Wpływ tatuaży jako cechy wyglądu na postrzeganie personelu pokładowego samolotu w opinii osób wysoko wrażliwych
Osoby wysoko wrażliwe (WWO) charakteryzują się głębszym przetwarzaniem informacji, większą wrażliwością na bodźce zewnętrzne i silniejszymi reakcjami emocjonalnymi. W badaniu sprawdzono wpływ tatuaży na doświadczanie emocji, relacji międzyludzkich, postrzeganie profesjonalizmu i ocenę załogi lotniczej przez osoby wysoko wrażliwe. Porównano także uzyskane dla nich wyniki z odbiorem tych samych tatuaży przez osoby nisko wrażliwe. W badaniu uczestniczyło 788 osób – 99 osób stanowiły osoby wysoko wrażliwe, a 689 – osoby o niskiej wrażliwości, które pełniły funkcję grupy kontrolnej. Uczestnicy zostali poproszeni o ocenę zdjęć załogi pokładowej o czterech stopniach intensywności tatuaży pod kątem: profesjonalizmu, relacji międzyludzkich i emocji. Analiza wpływu tatuaży na emocje osób wrażliwych i postrzeganie przez nie profesjonalizmu personelu pokazuje, że intensywność tatuaży nie ma istotnego znaczenia dla emocji, jednak istnieją różnice między grupami o różnym stopniu wrażliwości. Obecność tatuaży nie zmienia ogólnego postrzegania profesjonalizmu załogi lotniczej, co może oznaczać pewną akceptację społeczną tatuaży w kontekście zawodowym.
Bibliografia
Bibliografia/References
Acevedo, B. P., Aron, E. N., Aron, A., Sangster, M. D., Collins, N., & Brown, L. .L. (2014). The highly sensitive brain: An fMRI study of sensory processing sensitivity and response to others' emotions. Brain and Behavior, 4(4),580–594. https://doi.org/10.1002/brb3.242
Acevedo, B. P., Jagiellowicz, J., Aron, E. N., Marhenke, R., & Aron, A. (2017). Sensory processing sensitivity and childhood quality's effects on neural responses to emotional stimuli. Clinical Neuropsychiatry: Journal of Treatment Evaluation, 14(6), 359–373.
Aron, E. N., & Aron, A. (1997). Sensory-processing sensitivity and its relation to introversion and emotionality. Journal of Personality and Social Psychology, 73(2), 345–368. https://doi.org/10.1037/0022-3514.73.2.345
Aron, E. N. (2017). Wysoko wrażliwi. Jak funkcjonować w świecie, który nas przytłacza. Feeria.
Aron, E. N., Aron, A., & Jagiellowicz, J. (2012). Sensory processing sensitivity: A review in the light of the evolution of biological responsivity. Personality and Social Psychology Review, 16(3), 262–282.https://doi.org/10.1177/1088868311434213
Baryła-Matejczuk, M., Kata, G., & Poleszak, W. (2021). Environmental sensitivity and multiple intelligences of primary school students: Research based on the Polish version of the Highly Sensitive Child Scale (HSC). Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia. Sectio J, 34(2),43–65. https://doi.org/10.17951/j.2021.34.2.43-64
Benham, G. (2006). The highly sensitive person: Stress and physical symptom reports. Personality and Individual Differences, 40(7), 1433–1440. https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.11.021
Bosco, F. (2019). Mówili, że jestem zbyt wrażliwa. Feeria.
Boyce, W. T., & Ellis, B. J. (2005). Biological sensitivity to context: An evolutionary – developmental theory of the origins and functions of stress reactivity. Development and Psychopathology, 17(2), 271–301. https://doi.org/10.1017/s0954579405050145
Bröhl, A. S., Van Leeuwen, K., Pluess, M., De Fruyt, F., Van Hoof, E., Weyn, S., & Bijttebier, P. (2022). Personality profile of the self-identified highly sensitive person. Journal of Individual Differences, 43(2), 95–104. https://doi.org/10.1027/1614-0001/a000363
Cabin Crew Wings. (2024). Cabin Crew Tattoos – Fact and Fiction. https://www.cabincrewwings.com/blog/cabin-crew-tattoos-fact-and-fiction/
Chandratilake, M., McAleer, S., & Gibson, J. (2012). Cultural similarities and differences in medical professionalism: A multi-region study. Medical Education, 46(3), 257–266. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2011.04153.x
Clarkson, N. (2022). Virgin Atlantic relaxes tattoo policy for employees. Virgin.com. https://www.virgin.com/about-virgin/latest/virgin-atlantic-relaxestattoo-policy-for-employees
Duric, B. (2022). Erasing the stigma: Tattoos in the medical workforce. BMJ (Clinical research ed.), 378(1744). https://doi.org/10.1136/bmj.o1744
Ekman, P. (1985). Telling Lies: Clues to Deceit in the Marketplace, Politics, and Marriage. W.W. Norton & Company.
Ellis, B. J., Essex, M. J., & Boyce, W. T. (2005). Biological sensitivity to context: Empirical explorations of an evolutionary – developmental theory. Development and Psychopathology, 17, 303–328. https://doi.org/10.1017/s0954579405050157
Evers, J., & Schabracq, M. J. (2008). High sensory-processing sensitivity at work. International Journal of Stress Management, 15(2), 189–198, https://doi.org/10.1037/1072-5245.15.2.1
Gulla, B. (2021). Wrażliwość człowieka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jazukiewicz, I. (2020). Wrażliwość jako przedmiot refleksji pedagogicznej. Studia Paedagogica Ignatiana, 23(4), 159–187.
Lionetti, F., Aron, A., Aron, E. N., Burns, G. L., Jagiellowicz, J., & Pluess, M. (2018). Dandelions, tulips, and orchids: Evidence for the existence of low-sensitive, medium-sensitive and high-sensitive individuals. Translational Psychiatry, 8(1).
Lukoševièiute-Barauskiene, J., Žemaitaityte, M., Šumakariene, V., & Šmigelskas, K. (2023). Adolescent perception of mental health: It's not only about oneself, it's about others too. Children, 10(7), 1109. http://dx.doi.org/10.3390/children10071109
Maslow, A. H. (1990). Motivation and Personality. Harper & Row.
Miklewska, A., & Miklewska, A. (2000). Związek temperamentu z zachowaniami agresywnymi i zagrożeniami uzależnieniem od alkoholu w świetle regulacyjnej teorii temperamentu. Przegląd Psychologiczny, 43(2), 173–190.
Molenda, M., & Kruhlaya, M. (2018). Personel jako najważniejszy element marketingu mix w przedsiębiorstwie turystycznym. Przegląd Prawno-Ekonomiczny, 43(2), 321–334.
Morlock, R., & Morlock, A. (2023). Think before you ink: Perception, prevalence, and correlates of tattooing and tattoo regret in US adults. Cureus, 15(11). https://doi.org/10.7759/cureus.48167
Nickson, D., Warhurst, C., & Dutton, E. (2005). The importance of attitude and appearance in the service encounter in retail and hospitality. Managing Service Quality, 15(2), 195–208.
Oczachowska, A. (2015). Wybrane aspekty marketingu w usługach turystycznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, (39), 67–81.
Petitcollin, C. (2020). Jak mniej myśleć. Dla analizujących bez końca i wysoko wrażliwych. Feeria.
Popko, I. (2022). Koniec dyskryminacji za wygląd. Linie lotnicze dopuszczą tatuaże u stwardess. Rzeczpospolita. https://sukces.rp.pl/linielotnicze/art36414571-koniec-dyskryminacji-za-wyglad-linie-lotnicze-dopuszcza-tatuaze-u-stwardes
Prolific. (2024). What is Prolific? https://researcher-help.prolific.com/hc/en-gb/articles/360009092254-What-is-Prolific (pobrano 15.04.2024).
Rogoziński, K., Dobska, M., Gnusowski, M., & Garczarek-Bąk, U. (2017). Zarządzanie usługami. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Smolewska, K. A., McCabe, S. B., & Woody, E. Z. (2006). A psychometric evaluation of the Highly Sensitive Person Scale: The components of sensory processing sensitivity and their relation to the BIS/BAS and "Big Five". Personality and Individual Differences, 40(6), 1269–1279. https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.09.022
Sollerhed, A. C., & Bringsén, Å. (2023). Appearance between professionalism and work-related stress among marketing employees. Work, 75(4), 1231–1242. https://doi.org/10.3233/wor-220307
Stevens, J. P. (2009). Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences (5th edition). Routledge.
Tillmann, T., Bertrams, A., El Matany, K., & Lionetti, F. (2021). Replication of the existence of three sensitivity groups in a sample of German adolescents. European Journal of Developmental Psychology, 18(1), 131–143. https://doi.org/10.1080/17405629.2020.1763791
Williams, D. J., Thomas, J., & Christensen, C. (2014). "You Need to Cover Your Tattoos!": Reconsidering standards of professional appearance in social work. Social Work, 59(4), 373–375. https://doi.org/10.1093/sw/swu025
Wills, N. L., Wilson, B., Woodcock, E. B., Abraham, S. P., & Gillum, D. R. (2018). Appearance of nurses and perceived professionalism. International Journal of Studies in Nursing, 3(3), 30. https://doi.org/10.20849/ijsn.v3i3.466
Yang, C.-H. (2017). Sky glamour: Customers' expected aesthetic characteristics considering cabin crew and passenger perspectives. Revista de Cercetare æi Intervenþie Socialã, 19(58), 127–145.