Conditions for effective implementation of a model solution that demonstrates the creation of value within the framework of cooperation
The purpose of this article is to find the conditions for an effective implementation of a model solution that demonstrates the creation of value within the framework of cooperation. For the purposes of this publication, a study was carried out, the purpose of which was to identify the determinants of cooperation that assumes the creation of value within the framework of cooperation. The first part of the article theoretically presents the determinants of cooperation, the purpose of which is to create values within the framework of cooperation. The reference to them was included in the research part of the article, where they became the subject of research. The second part of the article presents a study based on literature, the concept of cooperation in the context of value creation. The third of them presents the results of the research aimed at identifying the conditions for effective implementation of the model solution showing the creation of values in the framework of cooperation on the example of two sectors - science and business.
References
Barney, J., Wright, M. i Ketchen, D.J. (2001). The resource-based view on the firm: Ten years after 1991. Journal of Management, 27, 625-641. https://doi.org/10.1177/014920630102700601
Eriksson, T. (2013). Methodological issues in dynamic capabilites research – a critical review. Baltic Journal of Management, 8(3), 306-327. https://doi.org/10.1108/bjom-jul-2011-0072
Klimas, P. (2013). Uwarunkowania skutecznej współpracy międzyorganizacyjnej. Studia Ekonomiczne – Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 141. https://doi.org/10.33119/se.2017.309
Korpus, J. (2015). Ochrona kapitału intelektualnego w procesach fuzji i przejęć. Przegląd Organizacji, (12).
Kożuch, B. (red.). (2008). Nauka o organizacji. Warszawa: CeDeWu.
Rafało, M. (2013). Zarządzanie dynamiczne – podejście wielowymiarowe. Economics and Management, 1, 68-72.
Samul, J. (2013). Kapitał intelektualny w tworzeniu wartości przedsiębiorstwa: teoria a praktyka. Ekonomia i Zarządzanie, 235.
Skawińska, E. i Zalewski, R.I. (2016). Konkurencyjność – kluczowe czynniki sukcesu polskich przedsiębiorstw XXI wieku. Przegląd Organizacji, (3).
Stańczyk-Hugiet, E. (2012). Paradygmat relacji – czy to nowa jakość w zarządzaniu. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 116, 163-173.
Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich PISOP. (2014). Współpraca z NGO: Organizacja pozarządowa jako partner. Poznań: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich PISOP.
Urbanowska-Sojkin, E., Banaszyk, P. i Witczak, H. (2007). Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Warszawa: PWE.
Wójcik, G. (2017). Rola podejścia procesowego w kreowaniu wartości i doskonaleniu zarządzania organizacją. W: P. Zwiech (red.), Zarządzanie procesowe w studiach przypadków. Szczecin: Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. https://doi.org/10.15584/pir.2016.8.7