Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2022.5.1
JEL: M21

Uczciwe praktyki operacyjne jako obszar społecznej odpowiedzialności biznesu

Celem artykułu jest przedstawienie jednego z mniej popularnych obszarów działań społecznie odpowiedzialnych, a mianowicie obszaru uczciwych praktyk operacyjnych. Autorka przedstawia istotę tej aktywności oraz wskazuje konkretne praktyki, które mogą być podejmowane w jej ramach. Dodatkowo autorka podejmuje próbę oceny aktywności w obszarze uczciwych praktyk operacyjnych wśród podmiotów działających w Polsce. Analiza aktywności firm w tym obszarze wydaje się szczególnie ważna, bowiem obszar ten dotyczy zachowań przedsiębiorstw na rynku, kształtowania stosunków z innymi podmiotami, rozwoju uczciwej konkurencji. Działania w obszarze uczciwych praktyk operacyjnych budują także pozytywny wizerunek organizacji wśród wszystkich interesariuszy. Do oceny wykorzystano wyniki raportów Odpowiedzialny biznes w Polsce z lat 2011–2020. Przeprowadzona analiza pokazała, że zainteresowanie polskich organizacji działaniami w tym zakresie jest jeszcze niewielkie.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: społeczna odpowiedzialność biznesu; uczciwe praktyki operacyjne; korupcja

Bibliografia

Bibliografia/References

Akai, N., Horiuchi, Y. i Sakata, M. (2005). Short-run and Long-run Effects of Corruption on Economic Growth: Evidence from State-Level Cross — Selection Data for the United States. International and Development Economics, (1).

Cuervo-Cazurra, A. (2016). Corruption in international business. Journal of World Business, (51). https://doi.org/10.1016/j.jwb.2015.08.015

Ćwik, N. (2010). Odpowiedzialny łańcuch dostaw. https://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/odpowiedzialny-lancuch-dostaw/ (12.12.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2014a). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2011. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2014/01/Raport2011.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2014b). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2012. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2014/02/Raport-Odpowiedzialny-biznes-w-Polsce-2012_Dobre-praktyki-13651704581.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2014c). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2013. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2014/04/Raport_Odpowiedzialny_biznes_w_Polsce2013.Dobre_Praktyki.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2015). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2014. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2015/04/Raport-Odpowiedzialny-biznes-w-Polsce-2014.-Dobre-praktyki_Forum_Odpowiedzialnego_Biznesu.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2016). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2015. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/04/Raport-Odpowiedzialny-biznes-w-Polsce-2015.-Dobre-praktyki.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2017). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2016. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2017/04/Raport2016-PDGL-popr.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2018). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2017. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2018/04/Raport2017.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2019). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2018. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2019/04/Raport2018.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2020). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2019. http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2020/04/FOB_Raport2019.pdf (30.10.2021).

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2021). Raport Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki 2020. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2021/04/FOB_Raport2020.pdf (30.10.2021).

Frankowska, M. (2015). Łańcuch logistyczny, łańcuch dostaw i łańcuch wartości — próba usystematyzowania koncepcji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki, (31). https://doi.org/10.18276/ptl.2015.31–05

Gligor-Cimpoieru, D. C. i Munteanu V. P. (2015). CSR Benefits and Costs in a Strategic approach. Annals of the University of Craiova. Economic Science Series, (1).

Gołaszewska-Kaczan, U. (2019). Prawa człowieka jako obszar społecznej odpowiedzialności biznesu. W: M. Pawlak (Red.), Nowe trendy w zarządzaniu. Lublin: Wyd. KUL.

Gołaszewska-Kaczan, U. (2020). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa — działania w obszarze wewnętrznym. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

ISO (2010). ISO 26000 Guidance on social responsibility. Norma międzynarodowa dotycząca społecznej odpowiedzialności. www.pkn.pl/informacje/2013/09/iso-26000 (17.01.2022).

ISO (2017). ISO 26000 and OECD Guidelines. Practical overview of the linkages. https://www.iso.org/publication/PUB100418.html (13.01.2022).

Lewicka-Strzałecka, A. (2011). Odpowiedzialny lobbing jako instrument CSR. Annales. Etyka w życiu gospodarczym, (1).

Mastromarco, D., Saffer, A., Zieliński, M., Biedrzycka, U. i Hryciuk, K. (2005). Sztuka lobbingu w Polsce. Warszawa: USAID/GEMI-NI Small Business Project.

Sprinkle, G. B i Maines, L. A. (2010). The Benefits and Costs of Corporate Social Responsibility. Business Horizons, (53). https://doi.org/10.1016/j.bushor.2010.05.006

Stabryła, A. (2007). Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. Warszawa: PWN.

Transparency International (2008). Working Paper — Poverty and Corruption. (2). https://images.transparencycdn.org/images/WP_2302-2008_25_March_2008_poverty.pdf (5.02.2022).

Cena artykułu
16.00
Cena numeru czasopisma
62.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę