność promocji marketingowej pakietów usług turystycznych. UNIKAT2.
Staszewska, J. (2010). Problemy oceny sprawności komunikacji marketingowej jako kategorii jakościowej. W: J. Staszewska (Red.), Przedsiebiorstwo usługowe wobec wyzwań XXI wieku. Unikat2.
Staszewska, J. (2017). Marketingowe aspekty komunikacji wizualnej w klastrach. Marketing i Rynek, (7).
Staszewska, J., & Skorus, P. (2018). Marketingowe aspekty zarządzania komunikacją wizualną. Oficyna Wydawnicza Humanitas
Staszewska, J., & Skorus. P. (2017). Empirical aspects of visual communication in SME sector. Rynek, Społeczeństwo, Kultura, (1/22).
Takashi, O. (1991). The 5S's Five keys to a Total Quality Management. Asian Productivity Organization.
Wiktor, J. (2006). Promocja: System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. Wydawnictwo Naukowe PWN.