Identification of changes in the profile of agritourists – a post-pandemic view
The growing competition on the agritourism market, resulting from the increased social interest in this form of recreation, requires knowing the profile of buyers of services offered by agritourism farms. The aim of the paper is to identify the changes that have taken place in the profile of an agritourist, taking into account the impact of the COVID-19 pandemic on the development of tourism in relation to this form of recreation. The study uses the results of two diagnostic surveys conducted among representatives of agritourism farms in the Podlaskie Voivodship in 2020 and 2022. The considerations carried out in the paper allowed not only to determine the transformations in the demographic, social and psychographic structure of agritourists, but also made it possible to identify new, potentially growing segments of recipients of agritourism services.
References
Bibliografia/References
Altuntas, F., & Gok, M. S. (2021). The effect of COVID-19 pandemic on domestic tourism: A DEMATEL method analysis on quarantine decisions. International Journal of Hospitality Management, 92, 102719. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2020.102719
Barbieri, C., & Mshenga, P. M. (2008). The role of the firm and owner characteristics on the performance of agritourism farms. Sociologia Ruralis, 48, 166–183. https://doi.org/10.1111/j.1467-9523.2008.00450.x
Drozd, K. (2021, 17 sierpnia). Dzięki pandemii rośnie popularność agroturystyki. https://www.wrp.pl/dzieki-pandemii-rosnie-popularnoscagroturystyki/ (pobrano 10.02.2023.
Gralak, K., & Kacprzak, M. (2018). Agroturystyka w rozwoju obszarów wiejskich w Polsce – stan, problemy i perspektywy. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 2(22), 187–195. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-f44a44ff-559a-475e-94b2-bbdf93999fd6
Kacprzak, M., & Paszkowska, M. (2020). Wpływ globalnej pandemii COVID-19 na zainteresowanie ofertą gospodarstw agroturystycznych w Polsce. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 1(25), 123–137. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklightdd0eb175-ab6f-45ef-8a18-d08404033aaa
Kuźniar, W. (2013). Aktywność marketingowa gmin i jej oddziaływanie na rozwój turystyki wiejskiej. Prace Naukowe Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria: Monografie i Opracowania, (16). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Li, J., Nguyen, T., & Coca-Stefaniak, J. A. (2021). Coronavirus impacts on post-pandemic planned travel behaviours. Annals of Tourism Research, 86, 102964. https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102964
Loureiro, S. (2014). The role of the rural tourism experience economy in place attachment and behavioral intentions. International Journal of Hospitality Management, 40, 1–9. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2014.02.010
Mahmoodi, M., Roman, M., & Prus, P. (2022). Features and Challenges of Agritourism: Evidence from Iran and Poland. Sustainability, 14(8), 4555. https://doi.org/10.3390/su14084555
Petrović, M. D., Vujko, A., Gajić, T., Vuković, D. B., Radovanović, M., Jovanović, J. M., & Vuković, N. (2018). Tourism as an approach to sustainable rural development in post-socialist countries: A comparative study of Serbia and Slovenia. Sustainability, 10(1), 54. https://doi.org/10.3390/su10010054
Pham, T. D., Dwyer, L., & Su, T. (2021). COVID-19 impacts of inbound tourism on Australian economy. Annals of Tourism Research, 88, 103179. https://doi.org/10.1016/j.annals.2021.103179
Roman, M., & Niedziółka, A. (2017). Agroturystyka jako forma przedsiębiorczości na obszarach wiejskich. Wydawnictwo SGGW.
Sgroi, F., Donia, E., & Mineo, A. M. (2018). Agritourism and local development: A methodology for assessing the role of public contributions in the creation of competitive advantage. Land Use Policy, 77(C), 676–682. https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2018.06.021
Sikorska-Wolak, I., & Zawadka, J. (2012). Działania marketingowe gospodarstw agroturystycznych i ich ocena. Ekonomiczne Problemy Usług, 89, 288–304. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2012-tn89/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2012-t-n89-s288-304/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2012-t-n89-s288-304.pdf
Škare M., Soriano, D. R., & Porada-Rochoń, M. (2021). Impact of COVID-19 on the travel and tourism industry. Technological Forecasting and Social Change, 163, 120469. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120469
Strategia UE na rzecz zrównoważonej turystyki. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie opracowania strategii UE na rzecz zrównoważonej turystyki (2020/2038(INI)).
Tracz, M., Bajgier-Kowalska, M., & Uliszak, R. (2018). Rozwój agroturystyki w południowo-wschodniej Polsce – ujęcie modelowe. Przedsiębiorczość – Edukacja, 14, 329–344. https://doi.org/10.24917/20833296.14.24
Uglis, J., Jęczmyk, A., Zawadka, J., Wojcieszak-Zbierska, M. M., & Pszczoła, M. (2022). Impact of the COVID-19 pandemic on tourist plans: A case study from Poland. Current Issues in Tourism, 25(3), 405–420. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.1960803
Uglis, J., & Krysińska, B. (2012). Próba zdefiniowania profilu agroturysty. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług (84), 155–166. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Ekonomiczne_Problemy_Uslug/Ekonomiczne_Problemy_Uslugr2012-t-n84/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2012-t-n84-s155-166/Ekonomiczne_Problemy_Uslug-r2012-t-n84-s155-166.pdf
Ugur, N. G., & Akbiyik, A. (2021). Impacts of COVID-19 on global tourism industry: A cross-regional comparison. Tourism Management Perspectives, 36, 100744. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2020.100744
Vaishar, A., & Štastná, M. (2022). Impact of the COVID-19 pandemic on rural tourism in Czechia. Preliminary considerations. Current Issues in Tourism, 25(2), 187–191. https://doi.org/10.1080/13683500.2020.1839027
Wojciechowska-Solis, J., Śmiglak-Krajewska, M., & Kalinowski, S. (2022). Atrakcyjność i preferowanie wybranych form turystyki na obszarach wiejskich Polski Wschodniej – w badaniu opinii i wyborów turystów. Wieś i Rolnictwo, (2/195), 101–134. https://doi.org/10.53098/wir022022/05
Wojcieszak-Zbierska, M. M., Jęczmyk, A., Zawadka, J., & Uglis. J. (2020). Agritourism in the era of the coronavirus (COVID-19): A rapid assessment from Poland. Agriculture, 10(9), 397. https://doi.org/10.3390/agriculture10090397
Yu, L., Zhao, P., Tang, J., & Pang, L. (2023). Changes in tourist mobility after COVID-19 outbreaks. Annals of Tourism Research, 98, 103522. https://doi.org/10.1016/j.annals.2022.103522
Zawadka, J., & Pietrzak-Zawadka, J. (2016). Zachowania i oczekiwania turystów dotyczące wypoczynku w gospodarstwach agroturystycznych funkcjonujących na obszarach przyrodniczo cennych. Ekonomia i Środowisko, (1/56), 117–128.
Ziółkowski, R. (2020). Stan i perspektywy rozwoju agroturystyki w województwie podlaskim 2020. https://podlaskie.it/wpcontent/uploads/2021/09/Stan_i_perspektywy_rozwoju_agroturystyki_w_wojewodztwie_podlaskim_2020.pdf
Ziółkowski, R., Glińska, M., Jarocka, M., Tomkiel, A & Głowacka, K. (2022). Stan i perspektywy rozwoju agroturystyki w województwiepodlaskim 2022. https://podlaskie.it/wp-content/uploads/2022/11/Raport_PROT_AGRO_2022_10_31.pdf