Crowdsourcing in the collaborative economy
The aim of the article is to show the benefits of implementing ventures using the collective intelligence of online communities. The article was written based on a literature review. The author brings closer and systematizes the concept of crowdsourcing. There are identified factors that favor him and those that can limit the process and its effectiveness. The research shows that crowdsourcing is becoming an important trend in the collaborative economy through driving innovation, increasing the level of effectiveness of task implementation and allowing to achieve a better competitive position on the market.
References
Accenture Technology Vision 2014. Pozyskano z: https://www.accenture.com/t20151013T010156Z__w__/us-en/_acnmedia/Accenture/Conversion-Assets/DotCom/Documents/Global/PDF/Dualpub_1/Accenture-Technology-Vision-2014-Building-Cities-for-the-Digital-Citizen.pdf. https://doi.org/10.1287/lytx.2019.02.18n
Boniewicz, A. (2016). Crowdfunding jako źródło finansowania pomysłów w Polsce. Pozyskano z: http://www.pi.gov.pl/PARP/chapter_86197.asp?soid=EAB5FEAF802748F6ACA33D04F190096F#_ftn9
Boratyn, K. (2013). „Crowdsourcing", czyli jak tłum realizuje film. Redakcja Obieg. Pozyskano z: http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/rozmowy/28392
Brabham, D.C. (2013). Crowdsourcing. The MIT Press Essential Knowledge series. Pozyskano z: http://wtf.tw/ref/brabham.pdf, access date: 30.08.2018.
Bruno, E. (2011). Smithsonian Crowdsourcing Since 1849, Smithsonian Institution Archives. Pozyskano z: https://siarchives.si.edu/blog/smithsonian-crowdsourcing-1849
Create Your Taste. Rewolucja technologiczno-produktowa w Mcdonald’s. Polska rynkiem testowym dla Europy. (2015). Biuro Prasowe McDonald’s Polska. Pozyskano z: https://mcdonalds.pl/o-mcdonalds/biuroprasowe/aktualnosci/create-your-taste-rewolucja-technologiczno-produktowa-w-mcdonald-s-polska-rynkiem-testowym-dla-europy-1/#
Dawson, R. i Bynghall, S. (2011). Getting Results From Crowds: The definitive guide to using crowdsourcing to grow your business. Advanced Human Technologies Inc.
Diamandis, P.H. i Kotler, S. (2017). Śmiało! Jak stać się wielkim, zamożnym i wpływowym. Onepress.
Howe, J. (2006). The Rise of Crowdsourcing. Wired. Pozyskano z: https://www.wired.com/2006/06/crowds/
Kasprzycka-Rosikoń, J. (2016). Czy crowdsourcing można wykorzystać w zarządzaniu miastem, państwem, urzędem? Portal Innowacji. Pozyskano z: http://www.pi.gov.pl/PARP/chapter_86197.asp?soid=95D51A4EA0BD4641BCE8FC33CB5341F5
Kasprzycki-Rosikoń, J. i Piątkowski, J. (red). (2013). Crowdsourcing. Jak angażować konsumentów w świat marek. Onepress.
Kowalska, M. (2015). Crowdsourcing internetowy – pozytywny wymiar partycypacji społecznej. Konteksty – istota – uwarunkowania. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Kreft, J. (2014). Crowdsourcing – darmowe źródło usług w mediach. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (354), s. 43-50. https://doi.org/10.15611/pn.2014.354.04
Kumar, P. (2013). Discover the power of crowdsourcing. Pozyskano z https://www.slideshare.net/pavan123/discover-the-power-of-crowdsourcing
Lanxon, N. (2011). How the Oxford English Dictionary started out like Wikipedia. Wired. Pozyskano z: https://www.wired.co.uk/news/archive/2011-01/13/the-oxford-english-wiktionary
Malinowski, B.F. (2018). Czym jest crowdsourcing? Odpowiedź rzeczowa i przystępna (słowo!). WeTheCrowd. Pozyskano z: https://wethecrowd.pl/czym-jest-crowdsourcing. https://doi.org/10.18388/pb.2018_120
Milewski, F. (red). (2015). Tłum jako źródło wiedzy i kapitału. Warszawa: PARP. Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/images/PARP_publications/pdf/2015_tlum_jako_zrodlo_wiedzy_i_kapitalu_v_3_0ps.pdf. https://doi.org/10.15611/e21.2014.2.05
Raport eYeka. (2015). The State of crowdsourcing in 2015. Pozyskano z: https://en.eyeka.com/resources/reports#
Raport eYeka. (2016). The state of crowdsourcing in 2016. Pozyskano z: https://en.eyeka.com/resources/reports#
Raport eYeka. (2017). The State of crowdsourcing in 2017. Pozyskano z: https://en.eyeka.com/resources/reports#
Sopińska, A. (2013). Otwarte innowacje bazujące na mądrości „tłumu” – podstawa sukcesu współczesnego przedsiębiorstwa. Zarządzanie i Finanse, (4/1), s. 287-302.
Soresina, C. (2017). Types of crowdsourcing. Pozyskano z: http://blog.skipsolabs.com/types-of-crowdsourcing
Tech Trends 2014. (2014). Deloitte. Pozyskano z: http://www2.deloitte.com/global/en/pages/technology/articles/Tech-Trends-2014.html
Wójcik, M. (2018). Jak LEGO i DHL zwiększają zadowolenie i zaangażowanie klientów dzięki co-creation? MamStartUp. Pozyskano z: https://mamstartup.pl/produkt/12771/jak-lego-i-dhl-zwiekszaja-zadowolenie-i-zaangazowanie-klientow-dzieki-co-creation