Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr inż. Katarzyna Mazur-Włodarczyk
Dr inż. Katarzyna Mazur-Włodarczyk
ORCID: 0000-0002-4822-9328

Doktor ekonomii, adiunkt na Wydziale Ekonomii i Zarządzania Politechniki Opolskiej. Laureatka stypendium dla wybitnego młodego naukowca (2022). Jeden z tytułów magisterskich uzyskała na University of International Business and Economics w Pekinie. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na następujących zagadnieniach: kulturze gospodarczej, kulturze zarządzania, ekonomii kultur, sytuacji społeczno- ekonomicznej ChRL, komunikacji biznesowej Chiny–Unia Europejska oraz zrównoważonej produkcji i konsumpcji.

 

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.10.3
JEL: Z10, Z30, M30, L11

Rzemiosło jako narzędzie marketingowe w rozwoju turystyki sentymentalnej na Śląsku Opolskim

Sentimental tourism, which refers to journeys to one's birthplace or ancestral homeland, gained prominence in East- Central Europe after 1980 in the context of post-war geopolitical divisions. It focuses on emigrants and their descendants, with emotional ties to the homeland shaped by the circumstances and timing of their emigration. This article examines the role of craftsmanship as a marketing tool in promoting sentimental tourism in the Opole Silesia region, where interest in this type of tourism has been declining, especially among younger generations. The hypothesis suggests that craftsmanship, as a tangible representation of cultural heritage, can effectively support the development of sentimental tourism. Findings indicate that craftsmanship, by enhancing the authenticity of experiences and fostering connections with local culture, has the potential to revitalize sentimental tourism. Collaboration with local artisans, including the German minority, and organizations, can enable more effective promotion while engaging the local community and preserving the cultural heritage of the region.

Turystyka sentymentalna, odnosząca się do podróży do miejsca urodzenia lub ojczyzny przodków, zyskała na znaczeniu w Europie Środkowo-Wschodniej po 1980 r., w kontekście powojennych podziałów geopolitycznych. Koncentruje się na emigrantach i ich potomkach, a ich emocjonalne więzi z ojczyzną zależą od okoliczności i czasu emigracji. Artykuł analizuje rolę rzemiosła jako narzędzia marketingowego w promocji turystyki sentymentalnej na Opolszczyźnie, gdzie odnotowano spadek zainteresowania, szczególnie wśród młodszych pokoleń. Postawiono hipotezę, że rzemiosło, będące materialnym przejawem dziedzictwa kulturowego, może skutecznie wspierać rozwój tej formy turystyki. Wyniki badania wskazują, że rzemiosło, poprzez wzmacnianie autentyczności doświadczeń i więzi z lokalną kulturą, może ożywić turystykę sentymentalną. Współpraca z lokalnymi rzemieślnikami i organizacjami, w tym mniejszością niemiecką, umożliwi skuteczniejszą promocję, angażując społeczność lokalną i zachowując dziedzictwo kulturowe regionu.

Słowa kluczowe: sentimental tourism; migration; German minority; crafts; economy of culture (turystyka sentymentalna; migracja; mniejszość niemiecka; rzemiosło; ekonomia kultury)
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.6.3
JEL: Z3, Z10,M30, L11

Celem artykułu jest przedstawienie rzemiosła nie tylko jako wytwórczości potrzebującej narzędzi promocji, ale również jako narzędzia marketingowego promującego region, a w jego ramach – instytucje kultury i nauki. Zaprezentowano rezultaty działalności Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego, Muzeum Wsi Opolskiej, Muzeum Śląska Opolskiego, Politechniki Opolskiej i Uniwersytetu Opolskiego na podstawie analizy treści stron internetowych oraz rezultaty indywidualnych wywiadów pogłębionych przeprowadzonych w 2023 r. z rzemieślnikami wytwarzającymi rękodzieło. W tekście podkreślono wpływ rzemiosła regionalnego na postrzeganie atrakcyjności regionu, a tym samym jego przyczynianie się do rozwoju regionalnego.

Słowa kluczowe: rzemiosło; promocja; marketing rzemiosła; rozwój regionalny; ekonomia; kultury; Śląsk Opolski
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.4.5
JEL: L11, Z10

Celem artykułu jest wprowadzenie czytelnika w tematykę rynku chińskiego brązownictwa jako uzupełnienie istniejącej obecnie luki informacyjnej niezwykle ważnej z punktu widzenia marketingu rzemiosła. Dążąc do realizacji tego celu, skorzystano z metody analizy danych zastanych – literatury przedmiotu oraz artykułów dziennikarzy chińskich. W artykule przedstawiono m.in. stronę popytową i podażową tego rynku, omówiono znaczenie rzemieślniczych wyrobów z brązu w kulturze ekonomicznej Chin, oraz specyfikę tego rzemiosła z uwzględnieniem rynku starożytnego i współczesnego. Do głównych wniosków można zaliczyć spostrzeżenie, że współczesne chińskie rzemiosło związane z brązownictwem nie jest przedmiotem badań i publikacji w ramach dyscyplin ekonomia i finanse oraz nauki o zarządzaniu i jakości. W związku z tym scharakteryzowanie współczesnego rynku chińskiego brązownictwa na podstawie jedynie piśmiennictwa nie jest w pełni możliwe przy obecnej niskiej dostępności informacji. W tekście wskazano, że grupa rzemieślników pracujących w Chinach z brązem jest bardzo zróżnicowana, a przetrwanie i opłacalność tego rzemiosła może w dużej mierze zależeć od sposobów jego popularyzacji i promocji.

Słowa kluczowe: rzemiosło chińskie; Chiny; brązownictwo; rynek; marketing rzemiosła; kultura gospodarcza