Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr Katarzyna Śmiałowicz
ORCID: 0000-0003-4846-7139

Absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, doktoryzowała się w Katedrze Marketingu Produktu Instytutu Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, gdzie nadal pracuje jako asystentka. Jest członkinią zarządu Fundacji „Jak Malowana”, promującej dostęp do sztuki. Koordynuje fundacyjną galerię, w której realizuje projekty finansowane przez samorząd lokalny. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na komunikacji marketingowej instytucji kultury oraz zastosowaniu nowych technologii w instytucjach kultury, jak również na zagadnieniach związanych z innowacjami i zrównoważonym rozwojem.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.7.4
JEL: C38, M31, M37, Z11

Determinanty kształtowania wizerunku muzeów narodowych o profilu artystycznym wśród przedstawicieli pokolenia Z – eksploracyjna analiza czynnikowa

National art museums around the world are different from other museums – they are multidisciplinary institutions with priceless art collections that play vital role in preserving historical artefacts and stimulating people's interest in art and high culture. One of the biggest challenges facing museums today is attracting Generation Z. Therefore, the research aimed to identify the key factors that shape the image of national art museums among Generation Z. The research was conducted using both qualitative and quantitative research methods. In-depth interviews were conducted with marketing communication staff from seven national art museums in Poland, which led to the identification of 12 variables that shape a positive museum image. These variables were included in a questionnaire given to Gen Z representatives studying in art-related and non-art-related faculties. Exploratory factor analysis was used to identify the key factors contributing to a positive image of national art museums among these target groups.

Muzea i galerie narodowe o profilu artystycznym na całym świecie różnią się od innych muzeów – są multidyscyplinarnymi instytucjami, które odgrywają istotną rolę w zachowaniu bezcennych artefaktów oraz stymulowaniu zainteresowania ludzi sztuką i kulturą wysoką. Jednym z największych wyzwań stojących obecnie przed muzeami jest przyciągnięcie pokolenia Z. W związku z powyższym badanie miało na celu zidentyfikowanie kluczowych czynników, które kształtują wizerunek muzeów narodowych o profilu artystycznym wśród odbiorców z pokolenia Z. Badanie zostało przeprowadzone przy użyciu zarówno jakościowych, jak i ilościowych metod badawczych. Przeprowadzono pogłębione wywiady z pracownikami komunikacji marketingowej z siedmiu narodowych muzeów sztuki w Polsce, co doprowadziło do identyfikacji 12 zmiennych kształtujących pozytywny wizerunek muzeum. Zmienne te zostały uwzględnione w kwestionariuszu skierowanym do przedstawicieli pokolenia Z studiujących kierunki związane i niezwiązane ze sztuką. Eksploracyjna analiza czynnikowa została wykorzystana do zidentyfikowania kluczowych czynników wpływających na pozytywny wizerunek muzeów narodowych o profilu artystycznym wśród respondentów.

Słowa kluczowe: museum image among Gen Z; exploratory Factor Analysis; determinants of national art museum image (wizerunek muzeum narodowego wśród przedstawicieli pokolenia Z; eksploracyjna analiza czynnikowa; determinanty wizerunku muzeum narodowego o profilu artystycznym)
DOI: 10.33226/1231-7853.2022.12.4
JEL: M31, M37, Z110

Wizerunek muzeów narodowych o profilu artystycznym wśród młodych odbiorców zainteresowanych i niezainteresowanych sztuką

The study aimed to compare the image of the national art museums in Poland among respondents studying art- -related and non-art-related faculties and to identify significant differences in the image of national museums among those two groups surveyed. The study was conducted using a questionnaire survey among a purposely selected group. To evaluate whether differences in the image of Polish national art museums between the described groups of respondents are statistically significant, Student t-tests for independent samples were done. Although significant differences were found between the study groups, they were not as significant as expected. Students of art-related courses better perceive the national art museums, but even in this group, the image of the studied institutions is rather neutral. Respondents from both groups associate national art museums in Poland primarily with education and school trips. National art museums do not appear to young audiences as friendly and egalitarian places; at the same time, respondents do not see them as elite or prestigious institutions. While this does not mean an image failure for the museums surveyed, they should make an effort to make young audiences find them more welcoming.

Badanie miało na celu porównanie wizerunku muzeów narodowych o profilu artystycznym w Polsce wśród respondentów studiujących na kierunkach związanych ze sztuką i na kierunkach niezwiązanych ze sztuką oraz identyfikację istotnych różnic w postrzeganiu muzeów narodowych pomiędzy badanymi grupami. Przeprowadzono bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe wśród celowo wybranych respondentów. Celem sprawdzenia, czy różnice w postrzeganiu polskich muzeów narodowych o profilu artystycznym pomiędzy badanymi grupami są istotne, wykonano testy t-Studenta dla prób niezależnych. Pomimo że stwierdzono istotne różnice pomiędzy badanymi grupami, nie były one tak znaczące, jak się spodziewano. Muzea narodowe o profilu artystycznym lepiej postrzegają studenci kierunków związanych ze sztuką, ale nawet w tej grupie wizerunek badanych instytucji jest raczej neutralny. Respondenci z obu grup kojarzą badane instytucje przede wszystkim z edukacją i wycieczkami szkolnymi. Muzea narodowe o profilu artystycznym nie jawią się młodym odbiorcom jako miejsca przyjazne i egalitarne; jednocześnie respondenci nie postrzegają ich jako instytucji elitarnych czy prestiżowych. Choć nie oznacza to wizerunkowej porażki badanych muzeów, powinny one podjąć wysiłek, by młodzi odbiorcy postrzegali je jako miejsca otwarte i warte odwiedzin.

Słowa kluczowe: the image of national museums; the art museums; promotion of the cultural institutions; the image of the cultural institutions; young audiences