Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr inż. Katarzyna Mazur-Włodarczyk
Dr inż. Katarzyna Mazur-Włodarczyk
ORCID: 0000-0002-4822-9328

Doktor ekonomii, adiunkt na Wydziale Ekonomii i Zarządzania Politechniki Opolskiej. Laureatka stypendium dla wybitnego młodego naukowca (2022). Jeden z tytułów magisterskich uzyskała na University of International Business and Economics w Pekinie. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na następujących zagadnieniach: kulturze gospodarczej, kulturze zarządzania, perspektywach związanych z Inicjatywą Pasa i Drogi, sytuacji społeczno-ekonomicznej ChRL, komunikacji biznesowej Chiny–Unia Europejska oraz zrównoważonej produkcji i konsumpcji.

 

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.4.5
JEL: L11, Z10

Celem artykułu jest wprowadzenie czytelnika w tematykę rynku chińskiego brązownictwa jako uzupełnienie istniejącej obecnie luki informacyjnej niezwykle ważnej z punktu widzenia marketingu rzemiosła. Dążąc do realizacji tego celu, skorzystano z metody analizy danych zastanych – literatury przedmiotu oraz artykułów dziennikarzy chińskich. W artykule przedstawiono m.in. stronę popytową i podażową tego rynku, omówiono znaczenie rzemieślniczych wyrobów z brązu w kulturze ekonomicznej Chin, oraz specyfikę tego rzemiosła z uwzględnieniem rynku starożytnego i współczesnego. Do głównych wniosków można zaliczyć spostrzeżenie, że współczesne chińskie rzemiosło związane z brązownictwem nie jest przedmiotem badań i publikacji w ramach dyscyplin ekonomia i finanse oraz nauki o zarządzaniu i jakości. W związku z tym scharakteryzowanie współczesnego rynku chińskiego brązownictwa na podstawie jedynie piśmiennictwa nie jest w pełni możliwe przy obecnej niskiej dostępności informacji. W tekście wskazano, że grupa rzemieślników pracujących w Chinach z brązem jest bardzo zróżnicowana, a przetrwanie i opłacalność tego rzemiosła może w dużej mierze zależeć od sposobów jego popularyzacji i promocji.

Słowa kluczowe: rzemiosło chińskie; Chiny; brązownictwo; rynek; marketing rzemiosła; kultura gospodarcza