Legal consequences of forced sale of the former franchisee's enterprise to the organizer of the franchise network
The study analyzes a problem arising in the practice of business transactions in connection with a franchise agreement. Sometimes there is a situation in which the franchisee is unable to continue the franchise business, especially after the termination of the legal relationship by the organizer of the franchise network. He then remains with the enterprise within the objective meaning (Article 551 of the Civil Code), which is of no use to him due to the lack of a franchise. In such cases, such an enterprise is sometimes purchased – directly or indirectly – by the network organizer at a lower value. The franchise chain organizer then takes over the former franchisee's market without incurring adequate costs of developing it. The network organizer benefits economically in this market. In the context of such events, certain monetary claims arise that can be raised under various legal regimes. These claims focus on various aspects of the facts described. Sometimes they can alternatively protect the interests of the former franchisee.
References
Bibliografia/References
Adamus, R. (2020). Faktyczna nierówność stron umowy franczyzy w Polsce. Instytut Wymiaru Sprawiedliwości. https://iws.gov.pl/wpcontent/uploads/2020/10/IWS_Adamus-R._Faktyczna-nier%C3%B3wno%C5%9B%C4%87-stron-umowy-franczyzy-w-Polsce.pdf
Adamus, R. (2022). Projekt regulacji franczyzy w Polsce na tle ustawodawstw innych państw. Instytut Wymiaru Sprawiedliwości. https://iws.gov.pl/wp-content/uploads/2022/08/IWS_Adamus-R._Projekt-regulacji-franczyzy-w-Polsce.pdf
Borysiak, S. (2018). Pojęcie i cechy charakterystyczne zobowiązania z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia. Krytyka Prawa, (10).
Cichowski, P. (2023). Kompensacja uszczerbku powstałego na skutek bezprawnego komercyjnego wykorzystania wizerunku – uwagi de lege lata. Studia Cywilistyczne Lege Artis, 8.
Cisek, A., & Kremis. J. (1979). Z problematyki wyzysku w ujęciu kodeksu cywilnego. Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Społeczny, (3).
Fuchs, B. (2015). W: M. Pazdan (red.), Prawo prywatne międzynarodowe. System Prawa Prywatnego. Tom 20B. C.H.Beck.
Kłosiewicz-Górecka, U., & Wasilik, K. (2014). Dylematy niezależnych i sieciowych przedsiębiorstw handlowych w okresie chwiejnego rozwoju gospodarczego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, (34).
Kowalczuk-Szymańska, M. (2019). Zobowiązanie do ujawienia istotnych informacji przed zawarciem umowy franczyzy (pre-contractual disclosure obligation). Analiza prawnoporównawcza na tle ustawodawstwa polskiego oraz wybranych jurysdykcji. Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, (8).
Krzynówek, J., & Sajkowska, M. (2022). Istota wyzysku w polskim prawie cywilnym. Studia Prawnoustrojowe UWM, (58).
Maciuszek, I. (2017). Regulacja umowy franchisingu w polskim systemie prawnym. W: K. Pujer (red.), Nauki społeczne i ekonomiczne wobec problemów współczesności. Wybrane zagadnienia. Exante.
Promińska, U. (2010). W: W. J. Katner (red.), System Prawa Prywatnego. Tom 9. Prawo zobowiązań – umowy nienazwane. C.H.Beck.
Rosiak, P. (2014). Realizacja zasady słuszności w ramach świadczenia wyrównawczego. Białostockie Studia Prawnicze, (17).
Rykaczewska, M. (2015). Sytuacja prawna stron po ustaniu stosunku franchisingowego. Transformacje Prawa Prywatnego, (1).
Study Group on a European Civil Code. (2009). Draft Common Frame of Reference (DCFR): Part E. Commercial agency, franchise and distributorship. https://www.law.kuleuven.be/personal/mstorme/2009_02_DCFR_OutlineEdition.pdf
Ziółkowska, M. (2010). Franczyza. Nowoczesny model rozwoju biznesu. CeDeWu.