Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Warunki pracy pracowników socjalnych na przykładzie związku zasobów osobistych i poziomu motywacji osiągnięć

Pracodawcy są zobowiązani do wspierania swoich pracowników w procesie zarządzania ich zasobami. W artykule badano korelacje pomiędzy zasobami osobistymi pracowników socjalnych a ich poziomem motywacji osiągnięć. Analiza potencjału psychospołecznego pracowników socjalnych wpisuje się w nurt badań nad pozytywnymi aspektami funkcjonowania zawodowego służb społecznych. W badaniach zastosowano Kwestionariusz Samooceny Zasobów Hobfolla oraz Kwestionariusz do mierzenia motywacji osiągnięć M. Widerszal-Bazyl. Przeanalizowano wyniki 103-osobowej grupy pracowników socjalnych o średniej wieku 38 lat. Za pomocą analizy czynnikowej wyodrębniono pięć czynników w ramach szeroko ro zumianych zasobów osobistych, które zgodnie z użytą techniką badań, analizowano w aspekcie stopnia ich pozyskania, ważności dla osoby badanej oraz po czucia utraty. W przypadku motywacji osiągnięć analizowano wynik ogólny oraz jej wymiary, zgodnie z ujęciem Widerszal-Bazyl. Analiza statystyczna pozwoliła na sformułowanie głównych wniosków z badań. Istnieje związek pomiędzy poziomem motywacji osiągnięć i jej wybranymi wymiarami a stopniem ważności, pozyskania oraz utraty części zasobów osobistych. Biorąc zaś pod uwagę ogólny wynik w zakresie motywacji osiągnięć okazało się, że jej nasilenie maleje wraz ze wzrostem pozyskanych zasobów materialnych. Ujawniły się także korelacje pomiędzy wszystkimi analizowanymi wymiarami zasobów osobistych a nasileniem aspiracji badanej grupy pracowników. Wyniki badań mogą sprzyjać zmianie w rozumieniu potencjału psychospołecznego pracowników socjalnych, a także okazać się pomocne dla superwizorów pracy socjalnej i osób organizujących ich wsparcie i kształcenie zawodowe.

Słowa kluczowe: pracownik socjalny; zasoby; motywacja osiągnięć

Bibliografia

Bibliografia/References

 

Kocot-Kępska, M., Wordliczek, J., & Dobrogowski, J. (2016). Stanowisko PTBB dotyczące leczenia pacjentów z bólem. Ból, 21(1), 11–16. DOI 10.5604/01.3001.0014.1570

Kamusella, T. (2016). Migration or immigration. In: T. Kamusella (Ed.), The Palgrave handbook of Slavic languages (pp. 524–548). Palgrave Macmillan. DOI 10.1037/edu0000696

Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52(1), 1–26. DOI 10.1146/annurev.psych.52.1.1

Collins, S. (2007). Social workers, resilience, positive emotions and optimism. Practice, 19(4), 255–269. DOI 10.1080/09503150701728186

Czechowska-Bieluga, M. (2013). Poczucie zadowolenia z życia pracowników socjalnych w socjopedagogicznej perspektywie funkcjonowania w roli zawodowej. UMCS.

Czechowska-Bieluga, M. (2021). Motywacja osiągnięć a gotowość do zmiany pracowników socjalnych. Praca Socjalna, 3(36), 69–83. DOI 10.5604/ 01.3001.0015.0734

Flaszyńska, E. (2017). Postawy pracowników ośrodka pomocy społecznej wyznacznikiem skłonności do innowacyjnych zmian w pracy socjalnej. Praca Socjalna, 32(2), 123–137.

Granosik, M. (2006). Profesjonalny wymiar pracy socjalnej. Wydawnictwo Naukowe Śląsk.

Heslin, P. A., & Wang, K. L. (2013). Determinants of goals. In: E. A. Locke & G. P. Latham (Ed.), New developments in goal setting and task performance (pp. 133–146). Routledge/Taylor & Francis. Group.

Hobfoll, S.E. (1989), Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44 (3), 513–524. DOI 10.1037/0003 066X.44.3.513

Kanasz, T. (2018). Zmiany kultury emocjonalnej pracowników socjalnych w Polsce. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio I, Philosophia-sociologia, 43(1), 145–158. DOI 10.17951/i.2018.43.1.

Klinkosz, W. (2013). Motywacja osiągnięć osób aktywnych zawodowo. Wydawnictwo KUL.

Klinkosz, W., Sękowski, A., Schuler, H., & Prochaska M. (2006). Polska wersja Inwentarza Motywacji Osiągnięć – Leistungmotivationsinventar (LMI). Czasopismo Psychologiczne 7(2). 253–264.

Kłos, L., & Leśniewska, G. (2018). Gotowość do zmiany pracowników socjalnych. Edukacja Humanistyczna, 2, 95–104.

Krzyszkowski, J. (2008). Pomoc społeczna. Szkic socjologiczny. Instytut Rozwoju Służb Społecznych.

Lisowska, K., & Łojko, M. (2021). Praca zawodowa a życie osobiste pracownika socjalnego w czasachpandemii. Praca Socjalna, 36 (3), 55–68. DOI 10.5604/ 01.3001.0015.0733

Łaguna, M. (2015). Zasoby osobiste jako potencjał w realizacji celów. Polskie Forum Psychologiczne, 20 (1), 5–15. DOI 10.14656/PFP20150101

Łukaszewski, W., Doliński, D. (2000). Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. W: J. Strelau (Red.), Psychologia – podręcznik akademicki (T. 2: s. 441–468). GWP.

Moroń, D. (2021). Profesjonalizacja zawodu pracownika socjalnego w Polsce. Praca i Zabezpieczenie Społeczne, 8, 14–24. DOI 10.33226/0032 6186.2021.8.2

Necel, R. (2021). Instytucje pomocy społecznej a pandemia COVID-19 w świetle badań pracowników socjalnych. Praca i Zabezpieczenie Społeczne, LXII (2), 13–23. DOI 10.33226/0032-6186.2021.2.2.

Newseria. (2023, 7 luty). Dobre wynagrodzenie i benefity najlepiej motywują menadżerów do pracy. https://odpowiedzialnybiznes.pl/kartaroznorodnosci/aktualnosci-karta/dobre-wynagrodzenie-i-benefity-najlepiej-motywuja-menadzerow-do-pracy/

Obuchowski, K. (1977). Autonomia jednostki a osobowość. W: J. Reykowski, O. W. Owczynnikowa, K. Obuchowski (Red.), Studia z psychologii emocji, motywacji i osobowości. Ossollineum.

Olech, A. (2006). Etos zawodowy pracowników socjalnych. Wartości, normy, dylematy etyczne. Wydawnictwo Naukowe Śląsk.

Oleksa, K., & Springer, A. (2017). Motywacja osiągnięć jako podmiotowe uwarunkowanie wdrożenia koncepcji empoverment w organizacjach. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. 43(1), 41–55. DOI 10.5604/01.3001.0009.7747.

Oleś, P. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Oleś, P., (2008). Co psychologowie wiedzą o naturze człowieka. W: J.M. Brzeziński, L. Cierpiałkowska (Red.), Zdrowie i choroba. problemy teorii, diagnozy i praktyki. GWP.

Olubiński, A. (2004). Praca socjalna. Aspekty humanistyczne i pedagogiczne. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Pervin, L. A. (Ed.). (1989). Goal concepts in personality and social psychology. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Różański, A. (2014). Psychospołeczne korelaty gotowości do uczenia się i rozwoju pracowników wykwalifikowanych, Wydawnictwo UMCS Lublin.

Ruškus, J. & Kiaunyte, A. (2013). Facing conflict: patterns of relationships amongst Lithuanian social workers in the workplace and the role of supervision. European Journal of Social Work, 16 (5), 671–688. DOI 10.1080/13691457.2012.724386

Stanek, K. M. (2019). Kompetencje pracowników socjalnych w aspekcie stresu i radzenia sobie ze stresem. Zeszyty Pracy Socjalnej, 24 (3), 209–220. DOI 10.4467/24496138ZPS.19.015.11761

Trawkowska, D. (2012). Pracownicy socjalni jako środowisko zawodowe. Portret czy portrety pracowników socjalnych? W: M. Rymsza (Red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem (s. 141–154). Instytut Spraw Publicznych.

Trembaczowski, Ł. (2019). Praktyki symboliczne a tożsamość zawodowa pracowników socjalnych. Zeszyty Pracy Socjalnej, 24 (4), 263–282. DOI 10.4467/ 24496138ZPS.19.023.12007

Wojtanowicz, K. A. (2022). Godzenie ról zawodowych z rodzinnymi w ocenie pracowników socjalnych. Family Forum, 11, 71–88. DOI 0000-0001 5082-2617

Zdebska, E. (2021). Nowe wyzwania dla pracowników socjalnych zatrudnionych w ramach Centrum Usług Społecznych, Edukacja ustawiczna dorosłych: kwartalnik naukowo-metodyczny, 114 (3), 125–132. DOI 10.34866/bzs2-ym20

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę