Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. Krzysztof Grzelec
ORCID: 0000-0002-5722-8239

Pracownik Katedry Rynku Transportowego, zatrudniony na stanowisku profesora na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Jest także głównym specjalistą ds. analiz ekonomicznych i marketingowych Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Specjalizuje się w problematyce: marketingu, badań marketingowych, funkcjonowania transportu miejskiego i zrównoważonej mobilności.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.5.1
JEL: M31, M21, R41, R42

W ostatnich trzech dekadach miejski transport zbiorowy stał się najważniejszym obszarem działalności komunalnej. Usługi tego transportu determinują jakość życia w miastach i efektywność procesów gospodarczych. Specyficzne cechy zbiorowego transportu miejskiego powodują, że wyniki badań marketingowych usług transportu zbiorowego umożliwiają realizowanie celów strategicznych (celów zrównoważonej mobilności) oraz weryfikowanie celowości określonych decyzji podejmowanych przez polityków. Z szerokiego wachlarza zrealizowanych badań marketingowych usług miejskiego transportu zbiorowego w Gdyni i gminach aglomeracji gdańskiej artykuł przedstawia wybrane wyniki badań zachowań i preferencji transportowych mieszkańców dotyczących: udziału usług tego transportu w realizacji potrzeb mobilności, zmian zachowań transportowych mieszkańców aglomeracji w okresie pandemii i zmian zachowań transportowych uczniów po objęciu ich uprawnieniami do przejazdów bezpłatnych. Celem artykułu jest wykazanie, że badania marketingowe są skutecznym narzędziem w kształtowaniu atrybutów usług miejskiego transportu zbiorowego, w tym weryfikacji decyzji politycznych w tym zakresie.

Słowa kluczowe: transport miejski; badania marketingowe; rynek transportu miejskiego