Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/1231-7853.2021.3.3
JEL: M14, M15, O35
Iryna Manczak ORCID: 0000-0002-9661-9945 , e-mail: manczaki|uek.krakow.pl| |manczaki|uek.krakow.pl
Maria Bajak ORCID: bajakm@uek.krakow.pl , e-mail: 0000-0003-4769-7696

Beacons in market communication with a disabled culture recipient

The presented study draws attention to the participation in the culture of people with disabilities. In the theoretical part, authors discuss the functionalities of beacons, which might be a useful tool in market communication of equal opportunities. The key goal of the article is to examine the role of beacons in market communication of equal opportunities with a disabled culture recipient. For the purposes of the undertaken research, a hypothesis was put forward that beacons support the process of market communication of equal opportunities with a disabled culture recipient. To verify the adopted hypothesis, authors carried in-depth interviews out in selected institutions using the discussed solution. Participants of the interviews represent the environment of cultural institutions or undertake selected cultural initiatives. In the presented study attended representatives of the following institutions: Museum of King Jan III's Palace in Wilanów, Town and Commune Office in Olkusz (Gwarków Trail), Polish Aviation Museum in Krakow, Silesian Uprising Museum in Świętochłowice and TAURON Arena in Krakow. During the research, it was also attempted to determine to what extent beacon functions are being used in marketing activities carried out for the benefit of disabled people by entities participating in interviews. Based on the research conducted, it was found that wider use of solutions based on the functionality of beacons can be achieved as a result of their adaptation to selected groups with particular dysfunctions.

 

Download article
Keywords: beacons; cultural participation; disabled recipient of culture; marketing communications

References

Bibliografia/References

Bajak, M. (2019). Equal Opportunities for People with Disabilities in Public Institutions through Beacons. Oxford Conference Series — October 2019, 55–64.

Cierniak-Szóstak, E. (2017). Kulturowy kontekst zmian gospodarczych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 3(963), 39–53. DOI: 10.15678/ZNUEK.2017.0963.0303.

Creswell, J. W. (1998). Qualitative lnquiry and Research Design — Choosing among Five Traditions. London: Sage Publications.

Foley, A. i Ferri, B. A. (2012). Technology for people, not disabilities: Ensuring access and inclusion. Journal of Research in Special Educational Needs, 12(4), 192–200. DOI: 10.1111/j.1471-3802.2011.01230.x

Gabrat, M. (2017). Społeczny wymiar niepełnosprawności w teorii ekonomii. Studia Oeconomica Posnaniensia, 5(10), 63–84. DOI: 10.18559/SOEP.2017.10.5.

Gaweł, Ł. (2019). Marketing w publicznych instytucjach kultury. W: Ł. Gaweł. F. Skowron i A. Szostak (red.), Raport z projektu Krakowski odbiorca kultury (s. 119–129). Kraków: Attyka.

Kisiel, R. (2013). Współczesne wzory uczestnictwa w kulturze. W: J. Hausner, A. Karwińska i J. Purchla (red.), Kultura a rozwój (s. 345–129). Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Krajewski, M. (2011). Instytucje kultury a uczestnicy kultury. Nowe relacje. Przykład: MS2 w Łodzi. W: M. Śliwa (red.), Strategia dla kultury. Kultura dla rozwoju (s. 26–37). Kraków: Małopolski Instytut Kultury.

Krajewski, M. (2013). W kierunku relacyjnej koncepcji uczestnictwa w kulturze. Kultura i Społeczeństwo, (1), 29–67. DOI: 10.2478/kultura-2013-0003.

Kolwitz, M. i Radlińska, I. (2015). Kształtowanie się współczesnego paradygmatu niepełnosprawności. Pomeranian Journal Life of Scienes, 61(3), 270–277.

Kurier Olkuski (2020). Powstała aplikacja na telefon o gwarkach olkuskich. https://kurierolkuski.pl/powstala-aplikacja-na-telefon-o-gwarkacholkuskich/.

Lizak, A. (2017). Dostęp osób niepełnosprawnych do dóbr kultury w świetle prawa. Kwartalnik Prawo-Społeczeństwo-Ekonomia, (2), 59–70.

Machalski, D., Kołpa, M. i Grochowska, A. (2019). Postrzeganie osób niepełnosprawnych w społeczeństwie. Health Promotion & Physical Activity, 4(9), 40–45.

Maison, D. (2010). Jakościowe metody badań marketingowych. Jak zrozumieć konsumenta? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Manczak, I., Sanak-Kosmowska, K. i Bajak, M. (2019a). Reasons to Use Beacon Technology as a Tool to Study Audience Behaviour in Museums. Cultural Management: Science and Education, 3(2), 83–94. DOI:10.30819/cmse.3-2.05.

Manczak, I., Sanak-Kosmowska, K. i Bajak, M. (2019b). Zastosowanie beaconów w komunikacji marketingowej muzeów z osobami niepełnosprawnymi. Zarządzanie w Kulturze, 20(4), 551–564. DOI: 10.4467/20843976ZK.19.033.11712.

Manczak, I., Sanak-Kosmowska, K. i Bajak, M. (2020). Zastosowanie beaconów w komunikacji z niepełnosprawnym turystą kulturowym (na przykładzie muzeów miejskich). Turystyka Kulturowa, (5), 116–139.

Mazurek-Łopacińska, K. (red.). (2005). Badania marketingowe. Teoria i praktyka. Warszawa: PWN.

Miński, R. (2017). Wywiad pogłębiony jako technika badawcza. Możliwości wykorzystania IDI w badaniach ewaluacyjnych. Przegląd Socjologii Jakościowej, XIII(3), 30–51.

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (2020). Misja i statut Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. https://www.wilanow-palac.pl/misja_muzeum_palacu_krola_jana_iii_w_wilanowie.html

Muzeum Powstań Śląskich (2020). O nas. https://www.muzeumpowstanslaskich.pl/pl/o-muzeum/o-nas

Nowak, A. (2015). Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w kulturze. Chowanna, (1), 91–102.

Pawłowska, A. (2019). Usłyszeć obraz. Akademicki Informator Osób Niepełnosprawnych, 1(8), 32–34. http://repozytorium. p.lodz.pl/handle/11652/2591.

Sanak-Kosmowska, K., Bajak, M., Filip, J. i Kargula, N. (2018). Uwarunkowania i przesłanki wykorzystania beaconów w mobilnej komunikacji marketingowej. Marketing i Rynek, 25(10), 17–23.

Szabała, B. (2019). Uczestnictwo osób z niepełnosprawnością wzrokową w kulturze. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXVIII(4), 41–58. DOI: 10.17951/lrp.2019.38.4.41–58.

Szlendak, T. i Olechnicki, K. (2017). Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

TAURON Arena Kraków (2020). https: //www. tauronarenakrakow.pl/o-nas/

Trębicka-Postrzygacz, B. i Roguska, A. (2015). Funkcjonowanie w społeczeństwie osób z niepełnosprawnościami — normalność w „nienormalności”. W: E. Jarmoch i J. Zienkiewicz (red.), Człowiek w środowisku społecznym. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Mirosławowi Dyrdzie (s. 407–422). Siedlce: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach.

United Nations (1993). Standard Rules on the Equalization of Opportunities for Persons with Disabilities. https://www.independentliving.org/standardrules/StandardRules.pdf

United Nations (2019). Accessibility-infographic. https://www.un.org/development/desa/disabilities/wp-content/uploads/sites/15/2019/09/Accessibility--infographic.jpg

Więckowski, R. (2015). Włączeni w muzeum. W: ABC Gość niepełnosprawny w muzeum, cz. 2, Niepełnosprawność intelektualna, autyzm, grupy zróżnicowane, 7(7–11). Warszawa: Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów. https://nimoz.pl/files/publications/27/ABC_Gosc_niepelnosprawny_cz2.pdf

Zakrzewska, M. i Zima-Parjaszewska, M. (2015). Niepełnosprawność intelektualna — życie i prawo. W: ABC Gość niepełnosprawny w muzeum, cz. 2, Niepełnosprawność intelektualna, autyzm, grupy zróżnicowane, 7 (s. 12–26). Warszawa: Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony

Zbiorów. https://nimoz.pl/files/publications/27/ABC_Gosc_niepelnosprawny_cz2.pdf

Zgłobicki, W., Smyk, J. i Kabała, A. (2016). Ocena oferty wybranych obiektów militarnych na obszarze Polski dla potrzeb turystyki dzieci i młodzieży.

Turystyka Kulturowa, (2), 116–134.

Article price
4.00
Price of the magazine number
15.00
Subscription
197.00 €
158.00
Lowest price in last 30 days: 157.00
get subscription