Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.7.2
JEL: D11, D22, I31, L68

Refurbishing – polscy konsumenci wobec praktyki odnawiania produktów

Refurbishing jest procesem przywracania używanego produktu do dobrego stanu poprzez czyszczenie, wymianę i/lub naprawę głównych komponentów produktu, a następnie ponowne wprowadzanie go na rynek. Praktyka ta ma doprowadzić do ograniczania śladu węglowego i poprawy poziomu ponownego wykorzystywania zasobów, promowanego w szeregu aktów prawnych, które realizują założenia Europejskiego Zielonego Ładu. Żeby te działania odniosły sukces, konieczne jest przekonanie konsumentów do zakupu produktów poddanych refurbishingowi. W celu sprawdzenia, co Polacy wiedzą na temat tej praktyki, jakie są ich opinie na temat produktów odnawianych oraz motywy i bariery ich zakupu, przeprowadzono badanie ilościowe na reprezentatywnej próbie (N = 1270). Analiza jego wyników pokazała, że znajomość refurbishingu w Polsce jest niska i niewiele osób kupuje produkty odnawiane. Osoby, które dokonały takiego zakupu, kierowały się głównie niższą ceną tych produktów, a chęć dbania o środowisko okazała się zdecydowanie mniej ważnym motywem zakupu. Najczęstszą barierą w podjęciu decyzji o zakupie produktów odnawianych było pragnienie posiadania nowych produktów, a także brak zaufania do jakości refurbów.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: refurbishing; produkty odnawiane; postawy konsumenckie; gospodarka cyrkularna; prawo do naprawy

Bibliografia

Bibliografia/References

Adamczyk, D., Jaworska, D., Affeltowicz, D., & Maison, D. (2022). Plant-based dairy alternatives: consumers' perceptions, motivations, and barriers – results from a qualitative study in Poland, Germany, and France. Nutrients, 14(10), 2171.

Bagheri, L., & Milyavskaya, M. (2020). Novelty-variety as a candidate basic psychological need: New evidence across three studies. Motivation and Emotion, 44, 32–53. https://doi.org/10.1007/s11031-019-09807-4

van den Berge, R., Magnier, L., & Mugge, R. (2021). Too good to go? Consumers' replacement behaviour and potential strategies for stimulating product retention. Current Opinion in Psychology, 39, 66–71. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2020.07.014

Burgiel, A. (2020). Luka między postawami a zachowaniami konsumentów i jej konsekwencje dla upowszechnienia zrównoważonej konsumpcji. Prace Naukowe. Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 222–248.

Dąbrowska, A. (2015). Postawy polskich konsumentów – od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji. Handel Wewnętrzny, 2, 88–100.

Edbring, E. G., Lehner, M., & Mont, O. (2016). Exploring consumer attitudes to alternative models of consumption: motivations and barriers. Journal of Cleaner Production, 123, 5–15. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.10.107

ElHaffar, G., Durif, F., & Dubé, L. (2020). Towards closing the attitude-intention-behavior gap in green consumption: A narrative review of the literature and an overview of future research directions. Journal of Cleaner Production, 275, 122556. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.122556

European Commission, Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency, Cerulli-Harms, A., Suter, J. Landzaat W. i in. (2018a). Behavioural study on consumers' engagement in the circular economy – Final report (CEU). https://data.europa.eu/doi/10.2818/956512

European Commission, Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency. (2018b), Behavioural study on consumers' engagement in the circular economy – Final report-Annexes. https://commission.europa.eu/document/download/a167d469-f9af-4ee2-a4f0-d03027f7870a_en?filename=Annexes.pdf

Forti, V., Baldé, C. P., Kuehr, R., & Bel, G. (2020). The global e-waste monitor 2020. United Nations University (UNU), International Telecommunication Union (ITU) & International Solid Waste Association (ISWA), Bonn/Geneva/Rotterdam.

Kachniewska, M. (2018). Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ) w opinii małych i średnich przedsiębiorstw hotelarskich. Folia Turistica, (48). https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.7698

Magnier, L., & Mugge, R. (2022). Replaced too soon? An exploration of Western European consumers' replacement of electronic products. Resources, Conservation and Recycling, 185, 106448. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2022.106448

Perzanowski, A. (2020). Consumer perceptions of the right to repair. Indiana Law Journal, 96(2), 361. https://www.repository.law.indiana.edu/ilj/vol96/iss2/1

Perzanowski, A. (2022). The Right to Repair. Reclaiming the Things We Own. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108946926

Płoska, R. (2018). Ekologiczne i społeczne skutki planowego postarzania produktów. Zarządzanie i Finanse, 16(3.3), 209–221. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7669

Ryś, A. (2017). Badanie percepcji zjawiska planowego postarzania produktów. Marketing i Zarządzanie, (3), 231–244. https://doi.org/10.18276/miz.2017.49-19

Skavronskaya, L., Moyle, B., & Scott, N. (2020). The experience of novelty and the novelty of experience. Frontiers in Psychology, 11, 322. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00322

Smyczek, S. (2020) Zrównoważona konsumpcja w polskich gospodarstwach domowych – postawy, zachowania, determinanty. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.

Stahel, W. R. (2016). The circular economy. Nature, 531, 435–438. https://doi.org/10.1038/531435a

Stasiuk, K. & Maison, D. (2014). Psychologia konsumenta. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stasiuk, K., & Maison, D. (2022). The influence of new and old energy labels on consumer judgements and decisions about household appliances. Energies, 15(4), 1260. https://doi.org/10.3390/en15041260

Tecchio, P., Ardente, F., & Mathieux, F. (2019). Understanding lifetimes and failure modes of defective washing machines and dishwashers. Journal of Cleaner Production, 215, 1112–1122. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.01.044

Terlau, W., & Hirsch, D. (2015). Sustainable consumption and the attitude-behaviour-gap phenomenon-causes and measurements towards a sustainable development. Journal on Food System Dynamics, 6(3). https://doi.org/10.18461/1869-6945-14

Wallner, T. S., Magnier, L., & Mugge, R. (2022). Do consumers mind contamination by previous users? A choice-based conjoint analysis to explore strategies that improve consumers' choice for refurbished products. Resources, Conservation and Recycling, 177, 105998. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2021.105998

van Weelden, E., Mugge, R., & Bakker, C. (2016). Paving the way towards circular consumption: exploring consumer acceptance of refurbished mobile phones in the Dutch market. Journal of Cleaner Production, 113, 743–754. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2015.11.065

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
zamów prenumeratę