Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery

Fair operating practices as area of corporate social responsibility

The purpose of this article is to introduce one of the less popular areas of socially responsible activities, namely fair operating practices. The author presents the principles of this activity and describes specific practices that may be undertaken within this framework. Additionally, the author attempts to assess the activity in the area of fair operating practices among businesses operating in Poland. The analysis of companies' activities in this area seems to be particularly important, as this area concerns companies' behaviors on the market, shaping relations with other entities and developing fair competition. Activities in the area of fair operating practices also build a positive image of the organization among all stakeholders. The results of the Responsible Business in Poland reports for the years 2011–2020 have been used for the assessment. The analysis has shown that Polish organizations are still not very interested in activities in this area.

Download article
Keywords: corporate social responsibility; fair operating practices; corruption

References

Bibliografia/References

Akai, N., Horiuchi, Y. i Sakata, M. (2005). Short-run and Long-run Effects of Corruption on Economic Growth: Evidence from State-Level Cross — Selection Data for the United States. International and Development Economics, (1).

Cuervo-Cazurra, A. (2016). Corruption in international business. Journal of World Business, (51). https://doi.org/10.1016/j.jwb.2015.08.015

Ćwik, N. (2010). Odpowiedzialny łańcuch dostaw. https://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/odpowiedzialny-lancuch-dostaw/ (12.12.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2014a). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2011. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2014/01/Raport2011.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2014b). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2012. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2014/02/Raport-Odpowiedzialny-biznes-w-Polsce-2012_Dobre-praktyki-13651704581.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2014c). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2013. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2014/04/Raport_Odpowiedzialny_biznes_w_Polsce2013.Dobre_Praktyki.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2015). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2014. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2015/04/Raport-Odpowiedzialny-biznes-w-Polsce-2014.-Dobre-praktyki_Forum_Odpowiedzialnego_Biznesu.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2016). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2015. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/04/Raport-Odpowiedzialny-biznes-w-Polsce-2015.-Dobre-praktyki.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2017). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2016. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2017/04/Raport2016-PDGL-popr.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2018). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2017. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2018/04/Raport2017.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2019). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2018. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2019/04/Raport2018.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2020). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2019. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2020/04/FOB_Raport2019.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2021). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2020. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2021/04/FOB_Raport2020.pdf (30.10.2021).

Frankowska, M. (2015). Łańcuch logistyczny, łańcuch dostaw i łańcuch wartości — próba usystematyzowania koncepcji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki, (31). https://doi.org/10.18276/ptl.2015.31–05

Gligor-Cimpoieru, D. C. i Munteanu V. P. (2015). CSR Benefits and Costs in a Strategic approach. Annals of the University of Craiova. Economic Science Series, (1).

Gołaszewska-Kaczan, U. (2019). Prawa człowieka jako obszar społecznej odpowiedzialności biznesu. W: M. Pawlak (Red.), Nowe trendy w zarządzaniu. Lublin: Wyd. KUL.

Gołaszewska-Kaczan, U. (2020). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa — działania w obszarze wewnętrznym. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

ISO (2010). ISO 26000 Guidance on social responsibility. Norma międzynarodowa dotycząca społecznej odpowiedzialności. www.pkn.pl/informacje/2013/09/iso-26000 (17.01.2022).

ISO (2017). ISO 26000 and OECD Guidelines. Practical overview of the linkages. https://www.iso.org/publication/PUB100418.html (13.01.2022).

Lewicka-Strzałecka, A. (2011). Odpowiedzialny lobbing jako instrument CSR. Annales. Etyka w życiu gospodarczym, (1).

Mastromarco, D., Saffer, A., Zieliński, M., Biedrzycka, U. i Hryciuk, K. (2005). Sztuka lobbingu w Polsce. Warszawa: USAID/GEMI-NI Small Business Project.

Sprinkle, G. B i Maines, L. A. (2010). The Benefits and Costs of Corporate Social Responsibility. Business Horizons, (53). https://doi.org/10.1016/j.bushor.2010.05.006

Stabryła, A. (2007). Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. Warszawa: PWN.

Transparency International (2008). Working Paper — Poverty and Corruption. (2). https://images.transparencycdn.org/images/WP_2302-2008_25_March_2008_poverty.pdf (5.02.2022).

Article price
4.00
Price of the magazine number
15.00
Subscription
197.00 €
158.00
Lowest price in last 30 days: 157.00
get subscription