Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Marketing i Rynek 06/2024

ISSN: 1231-7853
Liczba stron: 57
Rok wydania: 2024
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: A4
Cena artykułu
Wersja elektroniczna
18.00
Kup artykuł
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata roczna 2025 (12 kolejnych numerów)
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
Od numeru:
Prenumerata półroczna 2025 (6 kolejnych numerów)
480.00 zł
432.00
Najniższa cena z 30 dni: 432.00
480.00 zł
432.00
Najniższa cena z 30 dni: 432.00
Od numeru:
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.6.1
JEL: D83, J15, F22, F50, F52

Relacje prasowe o kryzysie jako źródle wizerunku kraju: reputacja Polski we francuskich gazetach i czasopismach głównego nurtu w kontekście kryzysu humanitarnego i migracyjnego

The article contains the results of a comparative analysis of the image of Poland and Poles in the context of the coverage of two crises by mainstream French press: the migration and refugee crisis that Poland faced in 2021 and 2022. The research was carried out by analysing the content of articles published in the French press, treating the media as a source of image of a country. The research proved that the image of Poland struggling with migration and refugee crises was created in two ways: through the political activities of the government and its subordinate institutions, and through grassroots actions of citizens operating in groups, also informal, activating civil society. The results of the comparative analysis confirm that public institutions and entities forming civil society shape the image of the state in a different way, influencing its reputation and the migration as well as refugees issues play an important role in creation of the country's image.

Artykuł zawiera wyniki analizy porównawczej wizerunku Polski i Polaków w kontekście relacjonowania przez prasę francuską głównego nurtu dwóch kryzysów: migracyjnego i uchodźczego, z jakimi borykała się Polska w latach 2021 i 2022. Badania przeprowadzono metodą analizy treści artykułów opublikowanych w prasie francuskiej, traktując media jako źródło kreowania wizerunku kraju. Badania wykazały, że obraz Polski zmagającej się z kryzysami migracyjnym i uchodźczym kreowany był dwojako: poprzez działalność polityczną rządu i podległych mu instytucji oraz poprzez oddolne działania obywateli i grup, także nieformalnych, aktywizujących społeczeństwo obywatelskie. Wyniki analizy porównawczej potwierdzają, że instytucje publiczne i podmioty tworzące społeczeństwo obywatelskie w różny sposób kształtują wizerunek państwa, wpływając na jego reputację, a kwestie migracji i uchodźców odgrywają ważną rolę w kreowaniu wizerunku państwa.

Słowa kluczowe: French press; image of Poland; image of countries; humanitarian and migration crisis (prasa francuska; wizerunek Polski; wizerunek państw; kryzys humanitarny i migracyjny)
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.6.2
JEL: M31

Postrzeganie i intencje wobec glampingu – wieloaspektowa analiza wymiarów wartości

The growing trend of glamping, an experience that seamlessly combines the tranquillity of nature with luxury amenities, has witnessed increasing popularity over recent years. This study delves into the intricate interplay between the perceived values associated with glamping and the ensuing booking intentions of potential consumers. Leveraging Structural Equation Modelling (SEM), we conducted a systematic analysis of the relationships between various dimensions of perceived glamping value and their impact on booking intentions. Our findings highlight the pronounced significance of quality and hedonic values in shaping future booking decisions. On the contrary, economic value revealed an inverse relationship with booking intentions. These insights provide valuable guidance for both academia and industry practitioners, offering strategic directions for enhancing their offerings and marketing campaigns. This study pioneers new ground in the ever-changing realm of experiential tourism and emphasizes the need for ongoing research to refine our understanding, given the evolving nature of consumer perceptions and the dynamic glamping sector.

Coraz widoczniejszy trend w turystyce, jakim jest glamping, czyli doświadczenie łączące harmonię natury z luksusowymi udogodnieniami, zdobywa popularność w ostatnich latach. Niniejsze badanie zagłębia się w złożoną interakcję między postrzeganymi wartościami związanymi z glampingiem a wynikającymi z tego intencjami rezerwacji przez potencjalnych konsumentów. Przy użyciu Modelowania Równań Strukturalnych (SEM) została przeprowadzona systematyczna analiza związków między różnymi wymiarami postrzeganej wartości glampingu a ich wpływem na zamiar rezerwacji. Wyniki badania wskazują na znaczenie jakości i wartości hedonistycznych w kształtowaniu przyszłych decyzji rezerwacyjnych. Z kolei wartość ekonomiczna wykazała odwrotny związek z intencjami rezerwacji. Otrzymane wyniki dostarczają cennych wskazówek zarówno dla środowiska akademickiego, jak i praktyków branży, oferując kierunki strategiczne udoskonalania ofert i kampanii marketingowych. To badanie otwiera nowe perspektywy w zmiennym obszarze turystyki doświadczalnej i podkreśla potrzebę kontynuacji badań w celu lepszego zrozumienia omawianego zjawiska, z uwzględnieniem zmieniającej się natury postrzegania konsumentów i dynamicznego charakteru sektora glampingu.

Słowa kluczowe: glamping; experiential tourism; booking intentions; consumer perceptions (glamping; turystyka doświadczalna; intencje rezerwacyjne; postrzeganie konsumentów)
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.6.3
JEL: Z3, Z10,M30, L11

Celem artykułu jest przedstawienie rzemiosła nie tylko jako wytwórczości potrzebującej narzędzi promocji, ale również jako narzędzia marketingowego promującego region, a w jego ramach – instytucje kultury i nauki. Zaprezentowano rezultaty działalności Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego, Muzeum Wsi Opolskiej, Muzeum Śląska Opolskiego, Politechniki Opolskiej i Uniwersytetu Opolskiego na podstawie analizy treści stron internetowych oraz rezultaty indywidualnych wywiadów pogłębionych przeprowadzonych w 2023 r. z rzemieślnikami wytwarzającymi rękodzieło. W tekście podkreślono wpływ rzemiosła regionalnego na postrzeganie atrakcyjności regionu, a tym samym jego przyczynianie się do rozwoju regionalnego.

Słowa kluczowe: rzemiosło; promocja; marketing rzemiosła; rozwój regionalny; ekonomia; kultury; Śląsk Opolski
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.6.4
JEL: J20

Rynek transferowy w piłce nożnej na przykładzie polskiej Ekstraklasy

In recent years, there have been several significant transfers of footballers from the Polish Ekstraklasa, with an increasing number of young Polish players attaining values exceeding EUR 10 million. The sale of players assumes paramount importance for clubs' finances, frequently serving as a vital source of revenue, essential for maintaining competitiveness at the league hierarchy. The article aims to investigate the connection between a club's capacity to produce professional-level players and its ability to generate significant transfer revenues. Lech Poznań and Legia Warsaw have outperformed other clubs in terms of the number of players trained who competed at the top professional level worldwide in season 2021/2022, and also in terms of total transfer revenues in the period 2019–2022. The results confirm the significance of investing in the training of young players in football.

W ostatnich latach doszło do kilku znaczących transferów piłkarzy z polskiej Ekstraklasy, a także coraz większa liczba młodych polskich graczy osiąga wartość przekraczającą 10 mln euro. Sprzedaż zawodników ma istotne znaczenie dla budżetów klubów, często dostarczając niezbędnych środków finansowych, aby konkurować o czołowe pozycje w lidze. Artykuł ma na celu zbadanie związku pomiędzy zdolnością klubu do szkolenia zawodników na poziom zawodowy a jego zdolnością do generowania znaczących przychodów z transferów. Lech Poznań i Legia Warszawa wyprzedziły inne kluby pod względem liczby wyszkolonych zawodników, którzy rywalizowali na profesjonalnym poziomie w sezonie 2021/2022, a także pod względem przychodów z transferów w latach 2019–2022. Wyniki potwierdzają, jak ważną inwestycją w piłce nożnej jest odpowiednie szkolenie młodych zawodników.

Słowa kluczowe: football; transfers; sport; Ekstraklasa (piłka nożna; transfery; sport; Ekstraklasa)
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.6.5
JEL: M31

Rosnąca rola marketingu cyfrowego w działaniach biznesowych firm rodzi zapotrzebowanie na szczegółową i opartą na danych wiedzę dotyczącą funkcjonowania oraz skuteczności poszczególnych jego elementów. Artykuł zawiera analizę jednej z najważniejszych składowych procesu komunikacji z użytkownikiem na stronie docelowej (landing page), jaki stanowią treści ulokowane w komunikatach wezwań do działania (call to action). Próba badawcza objęła liczbę 16 877 unikalnych stron docelowych. Celem badań było określenie poziomu wpływu typu semantycznego wpisanych w wezwanie do działania komunikatów, a także ich długości na współczynnik konwersji (CR) na stronie docelowej. Uzyskane wyniki ujawniają, że krótsze i generatywne komunikaty konwertują lepiej niż dłuższe komunikaty tunelowe oraz informatywne. Wykazano również, że stosowanie języka korzyści w komunikacji przez wezwanie do działania samo w sobie nie przekłada się na zwiększenie CR. Opisane rezultaty mogą stanowić wskazówkę dla praktyków marketingu cyfrowego projektujących strony docelowe lub tworzących dla nich komunikację.

Słowa kluczowe: strona docelowa; wezwanie do działania; współczynnik konwersji; doświadczenia użytkownika; marketing cyfrowy
Kurier Inpost 14 zł
Kurier FedEX 14 zł
Inpost Paczkomaty 14 zł
Odbiór osobisty 0 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł