Marketing i Rynek Nr 05/2006
Place publication: 2006 Wraszawa
Binding: paperback
W numerze:
Wojciech Wrzosek
Wokół efektów marketingu
Przedmiotem tego tekstu jest kilka refleksji na temat wybranych efektów marketingu oraz procesów ich tworzenia. Efekt może być rozumiany jako osiągany przez przedsiębiorstwa rezultat/wynik ich działalności. W zależności od skali ujmowanej działalności efekt może być rezultatem wykonywania jednostkowej czynności, wynikiem całokształtu działalności przedsiębiorstw lub rezultatem współdziałania między podmiotami rynku.
Tomasz Gołębiowski
Marzanna Witek-Hajduk
Tworzenie przewagi konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw w warunkach integracji z Unią Europejską - cz. 2
W drugiej części artykułu autorzy zajmują się określeniem źródeł przewagi konkurencyjnej i doborem narzędzi konkurowania polskich przedsiębiorstw w warunkach integracji z UE.
Anna M. Zarzycka
Wielokanałowe systemy dystrybucji
Liczba kanałów dystrybucji i różnych produktów się zwiększa. Towar można nabyć, udając się do sklepu lub kiosku, zamawiając go pocztą, telefonicznie bądź przez Internet. Przedsiębiorstwo, które korzysta tylko z jednego kanału dystrybucji, będzie musiało zmierzyć się z konkurencją wszystkich pozostałych kanałów. Pierwsze publikacje o fenomenie wielokanałowych systemów dystrybucji pojawiły się w Stanach Zjednoczonych już w latach 70. XX w. Kolejne prace na ten temat ukazały się pod koniec lat 80., wprowadzając pojęcie marketingu wielokanałowego (ang. "multi-channel marketing") oraz wyjaśniając kwestię podziału zadań spełnianych przez różne kanały dystrybucji.
Marketing w praktyce
Maria Chrząszcz
Badania segmentacyjne rynku szkła witrażowego
Rynek szkła witrażowego jest rynkiem strukturalnie bardzo prostym. Producenci sprzedają swe wyroby głównie za pośrednictwem hurtowni. Z uwagi na fakt, że szkło witrażowe jest dobrem zaopatrzeniowym służącym do wykonywania gotowych kompozycji, zasadniczym jego odbiorcą są pracownie witraży. Z kolei ostatecznymi odbiorcami szkła, tym razem wkomponowanego w witraż, są gospodarstwa domowe, nabywcy instytucjonalni oraz parafie. Preferencje użytkowników końcowych dotyczące formy gotowej kompozycji znajdują pewne odzwierciedlenie w zachowaniach nabywczych pracowni oraz hurtowni. Mając na względzie te fakty, do badań segmentacyjnych wybrano pracownie witraży traktujące szkło jako dobro zaopatrzeniowe oraz nabywców gotowych kompozycji. Makrosegmenty te stanowią punkty oddziaływania na rynek. W nich bowiem następuje wybór konkretnej oferty spośród wszystkich konkurencyjnych.
Anna Ujwary-Gil
Zastosowanie analizy morfologicznej w praktyce biznesowej
Analiza morfologiczna należy do metod twórczego rozwiązywania problemów (heurystycznych), służy szczególnie stymulowaniu twórczości i poszukiwaniu pomysłów na nowy produkt bądź udoskonaleniu już istniejącego. Celem artykułu jest zastosowanie analizy morfologicznej w poszukiwaniu pomysłu na nowe opakowanie bądź udoskonalenie już istniejącego w asortymencie przypraw mokrych firmy Roleski. To również doskonała sposobność, aby pokazać, w jaki sposób uczelnia wyższa może zainicjować współpracę z firmą na rynku, jak również wskazać możliwości zastosowania teorii w praktyce biznesowej.
Realia rynku
Monika Kaczmarek-Śliwińska "Internet Public Relations" uczelni publicznych w Polsce
Zapoczątkowana na początku lat 90. XX w. tendencja przyrostu liczby szkół wyższych, zarówno publicznych, jak i niepublicznych, spowodowała, iż rynek usług edukacyjnych szkolnictwa wyższego poddany został działaniom gospodarki rynkowej. Wobec takiego faktu uczelnie w naturalny sposób stały się dla siebie konkurentami, a jednym z narzędzi konkurowania na rynku stały się działania public relations (PR), które pozwoliły pokazać najlepsze strony uczelni oraz nawiązać komunikację z jej otoczeniem zewnętrznym i wewnętrznym w celu zdobycia dominującej pozycji na danym rynku. Uczelnie, podejmując działania PR i mając świadomość znaczenia pozytywnego wizerunku w swoim otoczeniu, wykorzystują dostępne narzędzia, a Internet -- będący przedmiotem rozważań w niniejszym artykule -- umożliwiający dotarcie do grup celu uczelni, pozwalający na szybką komunikację i informację, jest jednym z nich.
Adam R. Szromek
Model Butlera jako podstawa kreowania strategii rozwoju rynku polskich uzdrowisk w XXI w.
Celem artykułu jest ujawnienie empirycznych podstaw rozwoju rynku usług uzdrowiskowych dla wsparcia procesu kreowania strategii rozwoju nowego nurtu rynku turystyki, jakim jest turystyka zdrowotna. Artykuł identyfikuje poszczególne fazy modelu (ewolucji miejscowości turystycznych) R.W. Butlera, mając na względzie podniesienie świadomości etapu rozwojowego, na jakim znajdują się polskie uzdrowiska i turystyka zdrowotna. Predykcja dalszego rozwoju, którą umożliwia prezentowany model, może się przyczynić do doskonalenia strategii rozwoju gmin i przedsiębiorstw uzdrowiskowych, a przede wszystkim rynku usług uzdrowiskowych.
Z czasopism zagranicznych
Jarosław Sawicki
Zagadnienia międzynarodowego e-marketigu
Artykuł stanowi omówienie tekstu pt. "International e-marketing: opportunities and issues", którego autorami są Jagdish N. Sheth, Arun Sharma, opublikowanego w "International Marketing Review" w 2005 r.
Odbiór osobisty | 0 € |
Inpost Paczkomaty | 4 € |
Kurier Inpost | 4 € |
Kurier FedEX | 4 € |
Free delivery in Reader's Club | from 47 € |