Working conditions of social workers on the example of the relationship between personal resources and achievement motivation levels
Employers are obliged to support their employees in the process of managing their resources. This paper explores the correlation between social workers' personal resources and their level of achievement motivation. The analysis of the psychosocial potential of social workers is part of a stream of research on positive aspects of social service professional functioning. In the study, the Hobfoll Self-Assessment of Resources Questionnaire and the Questionnaire to Measure Achievement Motivation by M. Widerszal-Bazyl were used. The results of a 103-person group of social workers with a mean age of 38 years were analysed. Using factor analysis, five factors were identified within the broadly defined personal resources, which, according to the research technique used, were analysed in terms of the degree to which they were acquired, their importance to the person surveyed and their sense of loss. In the case of achievement motivation, the total score and its dimensions were analysed, in accordance with the Widerszal-Bazyl approach. Statistical analysis allowed the main conclusions of the study to be drawn. There is a relationship between the level of achievement motivation and its selected dimensions and the degree of importance, acquisition and loss of some personal resources. On the other hand, taking into account the overall score for achievement motivation, it turned out that its intensity decreases with the increase of acquired material resources. Correlations between all analysed dimensions of personal resources and the intensity of aspirations of the surveyed group of employees were also revealed. The results of the study may foster a change in the understanding of the psychosocial potential of social workers, and may also prove helpful to social work supervisors and those organising their support and professional training.
References
Bibliografia/References
Kocot-Kępska, M., Wordliczek, J., & Dobrogowski, J. (2016). Stanowisko PTBB dotyczące leczenia pacjentów z bólem. Ból, 21(1), 11–16. DOI 10.5604/01.3001.0014.1570
Kamusella, T. (2016). Migration or immigration. In: T. Kamusella (Ed.), The Palgrave handbook of Slavic languages (pp. 524–548). Palgrave Macmillan. DOI 10.1037/edu0000696
Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52(1), 1–26. DOI 10.1146/annurev.psych.52.1.1
Collins, S. (2007). Social workers, resilience, positive emotions and optimism. Practice, 19(4), 255–269. DOI 10.1080/09503150701728186
Czechowska-Bieluga, M. (2013). Poczucie zadowolenia z życia pracowników socjalnych w socjopedagogicznej perspektywie funkcjonowania w roli zawodowej. UMCS.
Czechowska-Bieluga, M. (2021). Motywacja osiągnięć a gotowość do zmiany pracowników socjalnych. Praca Socjalna, 3(36), 69–83. DOI 10.5604/ 01.3001.0015.0734
Flaszyńska, E. (2017). Postawy pracowników ośrodka pomocy społecznej wyznacznikiem skłonności do innowacyjnych zmian w pracy socjalnej. Praca Socjalna, 32(2), 123–137.
Granosik, M. (2006). Profesjonalny wymiar pracy socjalnej. Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
Heslin, P. A., & Wang, K. L. (2013). Determinants of goals. In: E. A. Locke & G. P. Latham (Ed.), New developments in goal setting and task performance (pp. 133–146). Routledge/Taylor & Francis. Group.
Hobfoll, S.E. (1989), Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44 (3), 513–524. DOI 10.1037/0003 066X.44.3.513
Kanasz, T. (2018). Zmiany kultury emocjonalnej pracowników socjalnych w Polsce. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio I, Philosophia-sociologia, 43(1), 145–158. DOI 10.17951/i.2018.43.1.
Klinkosz, W. (2013). Motywacja osiągnięć osób aktywnych zawodowo. Wydawnictwo KUL.
Klinkosz, W., Sękowski, A., Schuler, H., & Prochaska M. (2006). Polska wersja Inwentarza Motywacji Osiągnięć – Leistungmotivationsinventar (LMI). Czasopismo Psychologiczne 7(2). 253–264.
Kłos, L., & Leśniewska, G. (2018). Gotowość do zmiany pracowników socjalnych. Edukacja Humanistyczna, 2, 95–104.
Krzyszkowski, J. (2008). Pomoc społeczna. Szkic socjologiczny. Instytut Rozwoju Służb Społecznych.
Lisowska, K., & Łojko, M. (2021). Praca zawodowa a życie osobiste pracownika socjalnego w czasachpandemii. Praca Socjalna, 36 (3), 55–68. DOI 10.5604/ 01.3001.0015.0733
Łaguna, M. (2015). Zasoby osobiste jako potencjał w realizacji celów. Polskie Forum Psychologiczne, 20 (1), 5–15. DOI 10.14656/PFP20150101
Łukaszewski, W., Doliński, D. (2000). Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. W: J. Strelau (Red.), Psychologia – podręcznik akademicki (T. 2: s. 441–468). GWP.
Moroń, D. (2021). Profesjonalizacja zawodu pracownika socjalnego w Polsce. Praca i Zabezpieczenie Społeczne, 8, 14–24. DOI 10.33226/0032 6186.2021.8.2
Necel, R. (2021). Instytucje pomocy społecznej a pandemia COVID-19 w świetle badań pracowników socjalnych. Praca i Zabezpieczenie Społeczne, LXII (2), 13–23. DOI 10.33226/0032-6186.2021.2.2.
Newseria. (2023, 7 luty). Dobre wynagrodzenie i benefity najlepiej motywują menadżerów do pracy. https://odpowiedzialnybiznes.pl/kartaroznorodnosci/aktualnosci-karta/dobre-wynagrodzenie-i-benefity-najlepiej-motywuja-menadzerow-do-pracy/
Obuchowski, K. (1977). Autonomia jednostki a osobowość. W: J. Reykowski, O. W. Owczynnikowa, K. Obuchowski (Red.), Studia z psychologii emocji, motywacji i osobowości. Ossollineum.
Olech, A. (2006). Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy, dylematy etyczne. Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
Oleksa, K., & Springer, A. (2017). Motywacja osiągnięć jako podmiotowe uwarunkowanie wdrożenia koncepcji empoverment w organizacjach. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. 43(1), 41–55. DOI 10.5604/01.3001.0009.7747.
Oleś, P. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Oleś, P., (2008). Co psychologowie wiedzą o naturze człowieka. W: J.M. Brzeziński, L. Cierpiałkowska (Red.), Zdrowie i choroba. problemy teorii, diagnozy i praktyki. GWP.
Olubiński, A. (2004). Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Pervin, L. A. (Ed.). (1989). Goal concepts in personality and social psychology. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Różański, A. (2014). Psychospołeczne korelaty gotowości do uczenia się i rozwoju pracowników wykwalifikowanych, Wydawnictwo UMCS Lublin.
Ruškus, J. & Kiaunyte, A. (2013). Facing conflict: patterns of relationships amongst Lithuanian social workers in the workplace and the role of supervision. European Journal of Social Work, 16 (5), 671–688. DOI 10.1080/13691457.2012.724386
Stanek, K. M. (2019). Kompetencje pracowników socjalnych w aspekcie stresu i radzenia sobie ze stresem. Zeszyty Pracy Socjalnej, 24 (3), 209–220. DOI 10.4467/24496138ZPS.19.015.11761
Trawkowska, D. (2012). Pracownicy socjalni jako środowisko zawodowe. Portret czy portrety pracowników socjalnych? W: M. Rymsza (Red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem (s. 141–154). Instytut Spraw Publicznych.
Trembaczowski, Ł. (2019). Praktyki symboliczne a tożsamość zawodowa pracowników socjalnych. Zeszyty Pracy Socjalnej, 24 (4), 263–282. DOI 10.4467/ 24496138ZPS.19.023.12007
Wojtanowicz, K. A. (2022). Godzenie ról zawodowych z rodzinnymi w ocenie pracowników socjalnych. Family Forum, 11, 71–88. DOI 0000-0001 5082-2617
Zdebska, E. (2021). Nowe wyzwania dla pracowników socjalnych zatrudnionych w ramach Centrum Usług Społecznych, Edukacja ustawiczna dorosłych: kwartalnik naukowo-metodyczny, 114 (3), 125–132. DOI 10.34866/bzs2-ym20