Aircraft and flight status and their meaning in the light of international air navigation
The purpose of this article is to highlight the legal implications of the lack of uniform practice of states with regard to defining the status of aircraft and flight, which determine the application of relevant aviation regulations in ensuring the safety of air navigation. The article analyses the most important conventions of international aviation law and discusses cases involving the same aircraft, to which, depending on the circumstances and the qualification of the aircraft, the relevant laws will apply. The same aircraft may in a certain situation be considered as either civil or state aircraft, and consequently other aviation regulations may find application to the operation performed by it. The author has attempted to analyse the provisions of international law in terms of legal gaps related to the application of the relevant legal regime in the context of the aircraft and the flight associated with it.
References
Bibliografia/References
Literatura/Literature
Abeyratne, R. (2007). Air Law and Policy. America Star Books.
Blake, D., & Henderson, I. (2001). Military use of civil-registered aircraft. Annals of Air and Space Law, XXXVI.
Bourbonniere, M., & Haeck, L. (2001). Military aircraft and international law: Chicago Opus 3. Journal of Air Law and Commerce, 66(3).
Cheng, B. (1992). Nationality for Spacecraft. W: T. L. Masson-Zwaan, & P. M. J. Mendes de Leon (Eds), Air and Space Law: De Lege Ferenda: Essays in Honour of Henri A. Wassenbergh. Brill.
Cooper, J. C. (1952). Roman Law and the Maxim "Cujus Est Solum" in International Air Law. Tom 1 (wyd. 5). Institute of International Air Law.
Dempsey, P. S. (2008.) Public International Air Law. William S. Hein & Company.
Diederiks-Verschoor, I. H. Ph., & Butler, M. A. (2006). An introduction to Air Law. Kluwer Law International.
Kunert-Diallo, A., & Żylicz, M. (2012). Potrzeba zmian w prawie lotniczym (wnioski po katastrofie smoleńskiej. Państwo i Prawo, (4/794).
Milde, M. (2008). Essential Air and Space Law. Wyd. Eleven.
Myszona-Kostrzewa, K. (2011). Pojęcie i status prawny państwowego statku powietrznego na podstawie konwencji chicagowskiej. W: Z. Galicki, T. Kamiński, & K. Myszona-Kostrzewa (red.). Manfred Lachs – wybitny prawnik świata. Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji UW.
Polkowska, M., & Szymajda, I. (2004). Konwencja montrealska, Komentarz. Wyd. Liber.
Shawcross, Ch., & Beaumont K. M. (1977). Shawcross and Beaumont on Air Law. Tom. 2.
Żylicz, M. (2010). Katastrofa lotnicza pod Smoleńskiem w świetle prawa międzynarodowego. Palestra, (5–6).
Żylicz, M. (2011a). Katastrofa smoleńska w świetle międzynarodowego prawa lotniczego. Państwo i Prawo, (4).
Żylicz, M. (2011b). Prawo lotnicze międzynarodowe, europejskie i krajowe. LexisNexis.
Akty prawne/Legal acts
Convention on the Suppression of Unlawful Acts Relating to International Civil Aviation Done at Beijing on 10 September 2010, UNTS Vol. No. 3307.
Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisana w Chicago dnia 7.12.1944 r., Dz.U. 1959 nr 35, poz. 212 z późn. zm.).
Konwencja o zwalczaniu bezprawnego zawładnięcia statkami powietrznymi, sporządzona w Hadze dnia 16.12.1970 r., Dz.U. 1972 nr 25, poz. 181.
Konwencja o zwalczaniu bezprawnych czynów skierowanych przeciwko bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego, sporządzona w Montrealu dnia 23.09.1971 r., Dz.U. 1976 nr 48 poz. 348.
Konwencja w sprawie przestępstw i niektórych innych czynów popełnionych na pokładzie statków powietrznych, sporządzona w Tokio dnia 14.09.1963 r., Dz.U. 1971 nr 15, poz. 147.