Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Mgr Doris Antczak
ORCID: 0000-0003-1443-7855

Asystent na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, studentka Szkoły Doktorskiej. Jej obszar specjalizacji obejmuje zachowania i postawy konsumentów na rynku lotniczym. Ukończyła studia magisterskie w zakresie zarządzania na specjalizacji Komunikacja w biznesie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Aktywny członek Studenckiego Koła Naukowego Rynku Lotniczego KoNtRoL na UEP. Bierze aktywny udział w konferencjach, kongresach i konkursach dotyczących branży lotniczej.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.5.5
JEL: M12, D91, L84, A14, M54

Osoby wysoko wrażliwe (WWO) charakteryzują się głębszym przetwarzaniem informacji, większą wrażliwością na bodźce zewnętrzne i silniejszymi reakcjami emocjonalnymi. W badaniu sprawdzono wpływ tatuaży na doświadczanie emocji, relacji międzyludzkich, postrzeganie profesjonalizmu i ocenę załogi lotniczej przez osoby wysoko wrażliwe. Porównano także uzyskane dla nich wyniki z odbiorem tych samych tatuaży przez osoby nisko wrażliwe. W badaniu uczestniczyło 788 osób – 99 osób stanowiły osoby wysoko wrażliwe, a 689 – osoby o niskiej wrażliwości, które pełniły funkcję grupy kontrolnej. Uczestnicy zostali poproszeni o ocenę zdjęć załogi pokładowej o czterech stopniach intensywności tatuaży pod kątem: profesjonalizmu, relacji międzyludzkich i emocji. Analiza wpływu tatuaży na emocje osób wrażliwych i postrzeganie przez nie profesjonalizmu personelu pokazuje, że intensywność tatuaży nie ma istotnego znaczenia dla emocji, jednak istnieją różnice między grupami o różnym stopniu wrażliwości. Obecność tatuaży nie zmienia ogólnego postrzegania profesjonalizmu załogi lotniczej, co może oznaczać pewną akceptację społeczną tatuaży w kontekście zawodowym.

Słowa kluczowe: osoby wysoko wrażliwe; personel pokładowy; obsługa klienta; cechy wyglądu; tatuaże
DOI: 10.33226/1231-7853.2020.6.2
JEL: D00, D12, D22, D50, D60, L20, L93, L20, L93, M31

Rynek usług lotniczych w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie i charakteryzuje się dużym potencjałem. Współzależność pomiędzy transportem lotniczym a sytuacją polityczno-gospodarczą wymusza na liniach lotniczych obserwację otoczenia i reagowanie na pojawiające się w nim zmiany. Działania marketingowe są jedną z form oddziaływania przedsiębiorstwa na rynek, a jednym z ważniejszych kanałów marketingowych stają się obecnie media społecznościowe. Obecność linii lotniczych w mediach społecznościowych jest nie tylko narzędziem kształtowania trendów w otoczeniu, ale także pomaga utrzymać relacje z obecnymi klientami i pozyskać nowych odbiorców usług. Celem artykułu jest ocena działań marketingowych linii lotniczych w mediach społecznościowych. Dokonano w nim analizy korzystania z narzędzi w mediach społecznościowych przez linię lotniczą, w tym obserwacji zarządzania sytuacją kryzysową. Podmiotem badawczym jest spółka Polskie Linie Lotnicze LOT (PLL LOT), a przedmiotem obserwacji jej działania marketingowe w mediach społecznościowych. Zebrane dane porównano z aktywnością innych europejskich przewoźników lotniczych. Ponadto dokonano analizy działań PLL LOT w mediach społecznościowych na przykładzie dwóch negatywnych zdarzeń dotyczących warunków pracy w spółce, z których jedno dotyczyło sytuacji kryzysowej wywołanej strajkiem pracowników. Badania przeprowadzono w okresie październik 2018–luty 2020, w wybranych miesiącach. W rezultacie przeprowadzonych badań zaproponowano działania naprawcze oraz wskazano kierunki dalszych badań. 

Słowa kluczowe: media społecznościowe; Polskie Linie Lotnicze LOT; marketing; zarządzanie sytuacją kryzysową