Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2022.11.3
JEL: G22, O31, D12

Biznes ubezpieczeniowy w obliczu wyzwań związanych z samochodami autonomicznymi

W czasach czwartej rewolucji przemysłowej wiele branż staje przed wyzwaniem głębokich dostosowań i budowy nowych modeli biznesowych. Jedną z nich jest sektor ubezpieczeń gospodarczych. Celem tego artykułu jest zbadanie dostosowania się branży ubezpieczeniowej do procesu autonomizacji samochodów. Badanie przeprowadzono na podstawie przeglądu aktualnych publikacji naukowych i specjalistycznych oraz raportów analitycznych podejmujących problematykę zautomatyzowanej mobilności. Wejście na rynek samochodów autonomicznych będzie systematycznie zwiększać znaczenie nowych rodzajów ryzyka, a jednocześnie zmniejszać oddziaływanie ryzyka behawioralnego. Ten proces wykreuje szereg wyzwań (m.in. finansowych, rynkowych czy prawnych), którym będą musiały sprostować zarówno zakłady ubezpieczeń, jak i przedstawiciele władz publicznych. Artykuł identyfikuje nowe obszary i możliwości biznesowe istotne z punktu widzenia przedsiębiorstw.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: czwarta rewolucja przemysłowa; technologia samochodu autonomicznego; ubezpieczenia; ryzyko; nowa mobilność

Bibliografia

Bibliografia/References

 

Corwin, S., & Kelly, E. (2015). The future of mobility: How transportation technology and social trends are creating a new business ecosystem. Deloitte University Press. https://www2.deloitte.com/us/en/insights/focus/future-of-mobility/transportation-technology.html (pobrano: 28.07.2022).

Deloitte. (2022). Global automotive consumer study. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Consumer-Business/us-2022-global-automotive-consumer-study-global-focus-final.pdf (pobrano: 15.07.2022).

Drozd, W., & Brzezińska, J. (2018). Najważniejsze problemy prawne dotyczące pojazdów autonomicznych w perspektywie globalnej i polskiej. Przegląd Prawniczy Uniwersytetu Warszawskiego, (2), 39–57.

Duvall, T., Hannon, E., Katseff, J., Safran, B., & Wallace, T. (2019). A new look at autonomous-vehicle infrastructure. McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com/industries/travel-logistics-and-infrastructure/our-insights/a-new-look-at-autonomous-vehicle-infrastructure (pobrano: 24.06.2022).

Insurance Information Institute. (2018). Background on: Self-driving cars and insurance. https://www.iii.org/article/background-on-self-driving-cars-andinsurance (pobrano: 15.07.2022).

Komenda Główna Policji. (2001–2021). Wypadki drogowe — raporty roczne. statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raportyroczne. html (pobrano: 24.06.2022).

Komisja Europejska. (2020). Sprawozdanie Komisji Europejskiej na temat wpływu sztucznej inteligencji, internetu rzeczy i robotyki na bezpieczeństwo i odpowiedzialność. COM 64(2020) final. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0064&from=PL (pobrano: 20.07.2022).

KPMG International. (2020). Autonomous Vehicles Readiness Index. https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/xx/pdf/2020/07/2020-autonomous-vehiclesreadiness-index.pdf (pobrano: 24.06.2022).

Martnez-Diaz, M., & Soriguera, F. (2018). Autonomous vehicles: Theoretical and practical challenges. Transportation Research Procedia, 33(218), 275–282. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2018.10.103

Morgan Stanley. (2016). Motor Insurance 2.0. Blue Paper report. http://image-src.bcg.com/Images/Motor-Insurance-2.0-Oct-2016_tcm9-187099.pdf (pobrano: 20.05.2019).

Przybysz, K. (2016). Infrastruktura przystosowana do pojazdów autonomicznych. III Krakowska Ogólnopolska Konferencja Naukowa Transportu KOKONAT 2016. https://wilis.pg.edu.pl/documents/2336321/48297377/Klaudia%20Przybysz.pdf (pobrano: 08.07.2022).

Riehl, D. A. (2018). Car minus driver. Autonomous vehicles driving. Regulation, liability, and policy. The Computer & Internet Lawyer, 5(35), 1–18. https://www.academia.edu/39218032/Car_Minus_Driver_Autonomous_Vehicles_Driving_Regulation_Liability_and_Policy (pobrano 20.07.2022).

Robaczyński, W. (2022). Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez pojazdy autonomiczne. Forum Prawnicze, 1(69), 67–84. https://doi.org/10.32082/fp.1(69).2022.436, (pobrano: 20.07.2022).

SAE International. (2018). SAE International Releases Updated Visual Chart for Its 'Levels of Driving Automation' Standard for Self-Driving Vehicles. https://www.sae.org/news/press-room/2018/12/sae-international-releases-updated-visual-chart-for-its-%E2%80%9Clevels-of-drivingautomation%E2%80%9D-standard-for-self-driving-vehicles (pobrano: 24.06.2022).

SAE International. (2021). Amending the automated-driving 'Constitution'. https://www.sae.org/news/2021/06/sae-revises-levels-of-driving-automation (pobrano: 24.06.2022).

Stevens Institute of Technology. (2017). Insuring Autonomous Vehicles: An $81 Billion Opportunity Between Now and 2025. https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-60/Accenture-Insurance-Autonomous-Vehicles-PoV.pdf (pobrano: 24.06.2022).

Cena artykułu
16.00
Cena numeru czasopisma
62.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę