Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Mgr inż. Konrad Smoleń
ORCID: 0000-0003-2692-4546

Asystent w Katedrze Opakowalnictwa Towarów, w Instytucie Nauk o Jakości i Zarządzania Produktem Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, z wykształcenia logistyk, w pracy naukowej zajmuje się głównie badaniami funkcji marketingowej opakowania jednostkowego oraz funkcji logistycznej opakowania transportowego.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.3.4
JEL: M31

Opakowanie jest narzędziem skutecznej komunikacji z konsumentem i sposobem na oddziaływanie na decyzje zakupowe konsumentów. Koherentność elementów wizualnych opakowania, stanowiąca istotny czynnik warunkujący wybór danego produktu, sprawia, że szansa na dokonanie zakupu przez konsumentów wzrasta. Dodatkowo każdy z elementów opakowania przekazuje konsumentowi określoną informację, toteż opakowanie traktowane jest jako istotny nośnik zakodowanych komunikatów rynkowych. Opakowanie jest także narzędziem zintegrowanego marketingu, a jego zadaniem jest stworzenie pożądanego wizerunku produktu, który sprawi, że konsument zdecyduje się na jego zakup. Szczególnymi przykładami opakowań, które odgrywają dużą rolę w komunikacji rynkowej, są opakowania o świątecznej szacie graficznej: wielkanocnej i bożonarodzeniowej. Celem artykułu jest analiza wybranych elementów warstwy wizualnej opakowań z wykorzystaniem metod okulograficznych, dokonana na podstawie weryfikacji poziomu skupienia uwagi konsumenckiej na opakowaniach o klasycznej oraz świątecznych szacie graficznej. Metoda eye-trackingu umożliwia wskazanie, które z opakowań wzbudza największe zainteresowanie i jest najszybciej dostrzegane przez konsumenta, oraz pozwala na identyfikację obszarów, na które patrzy badana osoba. Wartością dodaną metody jest możliwość weryfikacji otrzymanych wyników badań z deklaracjami badanych.

Słowa kluczowe: opakowanie; warstwa wizualna opakowania; komunikacja wizualna opakowań; zachowania konsumenckie; metoda eye-tracking