Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. Beata Kolny
ORCID: 0000-0002-9162-1704

Doktor habilitowany nauk ekonomicznych. Profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, pracownik Katedry Rynku i Konsumpcji na Wydziale Ekonomii. Kierownik studiów podyplomowych Menedżer Kultury. W swojej pracy naukowej realizowała wiele projektów badawczych, samodzielnie oraz w zespołach badaczy rynku i konsumpcji, jak również w zespołach interdyscyplinarnych. Uczestniczyła w realizacji sześciu grantów (KBN, MNiSW, NCN). Specjalizuje się w badaniach rynku i konsumpcji, a zwłaszcza zachowań podmiotów rynkowych. Przedmiotem jej zainteresowań naukowych jest czas wolny, a szczególnie rynek usług zagospodarowujących ten czas.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.7.2
JEL: A14, D19

Artykuł zawiera ocenę stopnia zaspokojenia potrzeb realizowanych w czasie wolnym przez polskich konsumentów w porównaniu z okresem przed pandemią COVID-19. Do napisania go wykorzystano informacje wtórne dotyczące omawianych zagadnień oraz informacje pierwotne, pozyskane podczas przeprowadzonego w listopadzie 2022 r. badania, techniką ankiety online, na ogólnopolskiej próbie 1100 dorosłych Polaków. Z badań wynika, że respondenci potrzeby związane z wypoczynkiem, uczestnictwem w kulturze, aktywnością fizyczną, możliwością spędzania czasu z przyjaciółmi mają zaspokojone w stopniu przeciętnym, a w stopniu wysokim potrzeby związane z możliwością spędzania czasu z rodziną. W porównaniu z okresem przed pandemią stopień zaspokojenia potrzeb realizowanych w czasie wolnym pozostał na tym samym poziomie.

Słowa kluczowe: czas wolny; potrzeby; konsumenci; COVID-19