Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. Tomasz Zalega
ORCID: 0000-0002-7488-1184

Doktor habilitowany nauk ekonomicznych i profesor na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w badaniach w zakresie teorii konsumpcji, consumer behaviour, trendów konsumenckich i ekonomii behawioralnej. Autor ponad 250 publikacji naukowych, opublikowanych w kraju i poza granicą, w tym 15 książek z zakresu mikro- i makroekonomii oraz szeroko pojmowanej konsumpcji i zachowań konsumenckich.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.1.1
JEL: D12, M31

Artykuł ma charakter badawczy. Celem opracowania jest identyfikacja i ocena zachowań nabywczych srebrnych singli, które wpisują się w ideę wirtualizacji konsumpcji. Opracowanie składa się z trzech części: teoretycznej, metodologicznej i empirycznej. W pierwszej z nich omówiono pojęcie i istotę wirtualizacji konsumpcji jako trendu konsumenckiego. W części metodologicznej omówiono konceptualizację badań i dobór próby badawczej. Natomiast w części empirycznej, opierając się na wynikach badań własnych, skoncentrowano się na omówieniu: kluczowych czynników decydujących o robieniu zakupów online przez samotnych seniorów, uchwyceniu zachowań respondentów wpisujących się w trendy zakupowe, takich jak showrooming i webrooming, form płatności wybieranych najczęściej przez srebrnych singli podczas robienia zakupów w sklepie internetowym, najczęstszych powodów korzystania przez respondentów z telefonu komórkowego/smartfona podczas robienia zakupów w sklepie stacjonarnym oraz powodów robienia zakupów online i offline. Narzędziem wykorzystanym do przeprowadzenia badania był autorski kwestionariusz ankiety. Badanie zostało przeprowadzone w dwóch etapach w latach 2018–2022. Samotni seniorzy wyżej ocenili swoje zaangażowanie w wirtualizację konsumpcji niż samotne seniorki. Zaobserwowano, że wskaźnik wpływu cyfrowego zwiększa się wraz z miesięcznym rozporządzalnym dochodem, ale niekoniecznie jest związany z miejscem zamieszkania respondenta. Najbardziej scyfryzowaną grupą wiekową pozostają srebrni single w wieku podeszłym, natomiast wart podkreślenia jest wzrost korzystania z narzędzi cyfrowych wśród samotnych seniorów w wieku sędziwym. Z uwagi na ograniczone możliwości finansowe badania przeprowadzono wyłącznie w największych miastach Polski.

Słowa kluczowe: srebrni single; trendy konsumenckie; wirtualizacja konsumpcji; showrooming; webrooming