Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.8.2
JEL: D11, D12

Research on consumer behaviour in a crisis – terminological, methodological, and empirical aspects

The article deals with the problem of researching consumer  behaviour in a crisis. Each crisis, especially a global one, causes several negative and positive consequences in the macroenvironment, in the micro-environment of enterprises, and the  behaviour of households and individual customers. The issue of researching consumer  behaviour in crisis is important because the world is internationalized, and numerous tensions threaten further crises. To achieve the goal, the focus was on identifying various problems of consumer  behaviour research in crisis: terminological, methodical, and empirical. The article considers terminological issues: the concept of crisis, the impact of the crisis on consumer  behaviour, and the planes and components of consumer  behaviour research in crisis. In the methodological aspect, the issues of selection of methodological paths, research methods, and methodological integration are considered. Empirical issues were related to the description of the current reaction of consumer  behaviour to the crisis and its future effects. The conclusions present original recommendations in the field of consumer  behaviour research in a crisis.

Download article
Keywords: consumer behaviour; consumer behaviour research; crisis

References

Bibliografia/References

Abramowiczówna, Z. (Red.). (1960). Słownik grecko-polski (t. 2). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Anioł, W. (2012). Trzy wizje Europy. W: J. Orczyk, B. Balcerzak-Paradowska, M. Szylko-Skoczny, & C. Żołędowski (Red.), Polityka społeczna. Kontynuacja i zmiana. Z okazji jubileuszu 90-lecia urodzin Profesora Antoniego Rajkiewicza (23–35). Instytut Pracy i Spraw Socjalnych.

Bauman, Z. (2007). Płynne życie. Wydawnictwo Literackie.

Bauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bettany, S., & Woodruffe-Burton, H. (2009). Working the limits of method: The possibilities of critical reflexive practice in marketing and consumer research. Journal of Marketing Management, 25(7–8), 661–679. https://doi.org/10.1362/026725709X471550

Bombol, M. (2011). Wstęp. W: M. Bombol (Red.), Jak żyć w kryzysie? Zachowania polskich konsumentów. Oficyna Wydawnicza SGH.

Bukowski, S. I. (2011). Globalna recesja i kryzys finansowy czy kryzys ekonomii? Acta Universitatis Lodziensis – Folia Oeconomica, 248, 23–37. https://doi.org/11089/576

Chlipała, P. (2018). Integracja podejść metodologicznych w badaniach marketingu. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Chlipała, P., & Żbikowska, A. (2021). Consumer confidence and consumer behaviour during the COVID-19 pandemic. W: K. S. Soliman (Red.), Innovation Management and Sustainable Economic Development in the Era of Global Pandemic: Proceedings of the 38th International Business Information Management Association Conference (IBIMA), 23–24 November 2021 (5042–5048). International Business Information Management Association.

Chlipała, P., & Żbikowska, A. (2022a). Data completion and verification in social research projects based on the third methodological path. Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series, 166, 101–128. http://dx.doi.org/10.29119/1641-3466.2022.166.7

Chlipała, P., & Żbikowska, A. (2022b). Konsumpcja w czasach pandemii. Jak kryzys spowodowany pandemią COVID-19 zmienił zachowania konsumentów? Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Sage Publications.

Gorard, S., & Taylor, Ch. (2004). Combining Methods in Educational and Social Research. Conducting Educational Research. Open University Press.

Grzega, U. (2011). Oznaki kryzysu gospodarczego w świetle wskaźników ekonomicznych. W: E. Kieżel, & S. Smyczek (Red.), Zachowania polskich konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego (10–60). Placet.

Janoś-Kresło, M. (2009). Polski konsument na rynku dóbr i usług w czasach kryzysu. W: T. Słaby (Red.), Reakcje polskiego konsumenta na kryzys gospodarczy (54–67). Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Johnson, B., & Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational Researcher, 33(7), 14–26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014

Kieżel, E. (2011). Zachowania konsumentów w warunkach niepewności i ryzyka. W: E. Kieżel, & S. Smyczek (Red.), Zachowania polskich konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego (134–145). Placet.

Leech, N. L., & Onwuegbuzie, A. (2009). A typology of mixed methods research designs. Quality & Quantity, 43(2), 265–275. https://doi.org/10.1007/s11135-007-9105-3

Mazurek-Łopacińska, K., & Sobocińska, M. (2011). Rozwój badań marketingowych – w kierunku nowych podejść i kontekstów badawczych związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 36, 13–22.

Morawski, W. (2003). Kronika kryzysów gospodarczych. Wydawnictwo TRIO.

Orczyk, J. (2009). Polityka społeczna w okresie kryzysu ekonomicznego. Polityka Społeczna, (7), 2–8.

Plowright, D. (2011). Using Mixed Methods: Frameworks for an Integrated Methodology. Sage Publications.

Sagan, A. (2004). Badania marketingowe. Podstawowe kierunki. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

Sagan, A. (2013). Zmienne ukryte w badaniach marketingowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Shankar, A. (2009). Reframing critical marketing. Journal of Marketing Management, 25(7–8), 681–696. https://doi.org/10.1362/026725709X471569

Skuczyński, P. (2018). Pojęcie kryzysu w filozofii w naukach społecznych a kryzysy prawne. Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna, 7, 250–275. https://doi.org/10.14746/fped.2018.7.1.11

Słaby, T. (2009). Postawy polskich konsumentów w kryzysie. W: T. Słaby (Red.), Reakcje polskiego konsumenta na kryzys gospodarczy (19–47). Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Sowa, I. (2011), Zachowania przystosowawcze polskich konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego (na przykładzie wybranych usług). W: E. Kieżel, & S. Smyczek (Red.), Zachowania polskich konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego (266–288). Placet.

Stachewicz, K. (2010). Kryzys jako kategoria filozoficzna. Teologia i Moralność, (7), 7–16.

Tadajewski, M. (2010). Towards a history of critical marketing studies. Journal of Marketing Management, 26(9–10), 773–824. https://doi.org/10.1080/02672571003668954

Tashakkori, A., & Teddlie, Ch. (Red.). (2010). SAGE Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research. Sage Publications.

Teddlie, Ch., & Tashakkori, A. (2009). Foundations of Mixed Methods Research: Integrating Quantitative and Qualitative Approaches in the Social and Behavioral Sciences. Sage Publications.

Wojtyna, A. (2013). Kontrowersje wokół charakteru ożywienia po kryzysie finansowym i recesji. Gospodarka Narodowa, (11–12), 5–21.

Zrałek, J. (2011). Zachowania polskich konsumentów na rynku żywności w warunkach kryzysu gospodarczego. W: E. Kieżel, & S. Smyczek (Red.), Zachowania polskich konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego (163–195). Placet.

Article price
5.00
Price of the magazine number
17.00
Subscription
197.00 €
158.00
Lowest price in last 30 days: 157.00
get subscription