Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/0137-5490.2020.10.6
JEL: K21, L41

New tool in EU competition law — remarks de lege ferenda

The article analyses the European Commission's initiative to introduce a new, complementary tool to EU competition law. The initiative is one of the measures aimed at making sure that competition policy and rules are fit for the modern economy. The new tool would enable the Commission to conduct market investigations on structural problems, with the possibility of imposing remedies. The article presents some comments on the legal basis of the initiative, selection of the appropriate option, and issues related to the principle of proportionality and remedies. It is postulated to find a solution that would eliminate the gaps in enforcement while maintaining a clear legal framework and ensuring effective judicial control.

Download article
Keywords: competition law; European Commission; market investigation; EU law

References

Bibliografia/References

 

Ezrachi, A. (2018). EU Competition Law Goals and the Digital Economy. Oxford Legal Studies Research Paper No. 17/2018. Oksford: https://ssrn.com/abstract=3191766 (20.07.2020). https://doi.org/10.2139/ssrn.3191766

Harrington, J. (2018). A Proposal for a Structural Remedy for Illegal Collusion. Antitrust Law Journal, (1).

Jurkowska-Gomułka, A. (2007). W: K. Kowalik-Bańczyk, M. Szwarc-Kuczer, A. Wróbel (red.), Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Komentarz, t. II. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. https://sip.lex.pl/#/commentary/587648064/445504 (19.07.2020).

Komisja Europejska (2019). Sprawozdanie z funkcjonowania jednolitego rynku z 2019 r., SWD (2019) 444 final. Bruksela: Komisja Europejska. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/? qid=1578392961060&uri=CELEX%3A52019SC0444 (19.07.2020).

Komisja Europejska (2020). Inception Impact Assessment: New Competition Tool. Bruksela: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/haveyour-say/initiatives/12416-New-competition-tool (19.07.2020).

Kowalik-Bańczyk, K., Dąbrowska-Kłosińska, P. (2012). W: A. Wróbel, K. Kowalik-Bańczyk, M. Szwarc-Kuczer (red.), Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Komentarz, t. II, 521–643, Warszawa: Wolters Kluwer.

Lamadrid, A. (2020). Can This Be the New Normal? 10 Questions on the Proposed New Competition Tool. Bruksela: https://chillingcompetition.com/2020/06/11/can-this-be-the-new-normal-10-questions-on-the-proposed-new-competition-tool/ (20.07.2020).

Maliszewska-Nienartowicz, J. (2007). Zasada proporcjonalności w prawie Wspólnot Europejskich. Toruń: TNOIK.

Materna, G. (2009). Pojęcie przedsiębiorcy w polskim i europejskim prawie ochrony konkurencji. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Polska. https://sip.lex.pl/#/monograph/369206825/15 (11.07.2020).

Mleczko, M. (2018). Technologiczne wyzwania dla antropocentrycznego prawa konkurencji na przykładzie algorytmicznego ustalania cen w sektorze e-commerce. Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, (7–8), 63–72. https://doi.org/10.7172/ikar

Ostrowski, F. (2013). Wprowadzanie unbundlingu własnościowego w sektorze energetycznym w drodze wydawanych przez Komisję Europejską decyzji zobowiązujących — próba oceny. Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, (2–6), 9–20. https://doi.org/10.7172/ikar

Turner, D. (1962). The Definition of Agreement under the Sherman Act: Conscious Parallelism and Refusals to Deal. Harvard Law Review (75), 655–706. https://doi.org/10.2307/1338567

Von Der Leyen, U. (2019). Mission letter. Executive Vice-President-designate for a Europe fit for the Digital Age. Bruksela. https //ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/mission-letter-margrethe-vestager_2019_en.pdf (20.06.2020).

Article price
4.00
Price of the magazine number
15.00
As file to download
15.00
Subscription
197.00 €
158.00
Lowest price in last 30 days: 157.00
get subscription