Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. Joanna Prystrom
ORCID: 0000-0002-0334-8083

W latach 2005–2015 związana z Wydziałem Zarządzania Politechniki Białostockiej, a od października 2015 r. zatrudniona na Wydziale Ekonomii i Finansów Uniwersytetu w Białymstoku. Autorka licznych opracowań naukowych, opublikowanych w wydawnictwach i czasopismach w kraju i poza granicą. Jej aktywność badawcza obejmuje głównie następujące obszary: istotę i znaczenie innowacji, innowacyjność a rozwój społeczno-gospodarczy, determinanty zdolności innowacyjnej, ekoinnowacje, innowacyjność sektora publicznego, metody wielokryterialne i ich zastosowania w analizie poziomu innowacyjności.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.4.4
JEL: O1, O2, O3, O4

Ekoinnowacje jako czynnik konkurencyjności na przykładzie Volvo Car Corporation

The constantly progressing globalization processes, changing customer expectations, and increasing competition force entities to be constantly innovative. The 21st century, on the one hand, is about sound economic growth and the launch of all sorts of modern amenities in both business and social sphere. On the other hand, intense growth has also entailed degradation of natural environment, depletion of natural resources and effects of the global climate change that grow more and more serious. For this reason, there is an inevitable need for ecological innovations, also known as eco-innovations, which are generally intended to reduce or even stop destructive impact of human activity. The author's main objective is to present the essence of eco-innovation on the example one of the most innovative companies on the market which is Volvo. It should be noted that the company also pays considerable attention to eco-innovation which enables it to maintain its strong market position.

Słowa kluczowe: innovation; eco-innovation; competitiveness; Volvo (innowacje; ekoinnowacje; konkurencyjność; Volvo)