Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Mgr Łukasz Spendel
ORCID: 0000-0002-8163-5678

Asystent w Katedrze Marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z e-commerce, marketing automation oraz budowaniem lojalności nabywcy w środowisku omnichannel. W swoich badaniach często porusza kwestie związane z transformacją cyfrową.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.7.5
JEL: D11, D71, M31

Problematyka badania wpływu rekomendacji na decyzje zakupowe wpisuje się w aktualny kierunek badań podejmowanych w różnych dyscyplinach społecznych. Ponadto stanowi istotny obszar dyskusji w ramach badań marketingowych. Celem opracowania jest wskazanie powiązań występujących w literaturze przedmiotu pomiędzy pojęciami rekomendacji i zakupu. Podjęto także próbę wyszczególnienia głównych obszarów badawczych w tej tematyce oraz sklasyfikowania rekomendacji pod względem rodzaju ich nadawcy. Aby uporządkować dotychczasowe rozważania podejmowane w literaturze, zdecydowano się na dokonanie analizy bibliometrycznej. Przyjęte podejście badawcze ma zastosowanie w sytuacji występowania licznych pozycji publikacyjnych z wybranego zakresu. W celu identyfikacji powiązań występujących w dorobku naukowym pomiędzy terminami ,,rekomendacja” (recommendation) oraz „zakup” (purchase) wykorzystano zasoby bazy Scopus oraz Web of Science. Na kanwie uzyskanych wyników sformułowano odpowiedzi na postawione pytania badawcze dotyczące tych powiązań. W badaniach zastosowano również oprogramowanie VOSviewer, które umożliwiło powiązanie ze sobą istotnych terminów pochodzących z prac naukowych i wskazanie głównych obszarów badawczych w zakresie rekomendacji zakupowych.

Słowa kluczowe: rekomendacje; zakup; zachowania konsumenckie; powszechny dowód słuszności; analiza bibliometryczna; typy rekomendacji