Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. Jarosław Woźniczka
ORCID: 0000-0001-9208-4544

Pracownik naukowy i nauczyciel akademicki w Katedrze Zarządzania Marketingowego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Autor lub współautor publikacji naukowych i popularnonaukowych oraz podręczników, w tym m.in. książek: Marketing. Jak to się robi (Ossolineum, 1992), Strategiczne planowanie marketingowe (PWE, 1995), Efekty reklamy i ich pomiar (Wydawnictwo UE we Wrocławiu, 2011), Zarządzanie marketingiem (Wydawnictwo UE we Wrocławiu, 2014) oraz Ciemna strona marketingu (PWE, 2023).

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.3.1
JEL: M30, M14

Artykuł jest poświęcony szczególnemu aspektowi działalności rynkowej przedsiębiorstw, jakim jest wchodzenie w relacje biznesowe z autorytarnymi rządami, ich agendami lub zależnymi od nich podmiotami oraz funkcjonowanie na rynkach krajów uznawanych za niedemokratyczne, w których władze naruszają prawa człowieka, łamią praworządność i zachowują się agresywnie wobec własnych obywateli lub innych państw. Prowadzenie działań rynkowych w zarysowanym kontekście społeczno-politycznym może być uznane za manifestację tzw. ciemnej strony marketingu, czyli za postępowanie w sposób nieetyczny i przynoszący szkody dla określonych interesariuszy. W nawiązaniu do teorii etyki marketingu i przy użyciu wybranych przykładów empirycznych wskazuje się na potrzebę uwzględnienia postaw i zachowań przedsiębiorstw w tego rodzaju warunkach w badaniach poświęconych identyfikacji i ocenie przejawów ciemnej strony marketingu, szczególnie biorąc pod uwagę narastające zagrożenia dla rządów prawa i podstawowych norm moralnych.

Słowa kluczowe: ciemna strona marketingu; otoczenie społeczno-polityczne; biznes; etyka