Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/1231-7853.2019.11.11
JEL: O3
Ewa Krok ORCID: 0000-0003-1512-6901 , e-mail: ewa.krok|usz.edu.pl| |ewa.krok|usz.edu.pl

Crowdsourcing in the collaborative economy

The aim of the article is to show the benefits of implementing ventures using the collective intelligence of online communities. The article was written based on a literature review. The author brings closer and systematizes the concept of crowdsourcing. There are identified factors that favor him and those that can limit the process and its effectiveness. The research shows that crowdsourcing is becoming an important trend in the collaborative economy through driving innovation, increasing the level of effectiveness of task implementation and allowing to achieve a better competitive position on the market.

Download article
Keywords: crowdsourcing; collaboration; wisdom of the crowd; community

References

Accenture Technology Vision 2014. Pozyskano z: https://www.accenture.com/t20151013T010156Z__w__/us-en/_acnmedia/Accenture/Conversion-Assets/DotCom/Documents/Global/PDF/Dualpub_1/Accenture-Technology-Vision-2014-Building-Cities-for-the-Digital-Citizen.pdf. https://doi.org/10.1287/lytx.2019.02.18n

Boniewicz, A. (2016). Crowdfunding jako źródło finansowania pomysłów w Polsce. Pozyskano z: http://www.pi.gov.pl/PARP/chapter_86197.asp?soid=EAB5FEAF802748F6ACA33D04F190096F#_ftn9

Boratyn, K. (2013). „Crowdsourcing", czyli jak tłum realizuje film. Redakcja Obieg. Pozyskano z: http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/rozmowy/28392

Brabham, D.C. (2013). Crowdsourcing. The MIT Press Essential Knowledge series. Pozyskano z: http://wtf.tw/ref/brabham.pdf, access date: 30.08.2018.

Bruno, E. (2011). Smithsonian Crowdsourcing Since 1849, Smithsonian Institution Archives. Pozyskano z: https://siarchives.si.edu/blog/smithsonian-crowdsourcing-1849

Create Your Taste. Rewolucja technologiczno-produktowa w Mcdonald’s. Polska rynkiem testowym dla Europy. (2015). Biuro Prasowe McDonald’s Polska. Pozyskano z: https://mcdonalds.pl/o-mcdonalds/biuroprasowe/aktualnosci/create-your-taste-rewolucja-technologiczno-produktowa-w-mcdonald-s-polska-rynkiem-testowym-dla-europy-1/#

Dawson, R. i Bynghall, S. (2011). Getting Results From Crowds: The definitive guide to using crowdsourcing to grow your business. Advanced Human Technologies Inc.

Diamandis, P.H. i Kotler, S. (2017). Śmiało! Jak stać się wielkim, zamożnym i wpływowym. Onepress.

Howe, J. (2006). The Rise of Crowdsourcing. Wired. Pozyskano z: https://www.wired.com/2006/06/crowds/

Kasprzycka-Rosikoń, J. (2016). Czy crowdsourcing można wykorzystać w zarządzaniu miastem, państwem, urzędem? Portal Innowacji. Pozyskano z: http://www.pi.gov.pl/PARP/chapter_86197.asp?soid=95D51A4EA0BD4641BCE8FC33CB5341F5

Kasprzycki-Rosikoń, J. i Piątkowski, J. (red). (2013). Crowdsourcing. Jak angażować konsumentów w świat marek. Onepress.

Kowalska, M. (2015). Crowdsourcing internetowy – pozytywny wymiar partycypacji społecznej. Konteksty – istota – uwarunkowania. Warszawa: Wydawnictwo SBP.

Kreft, J. (2014). Crowdsourcing – darmowe źródło usług w mediach. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (354), s. 43-50. https://doi.org/10.15611/pn.2014.354.04

Kumar, P. (2013). Discover the power of crowdsourcing. Pozyskano z https://www.slideshare.net/pavan123/discover-the-power-of-crowdsourcing

Lanxon, N. (2011). How the Oxford English Dictionary started out like Wikipedia. Wired. Pozyskano z: https://www.wired.co.uk/news/archive/2011-01/13/the-oxford-english-wiktionary

Malinowski, B.F. (2018). Czym jest crowdsourcing? Odpowiedź rzeczowa i przystępna (słowo!). WeTheCrowd. Pozyskano z: https://wethecrowd.pl/czym-jest-crowdsourcing. https://doi.org/10.18388/pb.2018_120

Milewski, F. (red). (2015). Tłum jako źródło wiedzy i kapitału. Warszawa: PARP. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/images/PARP_publications/pdf/2015_tlum_jako_zrodlo_wiedzy_i_kapitalu_v_3_0ps.pdf. https://doi.org/10.15611/e21.2014.2.05

Raport eYeka. (2015). The State of crowdsourcing in 2015. Pozyskano z: https://en.eyeka.com/resources/reports#

Raport eYeka. (2016). The state of crowdsourcing in 2016. Pozyskano z: https://en.eyeka.com/resources/reports#

Raport eYeka. (2017). The State of crowdsourcing in 2017. Pozyskano z: https://en.eyeka.com/resources/reports#

Sopińska, A. (2013). Otwarte innowacje bazujące na mądrości „tłumu” – podstawa sukcesu współczesnego przedsiębiorstwa. Zarządzanie i Finanse, (4/1), s. 287-302.

Soresina, C. (2017). Types of crowdsourcing. Pozyskano z: http://blog.skipsolabs.com/types-of-crowdsourcing

Tech Trends 2014. (2014). Deloitte. Pozyskano z: http://www2.deloitte.com/global/en/pages/technology/articles/Tech-Trends-2014.html

Wójcik, M. (2018). Jak LEGO i DHL zwiększają zadowolenie i zaangażowanie klientów dzięki co-creation? MamStartUp. Pozyskano z: https://mamstartup.pl/produkt/12771/jak-lego-i-dhl-zwiekszaja-zadowolenie-i-zaangazowanie-klientow-dzieki-co-creation

Price of the magazine number
14.00
Subscription
195.00 €
156.00
Lowest price in last 30 days: 156.00
get subscription