Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery

Merchandising solutions and standards in Polish discount stores (by example on the "Biedronka" chain stores)

Nowadays, each of us, wherever he may be, will always be influenced by external impulses. Their purposeful use fits into the field of marketing. Merchandising, which falls within its scope, includes a set of tools thanks to which store owners can influence the purchasing behavior of consumers. Merchandising techniques give a kind of psychological advantage over consumers, which is used to increase store turnover. One of them is "Biedronka", chosen by the vast majority of Poles. "Biedronka" is a leader among discount stores and continuous modernizations not only contribute to its success, but also increase its advantage over others. The purpose of the work is to show the standards and merchandising solutions used in the "Biedronka" chain stores and show, that they are not universal, but suited to the location and demographic conditions. The research method consists of two parts. The first of these requires a literature review about the significance of merchandising and the techniques and standard solutions used in various types of stores. This allows for further - practical - analysis of the "Biedronka" chain stores.

Download article
Keywords: merchandising; "Biedronka"; discount store; retail trade; consumer behaviour

References

Bibliografia/References

Binsztok, A. i Zuzański, T. (2013). Jak oczarować klientów w sklepie, czyli merchandising z elementami psychologii zachowań konsumenckich. Gliwice: Helion.

Borusiak, B. (2006). Merchandising. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.

Chwałek, J. (1992). Innowacje w handlu. Warszawa: PWE.

Deluga, W. (2016). Merchandising w handlu detalicznym. Marketing i Zarządzanie, 4(45), 287-299. https://doi.org/10.18276/miz.2016.45-26

Domański, T. (2005). Strategie rozwoju handlu. Warszawa: PWE.

Falkowski, A. i Tyszka, T. (2009). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Jarzyna, M. (2013). Strategie merchandisingowe sklepów dyskontowych w świetle wyników badań. Praca magisterska. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu.

Kotler, P. i Keller, K. L. (2012). Marketing. Poznań: Rebis.

Liczmańska, K. i Balcerak, D. (2016). Visual merchandising na przykładzie sieci sklepów Mohito. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zarządzanie, 43 (2), 141–152. https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2016.024

McCarthy, E. J. i Perreault, W. D. (1990). Basic Marketing: A Managerial Approach. Homewood; Boston: Irwin.

Sołoma, L. (1999). Metody i techniki badań socjologicznych: wybrane zagadnienia. Olsztyn: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Sullivan, M. i Adcock, D. (2003). Marketing w handlu detalicznym. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Sztucki, T. (1995). Promocja. Sztuka pozyskiwania nabywców. Warszawa: Agencja Wydawnicza „Placet”.

Szumilak, J. (2004). Handel detaliczny. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Tanajewska, R. i Pawelczyk, B. (2013). Merchandising — aktywizacja przedsiębiorstwa przez sprzedaż. Mierniki wykonania zobowiązania (cz. 2). Zarządzanie i Finanse, 11(1).

Witek, L. (2007). Merchandising w małych i dużych firmach handlowych. Warszawa: C.H. Beck.

Strony internetowe

www.biedronka.pl/front/form/realestate (19.06.2020).

http://gazetaolsztynska.pl/504487,Zmiany-w-sklepach-sieci-Biedronka-Ma-byc-przyjemniej.html (27.04.2018).

www.jeronimomartins.com/en/about-us/what-we-do/food-distribution/biedronka/ (07.04.2019).

www.jeronimomartins.com/en/investors/jm-in-numbers/main-indicators/#1505502 691975-83d2efa6-2b0b7e3e-805b (07.04.2019).

www.jeronimomartins.com/en/investors/presentations-and-reports/ (3.04.2019).

www.jeronimomartins.com/en/market_releases/com_20180228_1_en/ (02.03.2018).

https://www.money.pl/gospodarka/polacy-kupuja-w-biedronce-ale-polecaja-lidla-zaskakujace-wyniki-badan-6391180409841281a.html (19.02.2020).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Jerónimo_Martins (20.06.2020).

www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/biedronka-realizuje-potezny-plan-modernizacji-nowy,44381/1 (27.04.2018).

www.wiadomoscihandlowe.pl/artykuly/biedronka-pobila-kolejne-rekordy-sprzedaz-i-zyski-,61072 (19.06.2020).

Article price
4.00
Journal of Marketing and Market Studies 6/2020
15.00
As file to download
15.00
Subscription
197.00 €
158.00
Lowest price in last 30 days: 157.00
get subscription