Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. Katarzyna Stasiuk
ORCID: 0000-0003-4627-2557

Doktor habilitowany psychologii, profesor w Instytucie Psychologii Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Specjalizuje się w psychologii społecznej i psychologii zachowań konsumenckich. Prowadzi badania naukowe dotyczące spostrzegania społecznego, wpływu społecznego oraz motywacji. Ostatnio jej zainteresowania koncentrują się głównie na zagadnieniach związanych ze zrównoważoną konsumpcją. Zajmuje się także zagadnieniami z pogranicza psychologii i prawa – związanymi z problemem nieuczciwych działań marketingowych i nieuczciwej konkurencji (jest też ekspertem w sprawach sądowych z tych obszarów). Ukończyła studia podyplomowe Prawo własności intelektualnej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest zaangażowana w realizowanie polskich i międzynarodowych grantów dotyczących zachowań konsumenckich związanych z konsumpcją żywności. Autorka i współautorka kilkudziesięciu artykułów z obszaru psychologii społecznej i konsumenckiej oraz książek Psychologia konsumenta i Psychologiczne aspekty spostrzegania ekspertów. Członek Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej i Sustainable Consumption Research and Action Initiative. Ma wieloletnie doświadczenie praktyczne w prowadzeniu jakościowych i ilościowych badań rynku.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.7.2
JEL: D11, D22, I31, L68

Refurbishing jest procesem przywracania używanego produktu do dobrego stanu poprzez czyszczenie, wymianę i/lub naprawę głównych komponentów produktu, a następnie ponowne wprowadzanie go na rynek. Praktyka ta ma doprowadzić do ograniczania śladu węglowego i poprawy poziomu ponownego wykorzystywania zasobów, promowanego w szeregu aktów prawnych, które realizują założenia Europejskiego Zielonego Ładu. Żeby te działania odniosły sukces, konieczne jest przekonanie konsumentów do zakupu produktów poddanych refurbishingowi. W celu sprawdzenia, co Polacy wiedzą na temat tej praktyki, jakie są ich opinie na temat produktów odnawianych oraz motywy i bariery ich zakupu, przeprowadzono badanie ilościowe na reprezentatywnej próbie (N = 1270). Analiza jego wyników pokazała, że znajomość refurbishingu w Polsce jest niska i niewiele osób kupuje produkty odnawiane. Osoby, które dokonały takiego zakupu, kierowały się głównie niższą ceną tych produktów, a chęć dbania o środowisko okazała się zdecydowanie mniej ważnym motywem zakupu. Najczęstszą barierą w podjęciu decyzji o zakupie produktów odnawianych było pragnienie posiadania nowych produktów, a także brak zaufania do jakości refurbów.

Słowa kluczowe: refurbishing; produkty odnawiane; postawy konsumenckie; gospodarka cyrkularna; prawo do naprawy