Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2020.6.1
JEL: L81, M31, M21, M15

Inteligentne technologie w marketingu i sprzedaży — zastosowania, obszary i kierunki badań

Automatyzacja marketingu to połączenie oprogramowania i strategii działania przedsiębiorstwa. Umożliwia edukację i opiekowanie się potencjalnymi klientami za pomocą spersonalizowanych informacji, które pomagają przekształcić potencjalnych klientów w zadowolonych klientów firmy. Oprogramowanie do automatyzacji marketingu identyfikuje potencjalnych klientów, a następnie kieruje do nich odpowiedni spersonalizowany komunikat marketingowy. Program automatycznie przygotowuje oferty i treści reklamowe oraz wysyła je do określonej grupy klientów, na podstawie wcześniej utworzonej bazy danych kontaktów. Celem artykułu jest omówienie funkcji, oczekiwanych efektów i produktów automatyzacji marketingu, technologii radiowej identyfikacji (Radio-Frequency Indentyfication — RFID) oraz Internetu rzeczy (Internet of Things — IoT). Integracja inteligentnych technologii (IT) powoduje, że informacje do procesów decyzyjnych mogą być dostarczane z całego łańcucha dostaw i produktów identyfikowanych w sieci RFID, a także od klientów. W artykule wskazywane są także kierunki badań w zakresie zastosowania platform automatyzacji marketingu i sprzedaży w przedsiębiorstwach. W ostatnich latach, pomimo rosnącego zainteresowania i zwiększonego wykorzystania inteligentnych technologii do automatyzacji procesów sprzedaży i marketingu, zaskakująco brakuje badań dotyczących tego, jak i dlaczego marketerzy i sprzedawcy korzystają z tych platform. Tę lukę w wiedzy mogą wypełnić badania pozwalające lepiej zrozumieć, kto korzysta z inteligentnych technologii, do jakiego celu oraz jakie są warunki powodzenia we wdrażaniu tych innowacyjnych technologii informacyjnych. Autor przyjmuje, że dominuje przeglądowy i koncepcyjny charakter tego artykułu naukowego.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: marketing; automatyzacja marketingu; funkcje; efekty automatyzacji marketingu; inteligentne technologie; RFID; Internet rzeczy

Bibliografia

Bibliografia/References

Aalst van der Wil, M. P., Bichler, M. i Heinzl, A., (2018). Robotic Process Automation Business & Information Systems Engineering, 60(4), 269–27. https://doi. org/10.1007/s12599-018-0542-4

Błażewicz, G. (2012). Marketing Automation — Nowa Szkoła Marketingu. CEO Benhauer & SALESmanago Marketing Automation.

Bucklin, R., Lehmann, D. i Little, J. (1998). From decision support to decision automation: A 2020 vision. Marketing Letters, 9(3), 235–246. https://doi.org/10.1023/A: 1008047504898

Błażyńska J. (2016). Jakość informacji o sytuacji finansowej jednostek gospodarczych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (248).

Gualtieri, M. (2017). Artificial Intelligence: What's possible for Enterprise in 2017, Forrester Turning AI into concrete value: the successful implementers's toolkit Capgemini Consulting. https://doi.org/10.1023/A:1008047504898

Kieżel, M. i Wiechoczek, J. (2017). Narzędzia e-marketingu w procesie kreowania wartości dla klienta. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, (114).

LeSueur, J. (2007). Marketing Automation: Practical Steps to More Effective Direct Marketing. Wiley.

Li, L. (2012). Effects of enterprise technology on supply chain collaboration: analysis of China-linked supply chain. Enterprise Information Systems, 6(1), 55–77. https://doi.org/10.1080/17517575.2011.639904

Liu, A. X., Shahzad, M., Liu, X. i Li, K. (2017. RFID Protocol Design, Optimization, and Security for the Internet of Things. Institution of Engineering 

and Technology. ISBN-13: 978-1785613326. https://doi.org/10.1049/PBCE112E

Mostaghel, R., Oghazi, P., Beheshti, H. M. i Hultman, M. (2012). Adoption of enterprise systems and radio frequency identification among service firms. The Service Industries Journal, 32(15), 2435–2443. https://doi.org/10.1080/02642069.2012.677828

Nowakowski, M. (2015). Ocena wiarygodności informacji w serwisach internetowych. Studia Informatica, (36). https://doi.org/10.18276/si.2015.36–08

Oghazi, P., Rad, F. F., Karlsson, S. i Haftor, D. (2018). RFID and ERP systems insupply chain management. European Journal of Management and Business Economics. 27(2), 171–182. Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/EJMBE-02-2018-0031

Oghazi, P., Rad, F. F., Zaefarian, G., Beheshti, H. M. i Mortazavi, S. (2016). Unity is strength: a study of supplier relationship management integration. Journal of Business Research, 69(11), 4804–4810. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.034

Rai, A., Patnayakuni, R. i Seth, N. (2006). Firm performance impacts of digitally enabled supply chain integration capabilities. MIS Quarterly, 30(2), 225–246. https://doi.org/10.2307/25148729

Rutkowski, I. P. (2014), Systemy wspomagania decyzji marketingowych. Informacje i decyzje. Technologie i zastosowania. Poznań: WSHiU.

Świeczak, W. (2012). Inbound marketing jako forma marketingu internetowego. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, 1(2). Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa.

Świeczak, W. (2013). Marketing automation processes as a way to improve contemporary marketing of a company. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, 3(9). Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa.

Wiengarten, F., Humphreys, P., Gimenez, C. I McIvor, R. (2016). Risk, risk management practices, and the success of supply chain integration. International  

Journal of Production Economics, 171(3), 361–370. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2015.03.020

Witczak, O., (2014). Inbound marketing a koncepcja marketingu relacji. Studia Ekonomiczne, 182, 20–29. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Wood, C. (2015). Marketing automation: Lessons learnt so far… Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 16(4), 251–254. https://doi.org/10.1057/dddmp.2015.31

Wook Kim, S. (2006), The effect of supply chain integration on the alignment between corporate competitive capability and supply chain operational capability. International Journal of Operations & Production Management, 26(10), 1084–1107. https://doi.org/10.1108/01443570610691085

Polecane źródła internetowe

https://sherpablog.marketingsherpa.com/?s=marketing+automation (28.05.2020)

https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/technology/articles/tech-trends-trendy-technologiczne-2019.html (14.10.2019)

https://informatykawfirmie.pl/systemy-informatyczne/systemy-pos/139-5-najlepszych-systemow-do-automatyzacji-marketingu (9.06.2020)

https://www.hubspot.com/marketing-automation-information (19.06.2020)

http://www.marketing-automation.pl/przelomowe-technologie-to-nie-przyszlosc-marketing-automation-to-terazniejszosc/ (15.06.2020 r.)

https://www.salesmanago.pl/marketing-automation/marketing_automation.htm, (15.06.2020 r.)

https://files.salesmanago.pl/Marek/ebook_pl/SALESmanago_Profil_Produktu.pdf?_ga=2.131086151.913000846.1569084896-417149880.1553945362(18.05.2020)

https://files.salesmanago.pl/Marek/ebook_pl/sztuczna_inteligencja_data_sciencepdf?_ga=2.164617975.913000846.1569084896-417149880.1553945362 (18.05.2020)

https: //medium. com/iotforall/the-difference-between-artificial-intelligence-machine-learning-and-deep-learning-3aa67bff5991 (10.06.2020)

Cena artykułu
16.00
Marketing i Rynek nr 6/2020
62.00
Wersja elektroniczna
62.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę