Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. Anna Tischner
ORCID: 0000-0001-8297-4578

Doktor habilitowany prawa, profesor na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Specjalizuje się w prawie własności przemysłowej i prawie zwalczania nieuczciwej konkurencji. Autorka licznych publikacji z dziedziny prawa znaków towarowych, ochrony designu, prawa reklamy, nieuczciwych praktyk rynkowych i ochrony konsumenta, w tym monografii Odpowiedzialność majątkowa za naruszenie prawa do znaku towarowego, Kumulatywna ochrona wzorów przemysłowych w prawie własności intelektualnej i ostatnio (wspólnie z A. Kur i N. Lee) Fairness in Intellectual Property Law. Jej zainteresowania naukowe ogniskują się również wokół problemów gospodarki cyrkularnej i ekologii, w tym prawa do naprawy. Wspólnie z Katarzyną Stasiuk prowadzi badania empiryczne dotyczące konsumenckiego postrzegania, które mają pomocnicze zastosowanie w rozstrzyganiu problemów prawnych.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.7.2
JEL: D11, D22, I31, L68

Refurbishing jest procesem przywracania używanego produktu do dobrego stanu poprzez czyszczenie, wymianę i/lub naprawę głównych komponentów produktu, a następnie ponowne wprowadzanie go na rynek. Praktyka ta ma doprowadzić do ograniczania śladu węglowego i poprawy poziomu ponownego wykorzystywania zasobów, promowanego w szeregu aktów prawnych, które realizują założenia Europejskiego Zielonego Ładu. Żeby te działania odniosły sukces, konieczne jest przekonanie konsumentów do zakupu produktów poddanych refurbishingowi. W celu sprawdzenia, co Polacy wiedzą na temat tej praktyki, jakie są ich opinie na temat produktów odnawianych oraz motywy i bariery ich zakupu, przeprowadzono badanie ilościowe na reprezentatywnej próbie (N = 1270). Analiza jego wyników pokazała, że znajomość refurbishingu w Polsce jest niska i niewiele osób kupuje produkty odnawiane. Osoby, które dokonały takiego zakupu, kierowały się głównie niższą ceną tych produktów, a chęć dbania o środowisko okazała się zdecydowanie mniej ważnym motywem zakupu. Najczęstszą barierą w podjęciu decyzji o zakupie produktów odnawianych było pragnienie posiadania nowych produktów, a także brak zaufania do jakości refurbów.

Słowa kluczowe: refurbishing; produkty odnawiane; postawy konsumenckie; gospodarka cyrkularna; prawo do naprawy