Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. Izabela Michalska-Dudek
ORCID: 0000-0003-2804-6513

Pracownik badawczo-dydaktyczny, kierownik Katedry Marketingu i Zarządzania Turystyką na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Autorka ponad 80 publikacji naukowo-badawczych w języku polskim i angielskim, współautorka podręczników akademickich z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem turystycznym. Kierownik, główny wykonawca i współwykonawca projektów badawczych finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki, ekspert Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Fundacji Nauki Polskiej, członek Polskiego Towarzystwa Naukowego Marketingu, wykonawca projektów badawczo-wdrożeniowych z zakresu zarządzania gospodarką turystyczną w regionie i marketingu produktu turystycznego, a także trener zarządzania relacjami z klientem oraz e-marketingu.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.9.3
JEL: D12, Z31, Z33

Głównym celem artykułu jest identyfikacja kierunków zmian w procesie podejmowania decyzji zakupu przez nabywców imprez turystycznych pod wpływem zagrożenia pandemią COVID-19, ze szczególnym uwzględnieniem lojalności. Autorki poszukiwały odpowiedzi na następujące pytania badawcze: 1) Jakie zmiany zaszły w procesie podejmowania decyzji zakupu imprez turystycznych w czasie zagrożenia pandemią COVID-19? 2) Czy nabywcy imprez turystycznych są lojalni wobec biur podróży w czasie zagrożenia pandemią COVID-19? Dla potrzeb realizacji celu badawczego i uzyskania odpowiedzi na pytania badawcze przeprowadzono kwerendę literatury oraz badania terenowe. W przypadku źródeł wtórnych wykorzystano metodę analizy treści, a do analizy danych ze źródeł pierwotnych (N = 1508) – zgromadzonych techniką sondażu pośredniego (CAWI) – posłużyły metody statystyki opisowej, wybrane metody pomiaru lojalności, tj. wskaźnik Net Promoter Score oraz indeks TRI*M, a także metody wielowymiarowej analizy statystycznej (analiza skupień). Przeprowadzone badania potwierdziły, że w obliczu zagrożenia pandemią COVID-19 zachowania klientów biur podróży zmieniły się istotnie, w szczególności w zakresie zmniejszenia częstotliwości wyjazdów oraz ograniczenia do wyjazdów krajowych. Ponadto choć w czasie pandemii nabywcy imprez turystycznych wykazywali się lojalnością wobec biur podróży, to wyniki sygnalizują, że nadal istnieje możliwość wzmocnienia pozycji w obszarze zarówno lojalności, jak i satysfakcji nabywców ich ofert. Klientów na rynku biur podróży w Polsce można bowiem scharakteryzować jako lojalnych, jednakże średnio usatysfakcjonowanych.

Słowa kluczowe: zachowania nabywców imprez turystycznych; biuro podróży; lojalność; pandemia COVID-19