Wedding services market: Challenges and opportunity for revival
The wedding services market was severely affected by the COVID-19 pandemic. The activities of caterers were restricted, so they were forced to cancel organized celebrations such as weddings. The stagnation in the wedding services market was also exacerbated by the outbreak of the armed conflict in Ukraine, but a decline in the number of new marriages had already been observed before these events occurred. The purpose of the article is to identify the main problems and challenges for wedding service providers in a stagnant environment, as well as to find an answer to the question: Is there a chance for the wedding service market to recover? To achieve the objectives, a literature study method was used and a survey was conducted using in-depth IDI interviews with 12 wedding services market experts. The results of the survey indicate that there is little chance of a revival in the wedding services market. According to respondents, the number of wedding receptions will continue to decline, as will their length, and some service providers will lose their jobs. Respondents acknowledged that the main problem they face in the wedding services market is that supply outweighs demand and there is a lot of (often unfair) competition involved. In order to stay in the market, service providers should take care of marketing, especially that conducted through social media.
References
Bibliografia/References
Bankier. (2023). Branża ślubna wciąż boryka się ze skutkami pandemii, inflacji i wojny. Wesel jest coraz mniej. https://www.bankier.pl/wiadomosc/
Branza-slubna-wciaz-boryka-sie-ze-skutkami-pandemii-inflacji-i-wojny-Wesel-jest-coraz-mniej-8598156.html (dostęp: 4.05.2024).
Dominiak, J. (2022). Wpływ pandemii COVID-19 na zmiany w sektorze usług w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 36(2), 126–136. http://dx.doi.org/10.24917/20801653.362.8
eGospodarka.pl. (2019). Ile jest warta branża ślubna? https://www.egospodarka.pl/157634,Ile-jest-warta-branza-slubna,3,39,1.html (dostęp: 4.05.2024).
Fotoblysk. (2017). Strobing poradnik – budżetowe błyskanie. https://fotoblysk.com/strobing-poradnik-budzetowe-blyskanie/ (dostęp: 4.05.2024).
Gray, R. (2020). Agriculture, transportation, and the COVID-19 crisis. Canadian Journal of Agricultural Economics, 68(2), 239–243. https://doi.org/10.1111/cjag.12235
Górniak vel Górska, E., & Bryła, P. (2015). Możliwości wykorzystania narzędzi marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Marketing i Rynek, (4), 16–23.
GUS. (2023). Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w styczniu 2023 r. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-w-styczniu-2023-roku-dane-wstepne,2,135.html?pdf=1 (dostęp: 4.05.2024).
Harms, R., Alfert, C., Cheng, C.-F., & Kraus, S. (2021). Effectuation and causation configurations for business model innovation: Addressing COVID-19 in the gastronomy industry. International Journal of Hospitality Management, 95(4), 1–8. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102896
Hotel Media Group. (2016). Rynek obiektów weselnych w Polsce 2016. https://hotelmediagroup.pl/wp-content/uploads/2017/03/marketing_pie_raport_obiektow.pdf (dostęp: 4.05.2024).
Kantor, A. (2021). Ryzyko działalności gospodarczej w branży gastronomicznej w kontekście COVID-19. W: M. Lisiński, & J. Dzieńdziora (red.), Współczesne uwarunkowania zarządzania organizacjami w kontekście młodych naukowców (102–116). Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB.
Kordowska, M., & Poreda, A. (2022). Wpływ pandemii COVID-19 na działalność obiektów gastronomicznych na przykładzie bulwarów wiślanych w Warszawie. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 36(2), 215–230. http://dx.doi.org/10.24917/20801653.362.14
Kowalski, M. (2021). Chałturzenie rąk nie brudzi. Branża ślubna bez cenzury. HNW Entertainment.
Kubiczek, J., Wydmański, W., Morawska, I., & Jochymczyk, P. (2023). Uwarunkowania prawno-ekonomiczne rynku zamówień publicznych w czasach wysokiej inflacji w Polsce. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 85(1), 139–154. https://doi.org/10.14746/rpeis.2023.85.1.11
Kucharska, B., Maciejewski, G., Malinowska, M., & Suchecki, K. (2024). COVID-19 pandemic as a catalyst for change – consumer's perspective. Logos Verlag.
Maciejewski, G. (2023). Zrównoważone zachowania konsumentów w czasie pandemii COVID-19. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, (188), 43–61. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.3
Maciejewski, G., & Talik, K. (2021). Jakość usług w szkole tańca – implikacje marketingowe. Marketing i Rynek, (12), 17–27. https://doi.org/10.33226/1231-7853.2021.12.2
Malinowska, E. (2022). Kształtowanie jakość usług gastronomicznych w dobie pandemii COVID-19 na przykładzie DINESERV – nowe kryteria oceny. Zarządzanie i Jakość, 4(2), 163–174.
MarketHub. (2022). Rynek ślubny. https://markethub.pl/rynek-slubny-w-polsce/ (dostęp: 4.05.2024).
Mohr, I. (2017). Managing buzz marketing in the digital age. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 11(2), 10–16.
Mynarska, M. (2018). Niepotrzebna formalność czy brak zaangażowania – jak postrzegane są motywy par, które nie decydują się na związek małżeński? Studia Demograficzne, 1(173), 7–22. https://doi.org/10.33119/SD.2018.1.1
Orzeszak, K. (2022). Wpływ polityki lockdownów na funkcjonowanie branży zakwaterowanie i gastronomia w Polsce. Współczesna Gospodarka, 13(1/37), 39–57. https://doi.org/10.26881/wg.2022.1.04
Pacut, M. (2024). Adaptacja działań marketingowych przedsiębiorstwa do zmiennych parametrów otoczenia w początkowych latach trzeciej dekady XXI wieku. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 53, 72–83. https://doi.org/10.17512/znpcz.2024.1.06
Polskie Stowarzyszenie Wedding Plannerów. (2023). Polska branża ślubna w liczbach – raport dla wedding plannerów. https://decoramoracademy.pl/sklep/polska-branza-slubna-w-liczbach-raport-wedding-planner/ (dostęp: 4.05.2024).
Rzeczpospolita. (2023). Wesela z trudem łapią oddech po kryzysie. https://www.rp.pl/biznes/art38610551-wesela-z-trudem-lapia-oddech-po-kryzysie (dostęp: 4.05.2024).
Szukalski, P. (2017). Małżeństwa w Polsce w najbliższych latach. Demografia i Gerontologia Społeczna – Biuletyn Informacyjny, (7), 1–4.
Szukalski, P. (2018). Sezonowość małżeństw i urodzeń. Demografia i Gerontologia Społeczna. Biuletyn Informacyjny, (10), 1–5.
Szukalski, P. (2020). Małżeństwa nowo zawarte – najsilniej dotknięte przez COVID-19 zdarzenia demograficzne? Demografia i Gerontologia Społeczna – Biuletyn Informacyjny, (3), 1–5.
Szymkowiak, H. (2021). Polska gastronomia w czasie pandemii. Tutoring Gedanensis, 6(1), 79–88. https://doi.org/10.26881/tutg.2021.1.09
Trojanowska, H. (2005). Strategia cen drapiezÿnych – teoria a praktyka. International Journal of Management and Economics, 18, 133–146.
Wedding.pl. (2019). Raport ślubny 2019. Oczekiwania i wydatki par młodych. https://wedding.pl/lovestory/wp-content/uploads/Raport-Slubny-2019.pdf (dostęp: 4.05.2024).
Zelek, A. (2023). Słodko czy gorzko? – czy możliwe jest wyjście z inflacji bez kryzysu? Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek, 2(64), 7–17.