Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Prof. dr hab. Krystyna Mazurek-Łopacińska
ORCID: 0000-0002-0034-8344

Profesor zwyczajny nauk ekonomicznych na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Specjalizuje się w dziedzinie badań marketingowych, ekonomii konsumpcji oraz zachowań rynkowych konsumenta. Jej zainteresowania naukowo-badawcze dotyczą także strategii marketingowych, orientacji na klienta w przedsiębiorstwie, międzykulturowej komunikacji marketingowej, marketingu w kulturze. Dorobek naukowy obejmuje ponad 300 pozycji, w tym wiele monografii i artykułów naukowych. Autorka m.in. książki Zachowania konsumentów na współczesnym rynku. Perspektywa marketingowa, wydanej w 2021 r. przez PWE. Egzaminator zewnętrzny Nottingham Trent University (2007–2013) oraz przewodnicząca Komisji Akredytacyjnej Fundacji Promocji i Akredytacji kierunków Ekonomicznych (2005–2016). Jako ekspert była członkiem Zespołu Stałego Narodowego Centrum Nauki (2012–2015). Członek Komitetu Organizacji i Zarządzania Polskiej Akademii Nauk (2015–2020). Była wiceprezesem, a obecnie jest członkiem rady naukowej Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu. Jest członkiem Association Reseau des Pays du Groupe de Vysegrad oraz międzynarodowego Instytutu CEDIMES.

 

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2022.12.1
JEL: M2, M3, M5

Celem artykułu jest rozpoznanie i ocena, w jakim zakresie firmy działające na polskim rynku wykorzystują media społecznościowe w komunikacji wewnętrznej, a także jakie widzą korzyści oraz negatywne skutki korzystania z tych mediów w komunikacji wewnętrznej, jak również spełnienie jakich warunków pozwoli na zwiększenie skuteczności działań komunikacyjnych. Zastosowana w artykule procedura badawcza obejmowała studia literaturowe oraz analizę wyników badania ankietowego przeprowadzonego z zastosowaniem techniki CATI w 2022 r. na próbie 152 przedsiębiorstw działających na polskim rynku. Respondentami były osoby odpowiedzialne za wykorzystanie technologii internetowej w marketingu, zwłaszcza w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej przedsiębiorstwa. Na podstawie uzyskanych wyników można stwierdzić, że poziom korzystania z mediów społecznościowych w komunikacji wewnętrznej, zwłaszcza w małych i średnich firmach, jest jeszcze niewystarczający, ale perspektywy wykorzystywania tych mediów są obiecujące, o czym świadczą dostrzegane przez firmy korzyści. Przedsiębiorstwa zauważają też bariery w stosowaniu tych mediów, w pierwszej kolejności brak wypracowanej przez firmę strategii zarządzania mediami społecznościowymi oraz brak zintegrowania działań w social mediach z innymi stosowanymi kanałami komunikacji. Niewystarczające są również kompetencje pracowników do zarządzania komunikacją w mediach społecznościowych. Badania pozwoliły na określenie kierunków działań, których podjęcie jest niezbędne dla zwiększenia skuteczności wykorzystywania mediów społecznościowych w zarządzaniu procesami komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w przedsiębiorstwie.

Słowa kluczowe: media społecznościowe; komunikacja wewnętrzna; przedsiębiorstwo; zarządzanie