Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr Anna Irena Szymańska
ORCID: 0000-0002-1973-2696

Adiunkt w Katedrze Handlu i Instytucji Rynkowych, Instytut Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Zainteresowania badawcze autorki oscylują wokół problematyki potrzeb, preferencji i zachowań rynkowych konsumentów, sharing economy, nowych trendów w konsumpcji oraz ich implikacji dla strategii biznesowych przedsiębiorstw. Ponadto zajmuje się problematyką przedsiębiorczości i innowacyjności przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP oraz gospodarki cyrkularnej.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.11.5
JEL: M31, D1, D9, B5, E

Głównym celem artykułu jest identyfikacja uwarunkowań zachowania konsumentów należących do pokolenia C (digital natives) w obszarze gospodarki współdzielenia (sharing economy) w obliczu kryzysów, a zwłaszcza światowego kryzysu gospodarczego spowodowanego pandemią, a następnie wybuchem wojny w Ukrainie. Zastosowana w artykule koncepcja badawcza została oparta na studiach literaturowych dotyczących istoty kryzysów i ich wpływu na zachowania młodych dorosłych oraz badaniach jakościowych przy wykorzystaniu metody zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI). W pierwszej części rozważań przedstawiono istotę kryzysów ekonomicznych, które stanowią nieodłączny element gospodarki rynkowej od okresu powstawania zalążków tej gospodarki. W dalszej części zwrócono uwagę na kluczowe znaczenie kryzysu gospodarczego z 2008 r. i globalnej recesji w rozpowszechnieniu idei sharing economy na świecie. Następnie zaprezentowano wyniki badań jakościowych. Uzyskany materiał empiryczny poddano analizie pola semantycznego, a rezultatem była rekonstrukcja dwóch definicji precyzujących sposób postrzegania zjawiska sharing economy w czasie kryzysu. Ponadto dokonano identyfikacji ponowoczesnych typów osobowości wśród badanych konsumentów pokolenia C z wykorzystaniem koncepcji Zygmunta Baumana. Zastosowanie zogniskowanych wywiadów grupowych oraz metody pola semantycznego, pozwoliło na diagnozę postrzegania zjawiska przez osoby z pokolenia digital natives, a także charakterystykę jego przedstawicieli w kontekście koncepcji człowieka ponowoczesnego.

Słowa kluczowe: analiza pola semantycznego; człowiek ponowoczesny; kryzys gospodarczy; ekonomia współdzielenia; zogniskowane wywiady grupowe (FGI)