Avoiding uncertainty in the organizational cultures of companies operating in Poland and Ukraine
In the sciences of management, attention is focused on organizational culture. Reflection on it also concerns the broadly understood cultural context, because organizations function in specific places and at a specific time. As foreigners enter foreign markets, be inspired to report knowledge about cultural training, which results in the experience of generating practical advice, shaping organizational culture in a culturally different environment. Attention to enterprises operating in the Polish national culture and Ukrainian national culture. The analyzes referred to one of the cultural dimensions distinguished by G. Hofstede - the avoidance of uncertainty. The aim of the article was to diagnose the differences in the dimension of avoiding uncertainty in Polish and Ukrainian organizations. Research sample was 590 responders. A proprietary tool was used for the study, while the non-parametric Mann-Whitney U test was used in the statistical work.
References
Bibliografia/References
Boski, P. (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Warszawa: PWN.
De Silva Kanakaratne, M., Bray, J. i Robson, J. (2020). The influence of national culture and industry structure on grocery retail customer loyalty. Journal of Retailing and Consumer Services, 54(May). DOI: 10.1016/j.jretconser.2019.102013
Ferris, G. R. i Wagner, J. A. (1985). Quality circles in the United States: a conceptual re-evaluation. Journal of Applied Behavior Science, 21, 155–167. https://doi.org/10.1177/002188638502100208
Gellner, E. (2007). Relativism and the Social Sciences. Cambridge.
Hofstede, G. i Hofstede, G. J. (2007). Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE.
Kamińska, J., Mrinska, O. i Płoszaj, A. (2008). Ukraina — zróżnicowania regionalne i polityka rozwoju regionalnego. W: G. Gorzelak i A. Tucholska (red.), Historyczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju Polska i Ukraina. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kłoskowska, A. (1991). Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. W: A. Kłoskowska (red.), Wiedza o kulturze, (17–50). Wrocław.
Kochanowicz, J. i Marody, M. (2003). Towards Understanding the Polish Economic Culture, Convention of the Deutschen Gesellschaft für Politische Wissenschaft, Arbeitskreis Postsozialistische Gesellschaften. Mainz.
Kostera, M. (1996). Postmodernizm w zarządzaniu. Warszawa: PWE.
Kostera, M., Kownacki, S. i Szumski, A. (1998). Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna. W: A. K. Koźmiński i W. Piotrowski (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN.
Kuc, R. B. i Moczydłowska, J. M. (2009). Zachowania organizacyjne. Warszawa: Difin.
Lincoln, J. R., Hanada, R. i Olsen, J. (1981). Cultural orientations and individual reactions to organizations: a study of employees of Japanese armed forces. Administrative Science Quarterly, 26, 93–115. https://doi.org/10.2307/2392603
Moczydłowska, J. M. i Kowalewski, K. (2014). Nowe koncepcje zarządzania ludźmi. Warszawa: Difin.
Moczydłowska, J. M. i Widelska, U. (2014). Cultural determinants of employee relationship management. Journal of Intercultural Management, 6(2), 19–26. https://doi.org/10.2478/joim-2014-0021
Olszański, T. A. (2012). Problem językowy na Ukrainie. Próba nowego spojrzenia. Prace Ośrodka Studiów Wschodnich, 40.
Prykarpatska, I. (2010). Culture-specific differences in polite speech acts in Ukrainian and American English: wishes, greetings and complaints. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Riabczuk, M. (2004). Dwie Ukrainy. Wrocław: Kolegium Europy Wschodniej.
Rozkwitalska, M. (2008). Kultury organizacyjne przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym. W: W. Polak, T. Noch (red.), Problemy zarządzania we współczesnych organizacjach. Teoria i praktyka. Gdańsk: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Administracji.
Savard, I. i Mizoguchi, R. (2019). Context or culture: what is the difference? Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 14, Issue 1, December. DOI: 10.1186/s41039-019-0112-5
Sikorski, Cz. (1986). Sztuka kierowania — szkice o kulturze organizacyjnej. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
Sikorski, Cz. (1999). Zachowania ludzi w organizacji. Warszawa: PWN.
Stańczyk, S. (2008). Nurt kulturowy w zarządzaniu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Sułkowski, Ł. (2001). Systemy wartości organizacyjnych — wyniki międzynarodowych badań porównawczych. Przegląd Organizacji, (9), 21–26. https://doi.org/10.33141/po.2001.09.05
Sułkowski, Ł. (2012). Kulturowe procesy w zarządzaniu. Warszawa: Difin.
Szczepański, J. (1970). Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: PWN.
Szydło, J. i Grześ-Bukłaho, J. (2020). Relations between National and Organisational Culture — Case Study. Sustainability, 12(4), 1–22. DOI: 10.3390/su-12041522
Szydło, J. (2018). Kulturowe ramy zarządzania. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Sophia.
Torelli, C., Leslie, L. M. i Kim, S. (2020). Power and status across cultures. Current Opinion in Psychology, 33, June, 12–17. DOI: 10.1016/j. copsyc.2019.05.005
Torelli, C. J. i Shavitt, S. (2010). Culture and Concepts of Power. Journal of Personality and Social Psychology, 99(4), 703–723. DOI: 10.1037/a0019973
Trompenaars, F. i Hampden-Turner, Ch. (2002). Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Zbiegień-Maciąg, L. (1999). Kultura organizacji: Identyfikacja kultur znanych firm. Warszawa: PWN.