Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Rynek usług weselnych – wyzwania i szansa na ożywienie

Rynek usług weselnych dotkliwie odczuł skutki pandemii COVID-19. Ograniczono działalność lokali gastronomicznych, przez co były one zmuszone odwołać organizowane uroczystości, takie jak wesela. Stagnację na rynku usług weselnych pogłębił również wybuch konfliktu zbrojnego w Ukrainie, jednak już przed nastąpieniem tych wydarzeń obserwowano spadek liczby nowo zawieranych małżeństw. Celem artykułu jest zidentyfikowanie głównych problemów i wyzwań dla podmiotów oferujących usługi weselne w warunkach stagnacji, a także znalezienie odpowiedzi na pytanie: czy istnieje szansa, aby na rynku usług weselnych nastąpiło ożywienie? By zrealizować cele, posłużono się metodą studiów literaturowych oraz przeprowadzono badanie z wykorzystaniem wywiadów pogłębionych IDI z 12 ekspertami rynku usług weselnych. Wyniki badania wskazują, że szansa na ożywienie na rynku usług weselnych jest niewielka. Zdaniem respondentów liczba przyjęć weselnych w dalszym ciągu będzie maleć, podobnie jak ich długość, a część usługodawców straci pracę. Respondenci przyznali, że głównym problemem, z jakim mierzą się na rynku usług weselnych, jest przewaga podaży nad popytem i wiążąca się z tym duża (często nieuczciwa) konkurencja. Aby utrzymać się na rynku, usługodawcy powinni zadbać o marketing, szczególnie ten prowadzony przez media społecznościowe.

Słowa kluczowe: rynek usług weselnych; branża weselna; marketing; zachowania konsumentów

Bibliografia

Bibliografia/References

 

Bankier. (2023). Branża ślubna wciąż boryka się ze skutkami pandemii, inflacji i wojny. Wesel jest coraz mniej. https://www.bankier.pl/wiadomosc/

Branza-slubna-wciaz-boryka-sie-ze-skutkami-pandemii-inflacji-i-wojny-Wesel-jest-coraz-mniej-8598156.html (dostęp: 4.05.2024).

Dominiak, J. (2022). Wpływ pandemii COVID-19 na zmiany w sektorze usług w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 36(2), 126–136. http://dx.doi.org/10.24917/20801653.362.8

eGospodarka.pl. (2019). Ile jest warta branża ślubna? https://www.egospodarka.pl/157634,Ile-jest-warta-branza-slubna,3,39,1.html (dostęp: 4.05.2024).

Fotoblysk. (2017). Strobing poradnik – budżetowe błyskanie. https://fotoblysk.com/strobing-poradnik-budzetowe-blyskanie/ (dostęp: 4.05.2024).

Gray, R. (2020). Agriculture, transportation, and the COVID-19 crisis. Canadian Journal of Agricultural Economics, 68(2), 239–243. https://doi.org/10.1111/cjag.12235

Górniak vel Górska, E., & Bryła, P. (2015). Możliwości wykorzystania narzędzi marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Marketing i Rynek, (4), 16–23.

GUS. (2023). Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w styczniu 2023 r.  https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-w-styczniu-2023-roku-dane-wstepne,2,135.html?pdf=1 (dostęp: 4.05.2024).

Harms, R., Alfert, C., Cheng, C.-F., & Kraus, S. (2021). Effectuation and causation configurations for business model innovation: Addressing COVID-19 in the gastronomy industry. International Journal of Hospitality Management, 95(4), 1–8. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102896

Hotel Media Group. (2016). Rynek obiektów weselnych w Polsce 2016. https://hotelmediagroup.pl/wp-content/uploads/2017/03/marketing_pie_raport_obiektow.pdf (dostęp: 4.05.2024).

Kantor, A. (2021). Ryzyko działalności gospodarczej w branży gastronomicznej w kontekście COVID-19. W: M. Lisiński, & J. Dzieńdziora (red.), Współczesne uwarunkowania zarządzania organizacjami w kontekście młodych naukowców (102–116). Wydawnictwo Naukowe Akademii WSB.

Kordowska, M., & Poreda, A. (2022). Wpływ pandemii COVID-19 na działalność obiektów gastronomicznych na przykładzie bulwarów wiślanych w Warszawie. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 36(2), 215–230. http://dx.doi.org/10.24917/20801653.362.14

Kowalski, M. (2021). Chałturzenie rąk nie brudzi. Branża ślubna bez cenzury. HNW Entertainment.

Kubiczek, J., Wydmański, W., Morawska, I., & Jochymczyk, P. (2023). Uwarunkowania prawno-ekonomiczne rynku zamówień publicznych w czasach wysokiej inflacji w Polsce. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 85(1), 139–154. https://doi.org/10.14746/rpeis.2023.85.1.11

Kucharska, B., Maciejewski, G., Malinowska, M., & Suchecki, K. (2024). COVID-19 pandemic as a catalyst for change – consumer's perspective. Logos Verlag.

Maciejewski, G. (2023). Zrównoważone zachowania konsumentów w czasie pandemii COVID-19. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, (188), 43–61. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.3

Maciejewski, G., & Talik, K. (2021). Jakość usług w szkole tańca – implikacje marketingowe. Marketing i Rynek, (12), 17–27. https://doi.org/10.33226/1231-7853.2021.12.2

Malinowska, E. (2022). Kształtowanie jakość usług gastronomicznych w dobie pandemii COVID-19 na przykładzie DINESERV – nowe kryteria oceny. Zarządzanie i Jakość, 4(2), 163–174.

MarketHub. (2022). Rynek ślubny. https://markethub.pl/rynek-slubny-w-polsce/ (dostęp: 4.05.2024).

Mohr, I. (2017). Managing buzz marketing in the digital age. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 11(2), 10–16.

Mynarska, M. (2018). Niepotrzebna formalność czy brak zaangażowania – jak postrzegane są motywy par, które nie decydują się na związek małżeński? Studia Demograficzne, 1(173), 7–22. https://doi.org/10.33119/SD.2018.1.1

Orzeszak, K. (2022). Wpływ polityki lockdownów na funkcjonowanie branży zakwaterowanie i gastronomia w Polsce. Współczesna Gospodarka, 13(1/37), 39–57. https://doi.org/10.26881/wg.2022.1.04

Pacut, M. (2024). Adaptacja działań marketingowych przedsiębiorstwa do zmiennych parametrów otoczenia w początkowych latach trzeciej dekady XXI wieku. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 53, 72–83. https://doi.org/10.17512/znpcz.2024.1.06

Polskie Stowarzyszenie Wedding Plannerów. (2023). Polska branża ślubna w liczbach – raport dla wedding plannerów. https://decoramoracademy.pl/sklep/polska-branza-slubna-w-liczbach-raport-wedding-planner/ (dostęp: 4.05.2024).

Rzeczpospolita. (2023). Wesela z trudem łapią oddech po kryzysie. https://www.rp.pl/biznes/art38610551-wesela-z-trudem-lapia-oddech-po-kryzysie (dostęp: 4.05.2024).

Szukalski, P. (2017). Małżeństwa w Polsce w najbliższych latach. Demografia i Gerontologia Społeczna – Biuletyn Informacyjny, (7), 1–4.

Szukalski, P. (2018). Sezonowość małżeństw i urodzeń. Demografia i Gerontologia Społeczna. Biuletyn Informacyjny, (10), 1–5.

Szukalski, P. (2020). Małżeństwa nowo zawarte – najsilniej dotknięte przez COVID-19 zdarzenia demograficzne? Demografia i Gerontologia Społeczna – Biuletyn Informacyjny, (3), 1–5.

Szymkowiak, H. (2021). Polska gastronomia w czasie pandemii. Tutoring Gedanensis, 6(1), 79–88. https://doi.org/10.26881/tutg.2021.1.09

Trojanowska, H. (2005). Strategia cen drapiezÿnych – teoria a praktyka. International Journal of Management and Economics, 18, 133–146.

Wedding.pl. (2019). Raport ślubny 2019. Oczekiwania i wydatki par młodych. https://wedding.pl/lovestory/wp-content/uploads/Raport-Slubny-2019.pdf (dostęp: 4.05.2024).

Zelek, A. (2023). Słodko czy gorzko? – czy możliwe jest wyjście z inflacji bez kryzysu? Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek, 2(64), 7–17.

Cena artykułu
20.00
Cena numeru czasopisma
80.00
Prenumerata
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
zamów prenumeratę