Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.7.2
JEL: A14, D19

Stopień zaspokojenia potrzeb realizowanych w czasie wolnym przez Polaków w porównaniu z okresem przed pandemią COVID-19

Artykuł zawiera ocenę stopnia zaspokojenia potrzeb realizowanych w czasie wolnym przez polskich konsumentów w porównaniu z okresem przed pandemią COVID-19. Do napisania go wykorzystano informacje wtórne dotyczące omawianych zagadnień oraz informacje pierwotne, pozyskane podczas przeprowadzonego w listopadzie 2022 r. badania, techniką ankiety online, na ogólnopolskiej próbie 1100 dorosłych Polaków. Z badań wynika, że respondenci potrzeby związane z wypoczynkiem, uczestnictwem w kulturze, aktywnością fizyczną, możliwością spędzania czasu z przyjaciółmi mają zaspokojone w stopniu przeciętnym, a w stopniu wysokim potrzeby związane z możliwością spędzania czasu z rodziną. W porównaniu z okresem przed pandemią stopień zaspokojenia potrzeb realizowanych w czasie wolnym pozostał na tym samym poziomie.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: czas wolny; potrzeby; konsumenci; COVID-19

Bibliografia

Bibliografia/References

 

Aczel, A. D., & Sounderpandian, J. (2018). Statystyka w zarządzaniu. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Beatty, P. T. (2010) The concept of need: Proposal for a working definition. Journal of the Community Development Society, 12(2), 39–46, https://doi.org/10.1080/15575330.1981.9987132

Bombol, M. (2006). Potrzeby konsumenta. W: M. Janoś-Kresło & B. Mróz (Red.), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce. Oficyna Wydawnicza SGH.

Bombol, M. (2008). Czas wolny jako kategoria diagnostyczna procesów rozwoju społeczno-gospodarczego. Oficyna Wydawnicza SGH.

Bond, A. J., Widdop, P., Cockayne, D., & Parnel, D. (2021). Prosumption, networks and value during a global pandemic: Lockdown leisure and COVID-19. Sciences: An Interdisciplinary Journal, 43(1–2). 70–77. https://doi.org/10.1080/01490400.2020.1773985

Bywalec, C. (2017). Gospodarstwo domowe. Ekonomika. Finanse. Konsumpcja. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Cieloch, G., Kuczyński J., & Rogoziński K. (1992). Czas wolny – czasem konsumpcji. PWE.

Czubocha, K., & Rejman, K. (2015). Społeczeństwo czasu wolnego i konsumpcji w dobie postmodernizmu: analiza socjologiczna. Humanities and Social Sciences, 22(4). 99–109. https://doi.org/10.7862/rz.2015.hss.49

Długosz, P. (2021). Trauma pandemii COVID-19 w polskim społeczeństwie. CeDeWu.

Feliksiak, M. (2023). Aktywności i doświadczenia Polaków w 2022 roku. Komunikat z badań CBOS nr 18.

Guillen-Royo, M. (2014). Human needs. W: Michalos, A. C. (Red.) Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-0753-5_1345.

GUS. (2023). Dochody i warunki życia ludności Polski. Raport z badania EU-SILC 2021.

Kolny, B. (2013). Rynek usług zagospodarowujących czas wolny – diagnoza i perspektywy rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Kolny, B. (2021a). Formy spędzania czasu wolnego w okresie pandemii z wykorzystaniem internetu. W: W. Nowak & K. Szalonka (Red.), Zdrowie i style życia. Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii (371–384). E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kolny, B. (2021b). The role of leisure in sustainable development. W: A. Lubowiecki-Vikuk, B. M. Barbosa de Sousa, B. M. Derèan & W. L. Filho (Red.), Handbook of Sustainable Development and Leisure Services (39–50). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-59820-4

Lashua, B., Johanson, C. W., & Parry, D. C. (Red.). (2022). Leisure in the Time of Coronavirus: A Rapid Response. Routledge.

Local Government Association. (2020, 10 listopada). Leisure under lockdown: How culture and leisure services responded to COVID-19 – full report. https://www.local.gov.uk/publications/leisure-under-lockdown-how-culture-and-leisure-services-responded-covid-19-full-report#foreword

Mehta, S., Saxena, T., & Purohit, N. (2020). The new consumer behaviour paradigm amid COVID-19: Permanent or transient? Journal of Health Management, 22(2), 1–11. https://doi.org/10.1177/0972063420940834

Nasrudin, A. (2022, 17 kwietnia). What is the Difference Between Needs and Wants? https://penpoin.com/needs-and-wants/

Orzeł, B. (2021). Kulturowe i społeczne konteksty pandemii COVID-19. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Rudnicki, L. (2004). Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

Truszkowska-Wojtkowiak, M. (2012). Fenomen czasu wolnego. Harmonia Universalis.

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę