Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Mgr Edyta Barmentloo
ORCID: 0000-0002-3752-4030

Doktorantka na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Praktyk biznesu. Zainteresowania naukowe: technologia dla marketingu i w marketingu. Prowadzi badania naukowe w zakresie aktualnego stanu zastosowania i adaptacji technologii w marketingu oraz prognoz jej rozwoju.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.9.1
JEL: M0, M3

W środowisku technologicznym pojawiają się nowe narzędzia i rozwiązania techniczne, po które coraz częściej sięgają przedsiębiorstwa prowadzące działalność marketingową. Zarówno same narzędzia, jak i sposoby ich wykorzystywania w marketingu generują nowe nazwy i terminy, zasilając coraz bardziej rosnące obszary określane jako: Marketing Technology lub MarTech. Pojęcia te mają wiele wspólnych części, a zarazem wyraźnie odróżniające je od siebie elementy. Mnogość nowych nazw i ich różnorodne definiowanie wprowadza chaos pojęciowy, co utrudnia prowadzenie dyskursu i badań naukowych w obszarze stosowania nowoczesnych technologii w marketingu. Istotne wydaje się więc poszukiwanie aktualnej definicji i kontekstu publikacyjnego wymienionych pojęć. W tym celu autorzy przeprowadzili dwie analizy ilościowe: bibliometryczną analizę publikacji oraz analizę zbioru informacji pozyskanych z sieci WWW określanych jako big data. Pierwsza analiza przeprowadzona została w 261 publikacjach naukowych z pojęciem Marketing Technology oraz w 62 publikacjach z pojęciem MarTech. W przypadku drugiej analizy została zastosowana metoda rafinacji ponad 5000 wystąpień w ponad 2600 źródłach. W wyniku obu analiz autorzy określili wspólne i odrębne obszary zastosowania każdego z pojęć. Jednocześnie zidentyfikowali rosnącą częstotliwość występowania pojęcia MarTech zarówno w publikacjach naukowych, jak i w zbiorach big data. Publikacja może stanowić punkt wyjścia do dalszych badań i analiz naukowych, których celem będzie definiowanie specyficznych obszarów i pojęć z zakresu technologii używanych w marketingu.

Słowa kluczowe: technologia dla marketingu; MarTech; marketing cyfrowy; big data